Donaties / goede doelen aan de deur

Discussie in 'De lounge' gestart door mausi, 28 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Hier stond net iemand met een prachtig verhaal over SOS kinderdorpen aan de deur, of ik een eenmalige donatie wilde doen, uiteraard niet in een collectebus, maar door al mijn gegevens in te voeren en als ik het echt eenmalig wilde, hoefde ik het alleen maar even op te zeggen na die ene keer. Ik had me weer bijna om laten praten, totdat hij zei dat het minimale bedrag €8,50 was. Toen haakte ik definitief af. Grote clubactie, kinderpostzegels, collectebus voor een goed doel, ik doe meestal wel mee, met een klein bedrag.

Maar ben ik de enige die helemaal geen zin heeft om het via een (eenmalige) machtiging oid te doen? Helemaal zo'n hoog minimum bedrag, staat me tegen.

Zeebra, hibiscusje, Nina Sanders en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. lindajl

lindajl Fanatiek lid

25 jan 2016
    1.914
    1.505
    113
    Vrouw
    Helemaal mee eens. Collectes ....prima! Geef ik altijd wat aan. Maar dat geleur om donateurs heb ik een hekel aan. Doe ik niet aan mee.
    Geef ik liever aan acties zoals Roparun, dat je iemand sponsort die meedoet. Doe ik meestal ook een paar keer per jaar.

mausi vindt dit leuk.
  3. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik heb zo'n anticolportage sticker bij de deurbel hangen. Dat werkt echt prima, niemand meer aan de deur voor zulk soort dingen. Wij weten zelf de weg wel als we geld uit willen geven ;)

Zeebra, maansneeuw, Zuul en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. Ballyss

Ballyss Bekend lid

18 aug 2018
    509
    598
    93
    Vrouw
    Ik ben vooral altijd bang bij dit soort donateurs dat het geld vooral bij hun terecht komt en niet bij de stichting, niet elke collecte is met vrijwilligers.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  5. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.373
    113
    Nee hoor, ik geef alleen cash

mausi vindt dit leuk.
  6. Philou

Philou Fanatiek lid

20 apr 2019
    1.922
    5.835
    113
    Ik sta er net zo in als jij TS. Gewoon de ouderwetse collectebus, clubacties, sponsorloop etc. vind ik prima. Maar machtigingen en collecteren via ideal doe ik niet aan mee.

Libelle82 en mausi vinden dit leuk.
  7. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik koop niet aan de deur en ik laat mijn gegevens niet achter bij eenmalige schenking aan een goed doel.

Ooit eens 30 euro overgemaakt via een machtiging aan een bekende stichting die onderzoek steunt naar het genezen van vervelende aandoeningen.

De op mijn naam geadresseerde troep die ik daarna allemaal wel niet ontving van diezelfde stichting. Hebben ze mijn eenmalige schenking ruimschoots aan opgemaakt.

Maslov vindt dit leuk.
  8. Muis2009

Muis2009 Bekend lid

29 jan 2018
    702
    387
    63
    Vrouw
    Nee hoor, hier ook alleen cash. Ik zorg altijd dat ik iets in huis heb voor de collectebus. Maar ik ga geen gegevens achterlaten en weet ik veel wat nog meer.

mausi vindt dit leuk.
  9. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Mee eens, ik vergeet me dan ook af te melden..

mausi vindt dit leuk.
  10. Basisuil

Basisuil Fanatiek lid

25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Ik stop wat in de collectebus, verder houd het op.
    Ik geef gewoon mijn gegevens niet af aan de deur.
    En dan nog proberen je over te halen, ben er dan helemaal klaar mee. Als ik nee zeg is het nee.
    Komt met een collectebus en je krijgt wat.

mausi vindt dit leuk.
  11. Madeliefje1234

Madeliefje1234 Actief lid

6 dec 2018
    227
    205
    43
    Vrouw
    Vind het ook echt vervelend worden.
    'Vroeger' gaf ik inderdaad altijd contant geld, ongeacht welke doel.
    Dit wil ik blijven doen. Maar heb nu zoveel verschillende stichtingen waarbij elke maand geld wordt afgeschreven..
    En dan zeggen ze inderdaad eenmalig, maar je moet er wel veel moeite voor doen om op te zeggen. En soms kan het inderdaad vanaf een bepaald bedrag..
    En hoewel het tegen mijn principes ingaat, doe ik er nu dus niet meer aan mee. Collectebus prima, donateur met registratie, helaas:(

mausi vindt dit leuk.
  12. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Eenmalige machtiging maar ik moet wel zelf uitschrijven? Die is gek!

Daarnaast als ik de tijd heb, ga ik wel eens in gesprek. Of de persoon in kwestie wel weet waar het over gaat...

13. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Hier ook team alleen cash, ik ga niet overal machtigingen voor geven hoor. En inderdaad altijd zelf weer opzeggen

14. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.466
    3.912
    113
    Vrouw
    Ik haak af bij het zelf moeten opzeggen na 1x. Ik doneer graag eenmalig. En dan mag het ook best een groter bedrag zijn, maar ik wil niet ergens achteraan moeten.
    Moet zeggen dat we al lang geen organisaties meer aan de deur hebben gehad (wel de collectebussen en postzegels enzo).

Nina Sanders en chrystel73 vinden dit leuk.
  15. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik stop ook alleen geld in collectebussen. Ik wil nergens donateur van zijn, ik vind alles wel belangrijk dus ik geef liever aan iedereen een deel ipv één goed doel voor vast. Ik doe ook geregeld aan inzamelingen/crowdfunding mee.
    Alles dus eenmalig en de volgende keer weer opnieuw.
    Ik hou ook absoluut niet van die misleiding wanneer ze doen alsof t een eenmalig iets is terwijl dat niet zo is. Ben duidelijk, eerlijk en open en geef me de kans iets eenmalig te doen, dan doe ik mee, anders sla ik over.

16. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Ik vind het vooral vervelend omdat het voor die (meestal) studenten gewoon een bijbaan is, dus zij worden door het goede doel betaald om donateurs te werven, dus ik betaal dan in eerste instantie hun huur/brommer/stapavond en pas daarna het goede doel.. Collectanten met collectebus doen dit vrijwel altijd vrijwillig, dus ben eerder geneigd hen wat te geven.

Wel fijn dat de verkopers van energiecontracten nu niet meer aan de deur komen, dat was ook irritant!

cowgirl80 vindt dit leuk.
  17. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.562
    3.895
    113
    Vrouw
    Ik doe dat ook liever niet, maar ik ben echt zo slecht in nee zeggen dus ze kunnen mij alles aansmeren of aftroggelen :oops: ik lees hier nu over zo een sticker, dat ga ik eens bekijken of ik dat hier ook ergens kan hangen
    Iets van kleingeld geven of de plaatselijke jeugdbeweging steunen heb ik geen moeite mee.
    Momenteel hebben we geen bel door verbouwingen, dat helpt ook, al verschillende mensen zien doorlopen :roflmao:

18. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Ja die quasi vrolijke studenten met hun gladde verhaaltjes. Vreselijk. Tegenwoordig zeg ik direct dat ik niet aan machtigingen doe en dat ik ze hun lange verhaal wil besparen.

Ze doen het op deze manier, omdat je voor een collectebus een vergunning moet hebben en er daar maar een x aantal per jaar voor verleend worden. Dus verzinnen ze iets creatiefs. Inmiddels ook niet meer creatief, want iedereen doet het inmiddels.

Bij vage goede doelen (vaak wenskaarten of stroopwafels kopen) zeg ik ook dat ze geen ANBI-instelling zijn en niet betrouwbaar zijn. Dan vliegen ze ineens weg :D Stichting Joepiez bijvoorbeeld of iets met verloren kind. Ze maken maar een klein groepje kinderen blij en de rest verdwijnt in de grote zakken.

19. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Als het echt vrijwilligers zijn met een collectebus of met zo’n qr code die je moet scannen en eenmalig bedrag overmaken dan doe ik het wel. Als het studenten zijn met een gelikt verhaal, of ik moet een massa persoonlijke gegevens invullen dan skip ik.
    Een keer begon een studente een verhaal over gruwelijke vrouwenbesnijdenissen af te ratelen tegen mij en mijn 8 jarige zoontje die toevallig ook mee de deur open deed. Toen heb ik wel even heel abrupt haar de mondgesnoerd en de deur dichtgesmeten:confused:

20. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ik doneer NOOIT als erom gevraagd wordt. Vreselijk irritant. Gooi de deur meteen dicht. Mensen die vragen worden hier meteen overgeslagen.

Deel Deze Pagina