Schoonmaakrooster?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ladycake, 19 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ladycake

Ladycake Bekend lid

14 mei 2011
    531
    0
    0
    Hallo!

Naar aanleiding van mijn andere topic open ik deze even.
    Werken jullie thuis met een schoonmaakrooster?
    Zo ja hebben jullie voorbeelden misschien?

2. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Nee niet echt, ik maak eigelijk iedere dag wel iets schoon

3. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Gewoon een memobord gebruiken,je hebt er ook een met de dagen op.
    Schrijf voor jezelf de 3 taken op die je die dag wil doen.
    Plan daar tussen ook de uitjes met je dochter;)

4. moonmama

moonmama Actief lid

4 aug 2013
    469
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb het geprobeerd maar er hoeft bij mij 1vdag iets te veranderen en mijn hele schema valt in duigen.
    ben gewoon te lui

5. Islah

Islah Niet meer actief

Vroeger wel, maar uiteindelijk werkte dat (net zoals een weekmenu) gewoon niet voor mij. Als ik bv. op maandag een inspannende klus had gepland dan voelde ik me nét die dag beroerd, of dat er nét die dag onverwachts bezoek kwam of ik ineens iets anders te doen had. En dan kan je wel zeggen: dan schuif je het toch een dag op. Ja dat kan natuurlijk, maar uiteindelijk houd je je dan nog niet aan het schema...

Heb wel dingen die ik dagelijks (probeer te) doe(n). Zoals de wc, dweilen beneden, etc. Daarnaast iedere dag 1 ding waarvan ik denk dat het wel nodig is (ene keer badkamer, dan weer de keuken o.i.d). En zo af en toe dingen die niet zo vaak een beurt krijgen. Daar zou een lijstje wel handig voor zijn, aangezien dat dingen zijn die je makkelijk vergeet. En dan heb ik het nu over dingen als de keukenkastjes aan de binnenkant etc.

6. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Ik wil ook een rooster, anders vergeet ik echt de helft. Zou voor mij wel werken zoals ook een weekmenu voor mij wel werkt.

Dus als dames zich geroepen voelen.

7. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik heb geen rooster, maar een afvinklijst. Ik heb wel vaste dagen om huishoudelijke klussen te doen, maar niet alles staat vast op dag en tijd.

Op woensdagochtend doe ik meestal de bovenverdieping: ons bed verschonen, stoffen, stofzuigen, badkamer, wc, wassen.

Op vrijdag doe ik de benedenverdieping: wc, stoffen, stofzuigen, dweilen.

Op zaterdag verschoon ik mijn dochters bed & dan doe ik de strijk (mijn man gaat met mijn dochter naar zwemles).

Verder maak ik iedere dag het gasfornuis schoon en regelmatig staat er een klein emmertje sop in de gootsteen waarmee ik de keukenkastjes, vaatwassers, vensterbanken, deuren, etc. mee afsop.

De wc boven en beneden doe ik bijna dagelijks met een schoonmaakdoekje (de deurklink, de lichtknop, de achterkant, de wc-bril en de rand).

8. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Oh ja, en op vrijdag maak ik een etenslijstje voor de hele week met een boodschappenlijst voor de supermarkt, bakker, groenteboer en markt. De boodschappen voor de markt doe ik. De rest doet mijn man.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Niet echt een schema maar wel een lijstje met dingen die elke week moeten gebeuren. Werkt wel goed voor mij.

Elke week: 2 keer de keuken, 2 keer de toiletten, 2 keer de huiskamer afnemen, 1 keer de badkamer, 1 keer boven zuigen en dweilen, 1 keer beneden dweilen (zuigen beneden wanneer het nodig is), 1 keer de slaapkamers afnemen, bedden verschonen 1 keer in de 2 weken. En dan elke maand gang/overloop, koelkast schoonmaken, kasten opruimen etc. Ik doe nog steeds niet altijd alles maar het gaat wel veel beter.

10. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.491
    17.430
    113
    die had ik wel, nu met de zwangerschap hou ik me er niet aan

11. YoungMama

YoungMama Bekend lid

20 jul 2012
    583
    0
    0
    Maandag:
    Boodschappen doen, het hele huis afstoffen en dan direct erna stofzuigen (kamer voor kamer), prullenbakken legen, wc uitgebreid.

Dinsdag:
    Stofzuigen beneden+trap, dweilen beneden, keuken frontjes en koffiemachine helemaal schoonmaken, strijken.

Woensdag:
    Markt, stofzuigen beneden+trap (soms doe ik het hele huis als de katten bijv verharen), wc schoonmaken, evt wasje draaien.

Donderdag:
    Stofzuigen beneden+trap, iets groters (badkamer ontkalken/ramen lappen, keuken van binnen schoonmaken etc).

Vrijdag:
    Weekendboodschappen, stoffen beneden en deuren schoonmaken, stofzuigen hele huis, dweilen hele huis, prullenbakken legen, wc uitgebreid, bedden verschonen.

Weekend:
    Stofzuigen indien nodig, als we visite hebben gehad maak ik de wc even schoon. Wassen en drogen doe ik zoveel mogelijk in het weekend dan is de stroom goedkoper voor ons.

12. YoungMama

YoungMama Bekend lid

20 jul 2012
    583
    0
    0
    Ohja, ik stof meestal af met een spuitfles (allesreiniger met water) en een microvezeldoekje maar eens in de 2-3 weken doe ik het met een sopje. Met zo'n microvezeldoekje ben je echt supersnel door het hele huis heen.

13. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Echt een schema heb ik niet, omdat ik nogal wisselend werk/mensen over de vloer krijg, en mijn zin in poetsen vermindert altijd sterk wanneer de zon zich laat zien ;)

Wat hier dagelijks gebeurt:

*stoffen/afnemen alles
    *toilet
    *stofzuigen
    *kattebak
    *dweilen keuken en badkamer
    *deuren en deurklinken (is een tik van mij)

Als de wasmachine vol zit, was ik

2x per week dweil ik de woonkamer en hal (meestal woensdag en zaterdag)

1 x per week verschoon ik de bedden, stoffen/stofzuigen/dweilen slaapkamer (op vrijdagen of zaterdagen)

Badkamer hou ik dagelijks bij, en 1x per maand grondig

Trap dweil ik op donderdag

Ramen wassen..... tja, wat zal ik zeggen :) dat schuif ik tot in den treure voor me uit

Zo nu en dan werk ik stof op het plafond weg en doe ik de keukenkastjes schoonmaken.

Ik was altijd een enorme poetser, de laatste tijd ben ik er wat relaxter in geworden :)

14. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Hier iets minder poets dan de bovenstaande dames hoor! :D
    Zeker nu dochter nog klein is, zoon nog net niet naar school ga heb ik soms gewoon geen tijd (over ervoor)

Iedereen dag: bedden opmaken, ramen open
    Na het avond eten (en het opruimen /schoonmaken van het aanrecht e.d.) gebruik ik m'n vaatdoekje voor de wc (klink, wasbakje, rolhouder, bril pot etc.) en daarna gaat ie meteen de was in.

Vegen na het ontbijt en lunch.
    Stofzuigen 1a2x per week.

Op dinsdag doe ik de keuken grondiger
    Op woensdag boven stofzuigen en doekje over de kastjes e.d.
    Op vrijdag de badkamer (meestal gaan zoonlief dan in bad en doe ik de badkamer gelijk;))
    Beneden stoffen wanneer uitkomt.. Doe ik met nat doekje trouwens, veel makkelijker en snel.

Wassen doe ik wanneer uitkomt.
    De koelkast e.d. Wanneer het nodig is :)
    Ramen heb ik bedacht dat ik die doe als de glazenwasser is geweest, maar die kwam zaterdag en heb nog steeds binnen geen ramen gewassen :p

15. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Hier ook minder poetsen dan de dames hiervoor ;)

Ma en dinsdag werk ik 9,5 uur dus doe ik de wc en was vouwen.
    Woensdag doe de ene week, boven en beneden zuigen met allebei de trappen,beneden grondig stoffen incl keuken,
    Of boven en beneden zuigen met trappen, boven stofferen zuigen.
    Ook doe ik de strijk altijd op woensdag.
    Donderdag boodschappen en overige taken, zoals buiten onkruid wieden of de zolder stoffen en zuigen.
    Vrijdag meestal centrum in voor bieb en overige boodschappen zoals kruidvat, Etos e.d.
    En 1x in de 2 weken een familielid helpen bij het huishouden en dan ga ik er wel vol tegenaan ;)
    Zaterdag alle was wassen en beneden zuigen.
    Tussendoor heerlijk met m'n zoontje spelen, vind ik belangrijker dan m'n huis.
    Duurde ff 'n tijdje voor ik het los kon laten, maar niemand ziet het wanneer ik een weekje niet beneden stof en anders pech :p:)

16. Islah

Islah Niet meer actief

Grappig, hier is dat juist andersom! Misschien ook wel omdat het stof beter te zien is met die felle zon.

17. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.207
    512
    113
    Ik doe iedere dag de wc, vaatwasser, wasje draaien of opvouwen. Stofzuigen om de dag beneden. 1x per week de benedenverdieping helemaal schoon, 1x per week boven helemaal schoon. Ramen + tuin 1x per maand bij langs. En verder wat nodig is.. ik maak me er niet zo druk om :)

18. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik heb al 100 van die schema's gemaakt en houdt me er nooit langer dan een week aan haha.

Maar goed, het is hier nooit echt vies. Het zijn vooral de 'grote' dingen die blijven liggen. Ramen wassen, keukenkastjes uitsoppen, kledingkasten uitmesten.

19. lies276

lies276 Niet meer actief

Voor mij werkt zo'n schema niet, want met een gezin met 4 kinderen gebeurt er elke dag wel iets onverwachts en komen er dingen bij en tussendoor (overblijfmoeder, ortho, enz.).
    Ik zou dan enorm gefrustreerd raken als ik achter lga lopen in mijn schema.
    Ik ruim altijd goed op en haal een doekje over de dingen die echt stoffig of plakkerig zijn, stofzuig elke dag en houd de wc en de was goed bij. Elke week doe ik de badkamer goed en verschoon de bedden.
    Ik probeer altijd één keer in de zes weken alle ruimtes een keer goed te soppen en alles van z'n plek te halen en de ramen te zemen.
    Volgens mij is het wel netjes en schoon hier:).

20. p1982

p1982 Niet meer actief

we hebben een weekschema en dit werkt voor ons prima

en ook dingen die dagelijks moeten gebeuren maar die staan er niet op

Deel Deze Pagina