Iemand hier ervaring mee? Mijn jongste heeft een volwassen hoektand linksboven die niet door wil komen. Na ongeveer 2 jaar naar de tandarts gegaan ermee, nu al 2 jaar een beugel om ruimte te maken, maar hij zakt echt tergend langzaam. Dus nu toch kijken om hem een handje te helpen, door het ligeren van de tand. Klinkt best eng, vindt mijn dochter (met ass) vooral ook, ben benieuwd naar ervaringen!
Ja, dit is bij mijn dochter uitgevoerd door de kaakchirurg. Ze had een hoektand overdwars in haar bovenkaak liggen, die zou nooit uit zichzelf op de juiste plek gaan komen. Dus ingreep is bij de kaakchirurg gedaan. Ze werd plaatselijk verdoofd terwijl de kaakchirurg het tandvlees open sneed en zo de tand bloot legde. Gouden kettinkje werd op de tand geplaatst en het tandvlees werd weer terug gelegd en gehecht. Best pittig voor mn dochter, ze was daarna er flink naar van. Na paar dagen was ze weer goed opgeknapt en heeft ze er verder geen last van gehad. Maar goed, het kettinkje werd vast gemaakt aan de beugel. Toen het eenmaal goed geheeld was werd het kettinkje elke keer iets strakker aan de beugel vast gemaakt zodat de tand de goede richting op groeide. Nu driekwart jaar verder is de tand tevoorschijn gekomen, maar zit nog niet helemaal. Nog steeds een langdurig traject! Dochter zelf vond het allemaal erg spannend en indrukwekkend.
Ja toch wel indrukwekkend hè... Mijn dochter ziet er ook echt wel tegenop, ik vind het zo sneu, het dagelijks leven is voor haar al zo zwaar en dan ook dit nog erbij. Als het lukt gaan we dit op een donderdag plannen, dan vrijdag thuisblijven en dan weekend. En dan blijkbaar weer geduld hebben . De tand zit wel recht, je ziet 'm ook echt zitten maar hij komt echt zo traag omlaag. Beugel heeft ze al dus het is echt puur de tand blootleggen en slotje met ketting plaatsen.
Dit is gedaan bij de zoon van een vriendin van mij. Zijn bovenste voortand wilde niet doorkomen. Ging naar de brugklas met een enorm gat in zijn mond en aan het einde van de brugklas stond er dus gewoon een hele mooie volwassen tand. Zij zagen ook wel op tegen het traject maar voor zover ik weet is het enorm meegevallen. Zoon is inmiddels een volwassen jongeman met een mooie rij tanden. Heel veel succes ermee.
Oh aan dat traject is mijn zoon net begonnen. Zijn bovenbeugel is in de kerstvakantie geplaatst. Morgen krijgt hij zijn onderbeugel. Hij heeft een hele diepe beet die ze gaan aanpakken en zijn ene hoektand liggen bovenin zijn kaak helemaal overdwars. Heel hoog. Dus zal hij ook naar de kaakchirurg moeten om het slotje op die hoektand te laten plaatsen. @flipflop wel een goede om de gaten te houden wanneer we dus naar de kaakchirurg gaan, ivm school enzo. Een beetje gunstig proberen te plannen. Zodat hij erna tijd heeft om bij te komen. Niet in een toetsweek ofzo dus
Tis echt wel een ingreep, niet te vergelijken met bijv een melktand trekken bij de tandarts. Dus ja, even herstellen hoort er echt bij, al zal dat natuurlijk ook per kind verschillen.
Is idd wel goed om even te horen. Dan kunnen we er rekening mee houden. Hij is bijna 17 en alles is wat later in gang gezet door corona. In april '20 is onze tandarts afspraak afgezegd en wij vergaten steeds een nieuwe te maken Uiteindelijk zijn we pas in augustus '21 weer voor het eerst op controle geweest. Toen kregen we te horen: hij heeft nog steeds 1 melkhoektand Oeps, dat wist ik niet Dus daardoor wat laat voor de beugel. Nu zo snel mogelijk gestart en doen ze meerdere dingen tegelijk die normaal gesproken na elkaar gedaan zouden worden. Om te proberen zoveel mogelijk voor zijn 18e verjaardag te kunnen doen...
Ik dacht ik geef even een update . Uiteindelijk is het ligeren niet nodig geweest. Ze heeft weer zo'n spinbeugel gehad, toen hebben ze meer ruimte gemaakt dan de vorige keer, en daarna slotjes geplaatst om de tand naar beneden te halen. Dit ging echt heel snel, hier een foto van net geplaatst, en 4 dagen later. Inmiddels staat het allemaal allang netjes in een rij . Wel nog steeds een beugel en we moeten nog wel eventjes. Hoe is het met de andere beugelbekkies?
Oh wauw we zijn al een jaar verder Wat goed zeg! Fijn dat het uiteindelijk zo snel is gegaan. Mijn zoon is inmiddels bij de kaakchirurg geweest. De melkhoektand is toen getrokken en het slotje op de nieuwe hoektand geplaatst. Dit was op 31 oktober. De ingreep zelf viel hem uiteindelijk niet echt tegen. Hij is de eerste dag best wel beroerd geweest, maar hij knapte gelukkig snel op. Hij is wel een hele week thuis gebleven. Ook omdat hij op dat moment stage liep en hij met zijn stage best zwaar lichamelijk werk had. Maar school en stagebedrijf waren erg coulant, dus dat was geen probleem. Een weekje later is het kettinkje vast gemaakt aan de beugel. Dat gaf, net als het gewone strakker zetten van de beugel, wel wat pijnklachten. Maar niet extreem ofzo. Inmiddels begint de tand echt wel goed te zakken. Maar hoe ver het nu is weet ik eigenlijk niet. Vanmiddag moet hij weer naar de ortho.
Oh dat is niet zo lang geleden. Wel gek, op die leeftijd nog een beugel, zie je niet vaak, maar ja moet wel. Hopelijk gaat het een beetje snel. Mijn man heeft nog een melkkies (hij is 47 ) maar er zit geen volwassen kies, dus hij moet het hiermee doen, gaat gelukkig vooralsnog goed. Als die kies toch eruit valt, wordt het hoogstwaarschijnlijk een implantaat.
Door corona zijn we veel later gestart. Daardoor is hij een stuk ouder dan gemiddeld. Hij bleek een flink diepe beet te hebben. Zijn voortanden boven vielen helemaal over zijn ondertanden heen. Daar was ern beugel voor nodig. Toen hebben we besloten om die hoektand meteen mee te pakken. Leek ons zonde om zijn gebit helemaal aan te pakken en dan die melkhoektand te laten staan. Als zijn gebit goed was geweest, dan hadden we de melkhoektand ook gewoon laten staan.
Fijn dat het zo kon worden opgelost. Hier net zoiets gehad, ze hebben een slotje op dat kleine stukje tand gezet en op de andere tanden voor de beugel. Het draad hebben ze boven het slotje gedaan i.p.v. er in en binnen 2 weken was er echt een heel stuk tand uit gegroeid. Ik stond echt versteld.
Ja het was zeker beter dan ligeren. En toen het slotje erop zat ging het echt heel erg snel. Maar ze heeft dus wel eerst opnieuw een spinbeugel gehad inclusief aandraaien, dat was wel weer even een hele hobbel. Die spinbeugel heeft ze nu nog, want ze zijn bang dat alles anders weer naar elkaar toe gaat. En dus boven en onder slotjes, dus een heel hekwerk heeft ze nu in haar mond . In de avond/nacht nog elastiekjes erbij. Als de slotjes eruit gaan nog jaren een retentiebeugel, om te voorkomen dat alles weer gaat schuiven. Haar tanden/kaak hebben nogal de neiging naar binnen te groeien. Maar goed, ze heeft er nu eigenlijk helemaal geen last van, dus prima zo, en straks een goed gebit/kaken