Even een vraagje; ik heb het idee dat ik het niet helemaal goed doe met mijn draagdoek. Als ik mijn zoon in de foetus houding draag, klopt het dan dat zijn hoofdje helemaal vrij is? Heeft zijn nekje wel genoeg steun aan de doeken, of moet ik zijn hoofd ondersteunen? Heb wel youtube filmpjes bekeken en volgens mij doe ik alles goed
Als het goed is kun je de schuine gedeelte half over het achter hoofdje van je kleine trekken zodat het wat minder instabiel is. Wel moest ik regelmatig terug er overheen trekken het blijft niet altijd goed zitten.
Werd de foetushouding in de draagdoek tegenwoordig niet afgeraden? Ik weet niet meer precies waarom... Volgens mij wordt de front wrap cross carry nu geadviseerd.
Dat heb ik precies hetzelfde. Daar waar zijn achterhoofd begint kruisen de doeken en zit er niks meer. Zit me nu net te denken misschien doen we ze te hoog in de doek en moeten ze iets meer naar onderen maar verder ben ik ook wel benieuwt hoe anderen dit doen. Ik trek trouwens wel vaak 1 kant over zijn hoofdje als hij in slaap valt zodat hij bijna helemaal bedekt is. Dit geeft ook wat meer steun maar als ik dit doe als hij wakker is en hij draait zijn hoofd kijkt hij zo in de doeken. Lijkt me voor de ademhaling niet helemaal handig.
Foetushouding wordt inderdaad afgeraden. Volgens mij omdat het kinnetje dan soms/vaak te veel tegen de borst aangedrukt wordt, waardoor ademhalen moeilijker wordt.
Maar ik heb juist de foetushouding geadviseerd gekregen van het CB ivm teruglopende voeding. Wat zou dan een alternatief zijn om rechtop te dragen?
De eerste laag die over je kindje zit, dus de horizontale laag, moet je flink omhoog trekken tot boven het hoofdje van je kindje, de staarten die dan over je schouders naar voren lopen en die je kruist over het lijfje van je kindje (snap je het nog) daarvan komt de bovenste rand dan als het goed is lager uit dan de bovenste rand van die eerste horizontale laag. Vervolgens maak je de knoop af. Ter hoogte van het nekje en het hoofdje van je kindje heb je dan een strook doek 'over' van die eerste laag, daarin rol je een opgerolde hydrofiel luier ofzo en die dient dan als neksteuk. Voila! Succes!
De kommahouding wordt afgeraden. Volgens mij is de foetushouding gewoon de houding zoals bij de FWCC.
Ik denk dat ik een andere techniek toepas, want ik snap m niet helemaal Ik heb een bykay doek en doe het ook zoals die gebruiksaanwijzing het aangeeft.
Zoek op youtube naar FWCC. Dan kom je genoeg goede filmpjes tegen waarin wordt uitgelegd hoe je moet knopen
Dat bedacht ik me ook toen ik op de fiets zat. Klopt inderdaad. Wat ik daarbij altijd deed was één van de banen die over je schouder gaan ook om de zijkant van het hoofd van het kindje doen. Of inderdaad iets (hydrofielluier of spuugdoek) in de rand bij haar nek.
Ik knoop Julia bijna altijd in de Front Wrap Cross-Carry, zoals al gezegd. Ik heb een Hoppediz. De Simple Cradle (dus liggend tegen je aan) vond Julia ook niks. Ze kon haar armpje niet kwijt, heeft er nauwelijks zo ingelegen. De FWCC is soms niet stabiel genoeg bij het hoofdje, maar dan moet je hem strakker aantrekken. Binnenste kantjes aantrekken én buitenste kantjes aantrekken, dan merk je dat bij de een de onderkant strak gaat en bij de ander de bovenkant. Ik doe hem ook altijd na 5 minuten nog even opnieuw aantrekken. Het gaat toch altijd nog een beetje losser nadat je ermee rondloopt!
Kan je dat misschien iets beter uitleggen? Wat trek je dan strakker aan en welke binnenste en buitenste kantjes bedoel je?
Even stap voor stap dan: - Het midden doe je voor je borst, 2 zijkanten naar achteren, kruisen en over je schouders weer naar voren doen (kun je ook op internet vinden, bij FWCC). - Baby er in. - Dan pak je aan beide kanten die stukken die over je schouders hangen, en zoek je bij beiden de binnenkant (bij mij hebben die dezelfde kleur). Als je die allebei aantrekt, dan trek je de onderkant (of bovenkant, weet ik niet uit m'n hoofd) aan. Vervolgens pak je de buitenkant van die twee stukken die over je schouders hangen, en trek je de bovenkant strak. - Dan pak je beide stukken stof van je schouders vast en doe je je handen omhoog. Een beetje wiebelen met je kont, en dan merk je dattie nog een keer strak trekt. - Dan omknopen, onder de billen door kruisen, onder de beentjes door en op je rug vastknopen. Duidelijk zo?? Op de filmpjes op YouTube kun je het ook zien, en dan zie je ook welke "stukken over je schouders" ik bedoel
klopt, bij de bykay loopt de horizontale doek als laatste erover getrokken en liggen de schuine kanten eronder. Bij deze uitleg doen ze het andersom, eerst de horizontale kant over en dan de schuine kanten erover.
om antwoord te geven op jouw oorspronkelijke vraag: Als je volgends de methode van Bykay knoopt, stop je je kindje in de linker schuine kant. Die kant kun je als je alle stappen doorlopen hebt over het hoofd van de kindje trekken als ie z'n wang tegen jouw borst heeft. Zal ff kijken of ik een foto heb ervan.
Het is me duidelijk! Mijn zoontje wil echter zijn hoofd niet opzij doen. Ik ga vandaag nog even oefenen!