Twee mannetjes gaat bijna altijd mis. Twee vrouwtjes gaat vaak mis. Mannetje en vrouwtje gaat over het algemeen goed, als ze goed gekoppeld zijn! En wat betreft dierenwinkels over één kam scheren: wijs mij een dierenwinkel waar ze géén 'yoghurtsnoepjes' en snoepstaven met honing verkopen, waar duidelijk vermeld staat dat knaag- en likstenen gevaarlijk zijn voor konijnen. Een dierenwinkel waar konijnen en andere groepsdieren alleen verkocht worden als zeker is dat ze niet alleen blijven zitten en ze voldoende ruimte krijgen. Een winkel waar geen belachelijk kleine buitenhokjes worden verkocht. En waar de dieren niet op ooghoogte van kinderen in te kleine hokjes worden tentoongesteld. Als je me zo'n winkel wijst, wil ik mijn mening bijstellen. tot die tijd zeg ik dat dierenwinkels totaal geen belangstelling hebben voor het welbevinden van dieren.
het zou goed kunnen gaan, maar ik zou zelf de gok nooit nemen... ze kunnen elkaar vreselijk gaan verwonden als ze seksueel actief gaan worden.... ik zou ze beide laten helpen en een eigen vriendin en een eigen hok geven...
tja, helaas mee eens... ik ben zo'n dierenwinkel nog niet tegen gekomen... gister nog hoorde ik de charmante verkoopster tegen de kersverse eigenaar van een konijnebeestje zeggen: "ja een knaagsteen is echt noodzakelijk hoor.. hoe slijten ze anders hun tandjes.." grrr...met hooi misschien? doe je huiswerk doos... :x
in dierenwinkels gaat inderdaad veel mis heb er jaren gewerkt, begrijp wat jullie bedoelen. Al vond ik wel dat er goed omgegaan werd met de dieren, weliswaar niet echt grote hokken maar wel echt altijd schoon en niet teveel dieren per hok en zoveel mogenlijk eigen fok. En alleen gediplomeerd personeel (niet dat ik veel aan mijn opleiding heb gehad) Maar bij de mensen thuis, daar gaat veel mis! konijnen met zulke lange tanden dat ze niet meer kunnen eten, zulke lange nagels dat ze bijna niet meer kunnen lopen. denken dat hooi en stro hetzelfde is ,En zo vreselijk vetgemest! Dat laatste bij bijna iedereen. maarre on topic, size does t matter haha, nou mijn ervaring is ook wel dat die gewone dwergjes over het algemeen veel pittiger zijn en nederlandse hanghoordwergen meestal liever.
Dat het thuis vaak mis gaat, is ook wel waar. Maar ook daar geef ik net zo vrolijk de dierenwinkels de schuld van. Nou ja, deels dan. Natuurlijk moeten mensen zelf op zoek gaan naar informatie over het dier dat ze willen gaan kopen. Maar je verwacht toch ook dat je die krijgt op de plaats waar de betreffende dieren èn alle producten voor hun verzorging verkocht worden. Als mensen niet weten dat de tanden blijven groeien... dan is het ze dus niet verteld! Hetzelfde geldt voor de nagels. Wat betreft die tanden: konijnen moeten inderdaad voortduren hooi ter beschikking hebben. Maar je maakt de beestjes ook vreselijk blij met wilgenhout. En het is weer de tijd van het jaar dat wilgen geknot worden. Als je ergens ziet dat ze bezig zijn of net klaar zijn, neem dan eens een paar flinke takken mee. (Liever niet als de bomen langs een hele drukke weg staan.) Het is echt een traktatie voor de konijntjes en het is goed tegen de verveling!
ingef@ ik zat nog te twijfelen bij deze zoveelste mama die een lief klein konijntje wil voor haar lieve kleine kindje. zal ik wel of niet een verhaal neer gaan typen dat het toch niks wordt. maar je was me voor. gelukkig maar, nu hoef ik niet meer op de komen voor het lieve kleine konijntje.
ow ennuuh hoe kleiner het konijn hoe krengeriger. je kan beter een vlaamse reus of franse hangoor hebben zeker met kleine kinderen als je dan toch perse wilt. franse hangoren kun je zelfs zindelijk maken op een kattenbak.
met franse hangoren gaat het erg gemakkelijk. plus dat een klein kind hem niet zomaar optilt met alle gevolgen vandien.
Een konijnenvrouw naar m'n hart. Heb je eerdere en latere opmerkingen ook gelezen maar ik kan me er volledig in vinden en sluit me er ook bij aan!!! (Heb zelf 6 nijnen, bijna allemaal uit de opvang)
Ook dat is waar maar je kunt je kinderen wel opvoeden met dieren. Wij hebben achterburen met 2 nijntjes en die kinderen moeten verplicht de konijntjes eten geven (samen met de ouders) en moeten ook op zaterdag samen met de ouders het hok schoonmaken. Zo kan het dus ook! Maar inderdaad, konijnen zijn geen knuffeldieren!