Draagdoek

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Paard, 26 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paard

Paard Actief lid

16 sep 2015
    245
    71
    28
    Ik ben eind juni uitgerekend en wil graag vanaf het begin gaan dragen. Ik heb hier echter geen ervaring mee, en weet dus niet of het iets voor me is. Daarom wil ik liever niet meteen hele dure draagdoeken aanschaffen.

Ik heb me al een beetje georiënteerd en kwam uit op de vipcarrier bamboo. Een rekbare doek die ik voor de eerste paar maanden kan gebruiken(dit is een doek die ondanks rekbaar toch koel is). Als dit bevalt wil ik overstappen op een geweven doek, voor langere tijd.

De reden dat ik voor een rekbare zou kiezen om te starten heeft met name te maken met het voorknopen. Ik las nl dat deze thuis al geknoopt kunnen worden en ik zo in de auto kan stappen. Het kindje kan er in en eruit zonder dat de doek af moet. Voor mij wel een lagere drempel. Zie mezelf in de stad nog niet zo gauw knopen...( eerste kindje en geen ervaring met dragen dus).

Is dit een goede overweging of zie ik dingen over het hoofd? Graag jullie advies!

2. nijna

nijna Fanatiek lid

25 nov 2015
    1.365
    85
    48
    Ik heb geen ervaring met een rekbare doek. Ik kreeg het advies een geweven nier rekbare doek te nemen. Die kan je preciezer om je kindje aanspannen en rekt niet tijdens het dragen. Ik heb er een van little frog gekocht. Die vallen mee in prijs. Het knopen heb ik met dit filmpje geleerd:

https://m.youtube.com/watch?v=_PD5YKSf1Q4

En het is echt makkelijker dan het lijkt.

Met een 5 maanden heb ik een tula draagzak gekocht. Mijn kindje ging te veel draaien tijdens het knopen en dan kreeg ik het niet strak genoeg. De draagzak gebruik ik heel veel.

3. Niny

Niny Bekend lid

21 jul 2009
    731
    94
    28
    Ik heb allebei, en dacht ook vooral de rekbare te kiezen in begin. Geweven bevalt voorlopig toch echt veel beter hier. Is koeler, zit telkens goed en gaat niet rekken.

4. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ik gebruik de eerste weekjes (vooral in huis) graag een een rekbare doek. Dat vind ik het meest comfortabel voor een pasgeboren baby en ideaal voor in huis. Daarna inderdaad een geweven doek of een ergonomische draagzak (ik heb zelf een manduca en een bondolino).

5. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik heb bij de eerste drie vooral de rekbare gebruikt, rekbaar wel blijven oefenen en consulten gehad maar het lukte me niet

Geweven heb je voor 45 euro 1 van little frog dus dat is nog redelijk te doen qua prijs

Bij de eerste en tweede gestopt met dragen toen ze te zwaar werden voor de rekbare bij de derde gekozen voor een goedkope draagzak van mucibi

Haar heb ik gedragen tot 15 maanden.

Toen ik zwanger was van de vierde heb ik gekozen voor een draagzak, 1 gemaakt van draagdoeken stof en meteen vanaf de geboorte te gebruiken, verstelbaar tot broekmaat 80 (kodaki Flip) ik heb hem in 20 seconden om en zoontje vind hem heerlijk

Nu heb ik sinds kort de Fidella, deze is ook verstelbaar maar dan vanaf en maand of 3 ( broekmaat 62) tot maat 98

Mijn dochtertje van 2,5 was gister ziek en haar al ruim een jaar niet gedragen maar nu toch maar gedaan, zak versteld op haar lengte en ze heeft even heerlijk op mijn rug geslapen,

Emei baby en storchenweige kan ook versteld worden en is ook van doekenstof gemaakt

Marsupi schijnt ook fijn te zijn als draagzak voor pasgeboren baby's

Mocht je echt doeken willen zou ik de eerste weken indd kiezen voor een rekbare

6. moekkie

moekkie Actief lid

21 nov 2015
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben draagconsulent en mijn ervaring is dat geweven over het algemeen fijner gevonden wordt.
    Zelf ga ik rekbaar niet eens gebruiken maar ik kies voor dunne draagdoeken met linnen, zijde, bamboe of 100% katoen. Maar dan wel dun. In de zomer met een newborn is dat heel fijn.
    Je kan een geweven doek doek al wel zo om je heen doen en een enkele knoop voor maken en dan de auto in. Dan hoef je op plaats van bestemming alleen nog aan te spannen en af te knopen.
    Dat scheelt bij mij 10 seconden met een rekbare doek. Dus qua tijd valt het reuze mee. Je wordt er vanzelf heel snel in.
    De vip is wel een fijne rekbare hoor, maar je hebt toch 3 lagen nodig en dat is toch warmer.

7. Marisha

Marisha Fanatiek lid

15 jul 2006
    2.728
    0
    0
    Bediende
    België
    Heb voor de buikbaby ook een little frog met bamboe klaar liggen! Zonde om eerst een rekbare te kopen.

8. loesje26

loesje26 Bekend lid

5 feb 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    voor in de stad en niet willen knopen vind ik een marsupi (evt de breeze voor de zomer) echt ideaal en niet te duur en verkoop je weer voor dezelfde prijs (of kijk op FB op draagdoekenmarkt..)
    Het is een drager maar heeeeel zacht en perfect voor kleintjes en met klittenband vast te maken, echt mega eenvoudig en snel en heerlijk koel!
    En ik raad ook een draagdoek aan met zijde, bamboe of linnen. Bamboe is wel het zachtst voor een kleintje. Kijk ook daarvoor op FB, 2e hands zijn ze vaak heerlijk zacht en kan je gelijk je kleintje bij je dragen!
    Maar hoe je ook gaat dragen, geniet ervan, het is heerlijk!

9. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik ben begonnen met een rekbare, toen draagzak en ik gebruik nu eigenlijk altijd een geweven doek (heb er meerdere, maar pak altijd mijn Oscha met katoen/zijde. Een dure, maar zo fijn om mee te knopen!).
    Kijk even op internet naar de knoop fcc. Deze is met een geweven doek gedeeltelijk voor de knopen. Je hoeft alleen nog maar aan te spannen en af te knopen. Ik vind geweven in ieder geval veel fijner dan rekbaar. Een emeibaby draagzak of een Kokadi kun je ook vanaf de geboorte gebruiken (zonder insert) en heeft draagdoekenstof, dus is niet te warm en zeker ook heel fijn.

Merken van geweven doeken die betaalbaar zijn:
    Little Frog
    Yaro
    Hoppediz

Ook de aanbiedingen in de gaten houden helpt. Dat scheelt soms de helft in de prijs (vaak op de site van het merk zelf).

Ik heb destijds blind op internet besteld, maar achteraf had ik misschien beter naar een consulent kunnen gaan. De meeste consulenten/draagwinkels hebben een inloopochtend/middag waar je de doeken kunt voelen en eventueel kunt proberen met een pop. Dat kan ik je echt aanraden, want dan merk je wat je fijn vindt (dat is heel persoonlijk) en voorkom je een miskoop.
    Succes!

10. moekkie

moekkie Actief lid

21 nov 2015
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    De fcc is een knoop voor iets oudere baby's, niet vanaf de geboorte aan te raden vanwege te weinig ondersteuning bij het nekje.
    Later wel een fijne knoop die je idd voor kan knopen.

11. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Een rekbare is best snel (te) warm. Als je iets makkelijks wil kun je bijvoorbeeld voor een mei-tai gaan. Ik heb een hop-ty, is een meitai van het merk hoppediz. Ideaal! Heb hem snel omgeknoopt en omdat hij is gemaakt van draagdoekenstof is hij heel stevig.
    Ik heb ook een ringsling, vind ik erg fijn voor korte draagmomenten.

12. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Oh en dragen is echt heeeeerlijk! Mijn baby slaapt er super goed in. Ze huilt ook bijna nooit. als ze onrustig is doe ik haar in de doek en ik heb een heerlijk tevreden baby.

13. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Bedankt voor de correctie! Ik ben pas laat begonnen met een geweven doek dus wist dat niet :)

14. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Vind je het niet zonde om twee keer een doek te moeten kopen? Ik bedoel als je dus voor de eerste maanden een rekbare doek koopt en daarna weer n nieuwe?
    Zou een ringsling iets voor je zijn? Niet te ingewikkeld, lang bruikbaar en ook van af het begin te gebruiken.. Succes met je keuze!

15. MiaMaria

@ tigra, waarom gebruik je de ringsling alleen voor korte draagmomenten? Ik heb nog geen ervaring dus ben ff benieuwd! ;)

16. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ringsling is asymmetrisch. Het is ideaal hoor. Ik heb hem sneller goed zitten dan een draagzak maar 10 kilo aan één schouder houd ik niet langer dan een half uur vol. Vergelijk het met een zware rugzak die je over één schouder draagt ipv dat je het gewicht verdeeld doe de banden over 2 schouders te doen. Mijn ringsling ligt echter standaard in mijn auto voor als ik onverhoopt ergens moet stoppen (pech, boodschappen etc)

@tigra, sorry dat ik alvast antwoord geef ;)

17. MiaMaria

Dankjewel Twinkle 😃

18. moekkie

moekkie Actief lid

21 nov 2015
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geeft niet:D

19. moekkie

moekkie Actief lid

21 nov 2015
    350
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een rs is idd ook een optie, maar omdat je op 1 schouder draagt is dat idd meestal niet voor de langere momenten /wandelingen. En een rs aanspannen is best wel een kunst, lijkt makkelijk ;) zeker bij een newborn zo belangrijk dat je over de hele rug tot in de nek goed aanspant en zorgt voor een diepe zit (knietjes hoger dan de billen)

20. Paard

Paard Actief lid

16 sep 2015
    245
    71
    28
    Bedankt allemaal! Ik ben toch voor de geweven doek gegaan. Eentje van little frog besteld!

Deel Deze Pagina