niet-hollandse voornaam bij hollandse achternaam of....

Discussie in 'Babynamen' gestart door Annemarie76, 22 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Hier op t namen topic kom ik soms de (vind ik dan) meest vreselijke namen tegen en denk ik "hoe durf je zo'n naam aan een kind te geven.." Vaak vind ik de naam dan ook voor geen meter bij ( wat de meesten denk ik hier hebben) hollandse achternaam passen..

Dan vraag ik me af.. waarom kies je zo'n naam.. er zijn toch zat hollandse namen die ook niet veel voorkomen..

Wij houden t bij "gewoon' hollandse namen..die goed bij Visser passen..

Ik kan me geen niet-hollandse naam bedenken die daar mooi bij past..

Weet wel dat t een kwestie van smaak is.. maar wil toch even mn gedachte er over hier neerzetten..Misschien zijn er meer meiden die er ook zo over denken...

2. kiannes

kiannes Lid

15 feb 2009
    10
    0
    0
    ik denk dat de mensen die hun kinderen buitenlandse namen geven met hollandse achternamen gewoon niet van hollandse namen houden maar wat is hollands..zelf heb ik een franse naam die wel voor komt maar met een echte hollandse achternaam,terwijl mijn broer echte buitenlandse namen heeft voor zijn kinderen je moet er van houden!

3. Sanne 7

Sanne 7 Lid

31 dec 2008
    73
    0
    0
    Iedereen is vrij om een naam te geven die hun bij hun kindje vinden passen.
    De 1 vind nu eenmaal een hollandse naam mooi en de ander een buitenlandse naam!
    Een buitenlandse naam kan soms ook weer mooi zijn bij een hollandse achternaam als het niet al te gek is en andersom ook!
    En aan de ene kant is het natuurlijk ook leuk dat iedereen een andere smaak heeft anders worden alle kindjes hetzelfde genoemd!

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik kan je wel volgen. Er hangt er voor mij wel vanaf over wat voor namen we het hebben. Zo kan naar mijn idee Jara Visser wel maar Sharona Visser niet. En dat geldt dan ook voor Jayden, Justin (of nog erger Djustin..), Chanel, Aylesha (of hoe je dat ook moge schrijven). Veel niet Nederlandse namen kunnen best maar ik zou met een achternaam als Visser nooit een exotische naam nemen (trouwens die zou ik met een niet uitgesproken Hollandse naam ook niet nemen).

5. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Ik denk dat het gewoon een kwestie van smaak is. Of je houdt van buitenlandse/exotische namen of juist niet. Daarbij maakt het volgens mij niet zoveel uit of je een hollandse achternaam hebt of niet. Doordat je een simpele achternaam hebt, kan een aparte achternaam juist beter opvallen.

6. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    Ik ben zelf ook meer van de Hollandse namen, maar dat is voor een groot deel gewoon smaak. Als je van buitenlandse namen houdt, moet de achternaam daar geen 'veto' over uitspreken denk ik. Persoonlijk vind ik het erger als mensen allerlei 'originele' (mijn mening=onmogelijke) zelfverzonnen namen of spellingswijzen gaan gebruiken. En dat allemaal om 'uniek' te zijn. Tsja... persoonlijk heet ik liever Eva, waarbij iedereen weet hoe het geschreven wordt en ik nooit iets uit hoef te leggen dan dat ik 'Shyariva' of 'Nohraly' of 'Lycke (=gewoon lieke)' heet.
    Maar ja, zoveel mensen, zoveel smaken, zoveel namen.
    Vind het alleen wel lastig dat veel 'gewone' hollandse namen nu soms toch al voor mij afvallen omdat ze inmiddels op zoveel verschillende manieren gespeld worden dat het kind dan toch altijd zou moeten spellen hoe het geschreven wordt.

7. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Sorry, ik ben schuldig... :)

Maar voor ons nummertje 3 wordt het weer een gewone hollandse naam...alhoewel, je hebt hem ook in het Engels met een extra letter erbij, krijgen we weer dat gedoe.... :(

Ach, zo erg is het ook weer niet om je naam te moeten spellen hoor! Heb ik zelf ook al mijn hele leven moeten doen, zowel voor als achternaam...je went er aan... ;)

8. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Iedereen lekker zijn smaak!

Ik houd niet van hollandse namen maar franse en sommige engelse namen vind ik wel mooi.

Het hoeft niet super exotisch te zijn maar gewoon 'neutraal'.

Ik denk er aan om (als het een meisje wordt) mijn kindje Katie te noemen of Amelie.
    Dat vind ik leuke namen die gewoon normaal uit te spreken zijn en die best gangbaar zijn.

Dan vind ik het niet leuk om te lezen dat iemand een topic opent waarom mensen hun kinderen zulke namen geven.

Ik open toch ook geen topic waarin ik me afvraag waarom iedereen zijn kind Sem of Sam noemt, omdat het kind dan gedoemd is om later in de klas bij 3 andere Semmen te zitten? Of waarom iemand zijn kind zo'n saaie hollandse naam zou geven?
    Het is logisch dat iedereen een eigen smaak heeft!

9. Joyce84

Joyce84 VIP lid

24 nov 2006
    5.350
    0
    0
    administratief medewerkster
    Rotterdam
    Ja hier hebben wij dat wel gedaan, Manolito heeft een hollandse achternaam.

10. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    :) :) :)

11. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Tsja ik vind dat ons halfbloedje nou eenmaal geen oerhollandse naam hoeft te krijgen. Ook al hebben mijn vriend en ik beide een hollandse achternaam.

Ik heb er verder wel bij stilgestaan, dus zijn naam loopt van niet-nederlands naar nederlands (Jayro Joél Bastiaan) en dan in combinatie met onze oerhollandse achternaam klinkt het wel gewoon hoor. Zelfs mensen die niet van buitenlandse namen houden moeten toegeven dat deze combi wel klinkt. En Jayro *achternaam* klinkt toch ook echt niet erg vind ik.

En ach, ik ben me bewust dat niet iedereen Jayro een leuke naam zal vinden, maar ik heb altijd een hekel gehad aan mijn naam en de uitleg waarom ik zo'n hollandse naam heb met een buitenlands uiterlijk (ben gewoon 100% NL's hoor). Dus ik wilde ons kindje toch wel een braziliaanse naam meegeven.

Ik vind het nog steeds wel een beetje raar als een kindje met blond haar en blauwe ogen de meest ingewikkelde naam heeft.. Maar ook dat moeten de ouders lekker zelf weten. Ik vind die populaire hollandse namen eerlijk gezegd nog erger ;) Sorry.

12. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    @skatje; Amélie vind ik ook echt prachtig!
    Maar de bedoeling van ts gaat niet over de voornaam maar over de combi met de achternaam in de zin van oerhollands/niet hollands.

Persoonlijk vind ik het heel erg liggen aan wat voor buitenlandse voornaam er gegeven wordt en of er buitenlands bloed in het kindje zit. Een hele exotische naam als Shyariva (zoals minipi aangaf) in combi met een achternaam als De Boer en dan ook nog eens een hollands kindje vind ik totaal geen gezicht.

13. Lumea

Lumea Fanatiek lid

16 nov 2008
    1.508
    0
    0
    Zat me af te vragen of ik hier nou wel of niet op moest reageren. Vind namelijk dat dit topic hier niet geopend zou moeten zijn. Het is bedoeld voor mensen die graag een reactie willen op de naam die ze bedacht hebben. Of voor inspiratie als ze er niet uitkomen. Je kunt ook gewoon direct op die mensen reageren en je mening geven (daar vragen ze immers om) ipv hier een nieuw topic openen en aangeven wat jij niet mooi vind. Nu geef je hun via een omweg alsnog je mening.

Laten we het onderwerp babynamen alsjeblieft houden waarvoor het bedoeld was en niet voor een oeverloze discussie waar we niet uit gaan komen. Iedereen heeft z'n eigen smaak gelukkig, anders zou het maar een saaie boel zijn.

14. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik heb dezelfde mening als jij, dus hier een Hollandse naam bij een Hollandse achternaam, wij vinden dat het mooiste.
    Zo heeft elke gek zijn gebrek ;) .

Ik vind trouwens Jim Visser best lekker klinken :D .

15. Trotsemama1986

Trotsemama1986 Fanatiek lid

10 feb 2009
    1.962
    0
    0
    Hier heb ik vroeger al gezegd dat ik mijn kindje nooit een echt hollandse naam zou geven..
    Nu ik een parnter heb die niet nederlands is was de keuze dus alleen maar makkelijker.

Maar ja, nu hebben we een engelse voornaam met een afrikaanse achternaam....

16. Lumea

Lumea Fanatiek lid

16 nov 2008
    1.508
    0
    0
    Zag later toevallig dat je in een bepaald topic wel gewoon had aangegeven dat je iets niet mooi vond ivm exotische voornaam en misschien boerenkool achternaam als ik me goed herinner.

Even off topic, ga je straks ook jullie voorkeursnamen in een lijstje neerzetten hier (of heb je dat al gedaan)? Ben nu namelijk wel heel benieuwd naar de namen die jullie in gedachten hebben voor jullie beeb :D . Vind dit namelijk een vd leukste subforums op de zp en vind het altijd leuk om te zien wat mensen bedenken.

17. pippeloentje

pippeloentje Bekend lid

9 mei 2008
    983
    0
    0
    Oh ik vind het ook vreselijk als nederlandse ouders met een nederlandse achternaam hun nederlandse baby'tje een zo'n lange engelse voornaam geven. Maar ja, ieder idd zijn eigen mening, je kan er verder niets over zeggen!
    Ik heb een oer hollandse vriendin die wil als ze een dochter krijgt, haar dochter Chayenna noemen en ik walg van zulke namen, kan er niets aan doen!
    Maar ik zal het nooit tegen haar zeggen, zij vinden het mooi en ik heb er verder niets over te zeggen!
    Misschien vind zij mijn namen ook vreselijk haha.

Ik vind trouwens niet alle engelse namen vreselijk hoor. Ik heb een donkere vriendin en zij heet Yaleesa en dat past bij haar en ik vind het mooi.
    Maar de blanke dochter van een donkere vriendin van me (zeer blanke papa), heet ook Yaleesa en ik vind het niet passen.
    Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening en niet discriminerend bedoeld!

Ik zou mijn kind trouwens ook geen top 10 naam geven, dat vind ik meelopen met de kudde, alsof het een trend is zo'n naam.
    Kind zit wel zijn hele leventje aan zo'n naam vast! En idd met nog 3 Semmen of Lottes in de klas!

Ik vind zo'n topic als dit niet erg om te lezen, wel leuk al die verschillende meningen! Zolang je maar respectvol blijft naar elkaar!

Ik irriteer me er wel aan dat er altijd weer mensen zijn die dan gaan roepen dat zo'n topic als dit weer dicht moet. Wat een onzin, lees het dan niet! Of reageer gewoon niet!
    Vaak zijn het druk bezochte en besproken topics, die dan door een paar "miepende dames" weer op slot gegooid wordt.

*hoezo last van hormonen?* :oops: :D

18. Kar76

Kar76 VIP lid

30 okt 2006
    5.124
    0
    0
    Maastricht!
    Wij hebben er wel bewust over nagedacht. Alex (en Sverre dus ook) hebben een achternaam die ook Duitsig klinkt, dus we wilden een naam die daar bij zou passen. Zo kwamen we (na het wegstrepen van veel Duitse namen) op Scandinavische namen uit.

Ik vind een buitenlands klinkende naam nog niet eens zo erg bij een oerhollandse achternaam (hoe vaak zegt iemand nou voor- en achternaam?) maar ik heb wel een hekel aan 'gekunstelde' namen.

19. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hier precies andersom!

Wij hebben een halfbloed kindje mogen krijgen.
    En wij dragen de achternaam van Miekjeman... Die naam is een niet-nederlandse naam...

Ik vind Pepijn een mooie naam, maar totaal niet icm onze achternaam..
    Dus we hebben gekozen voor een niet-nederlandse-en-niet-vaak voorkomende- naam....
    Julen! (*spreek je dus uit op zijn Engels..Djulen..)

Van origine is t een Spaanse (baskische naam) maar wij 'gebruiken' m op z'n Engels..

20. Fladdertje

Fladdertje Niet meer actief

Hmm wij houden zelf van Nederlandse namen,hoewel we frans ook wel mooi vinden. Ik hou totaal niet van Engelse namen zoals Destiny of Damian of Kevin,brrr. (klinkt een beetje goedkoop,sorry!) En ik vind dat ook niet passen bij een Hollandse achternaam. Nou Kevin en Damian nog wel maar bijv Destiny de Vries,arg! Maar iedereen zijn eigen smaak natuurlijk! Overigens vind ik de meeste buitenlandse namen wel leuk -op Engelse na dan- maar niet voor onze toekomstige spruit ;) En oh ja: ik vind Engels niet leuk omdat in NL alles Engels moet zijn tegenwoordig,vind het vreselijk! Kids ipv kinderen,en zo zijn er nog zat voorbeelden bah!

Deel Deze Pagina