Zindelijk maar niet op potje of wc willen. Wie heeft DE tip?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Mary1981, Sep 5, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

Jan 8, 2009
    772
    0
    16
    Weet niet hoe ik dit onderwerp beter moet omschrijven... vandaar de gekke onderwerptitel.

Mijn dochter weet heel goed wanneer ze moet plassen en/of poepen. In die zin is ze volledig zindelijk. Maar daar blijft het bij. Want madam wil absoluut NIET op het potje of de wc gaan zitten. Een brilverkleiner, trappetje bij de wc, potje in de kamer, badkamer en op de wc... Het maakt niet uit. Ook een beloning in het vooruitzicht helpt niet.

Dit weekend moet ik het daarom maar 'hard' gaan spelen en dat ga ik ook doen. Zaterdagochtend krijgt ze geen luier meer om behalve s nachts. Gewoon nooit meer. Over het algemeen is mijn dochter best voor rede vatbaar en ik heb uitgelegd dat de luiers nu echt te klein zijn geworden voor haar (ze is de laatste twee dagen toevallig twee keer doorgelekt) en ze na de gym zaterdag geen luier meer omkrijgt behalve s nachts.

Ze weet echt wanneer ze moet plassen al maanden. Soms zegt ze: "wacht maar met de luier ik moet nog een plas!" en als ze klaar is zegt ze: "Nu heb ik geplast". Of ze zegt: "Ik hoef geen schone luier, ik heb nog niet geplast." Als ik haar uit bed haal is ze zelfs nog droog. Toen haar badje buiten stond heb ik haar potje in de buurt gezet en gezegd dat ze daar moest plassen. Even voor de grap erop zitten wilde ze dan wel en even drukken lukte ook, maar blijkbaar hoefde ze dan niet want er kwam geen plas. Later vroeg ze dan om een luier omdat ze moest plassen. Als ik haar zei dat ze op het potje moest ging ze echt ophouden of huilen en smeken om een luier.

Van alle kindjes op de pz weet ze of ze wel of niet zindelijk zijn. Ze gaat vaak genoeg mee naar de wc met ons en ze weet hoe het werkt en vindt het reuze interessant.

Hebben jullie DE tip voor mij? Ik ben haar nu dus aan het voorbereiden dat zaterdag de grote meisjesdag gevierd wordt en ze overdag geen luier meer krijgt. Ben ook vastbesloten om dit, ondanks gehuil, strijd en geknoei door te zetten. Maar twijfel toch of dit wel een goede methode is. Zou ze er, ondanks dat ze heel goed weet wanneer ze moet plassen/poepen er nog niet aan toe zijn? Wat denken/vinden jullie?

2. tassie

tassie Fanatiek lid

Mar 23, 2006
    1,888
    0
    36
    Ik zeg doen! Ik zou het bij het badje al op de spits gedreven hebben. T'is simpel, of je gaat nu op de wc of je plast maar in je broek (potje hebben we bij de jongste niet gehad, wel zo simpel).
    Heb je haar al gevraagd welke beloning ze zelf wil hebben?

3. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    niet hard spelen meid!!!!als zij geen zin heeft...zij moet echt meewerken.
    je kunt n beloningssyteem samen met haar maken, misschien wil ze dan wel.

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik had persoonlijk maanden geleden de luier al uit gelaten! Ze weet het prima als ze zulke dingen zegt. Gewoon luiers zijn op en klaar, nooit meer 1 aan (of `s nachts als ze `s morgens nog nat is).

De luier is gewoon iets vertrouwds geworden, logisch ook als je dat ding al bijna 3 jaar mag volplassen en volpoepen. ......

5. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

Jan 8, 2009
    772
    0
    16
    Dat is een goeie Tassie! Ik ga vragen wat zij als beloning wil ipv die zelf te verzinnen, misschien werkt dat wel heel goed. Tot nu toe verzon ik het zelf, maar ik kan me voorstellen dat zij heel goed weet wat ze wil!

Luier is idd gewenning. Tijdens mijn zwangerschap had ik geen zin in die strijd. En kort daarna was onze tweede er nog maar net en ontbrak het aan tijd, energie en dacht ik dat dat een te grote verandering voor haar zou zijn. Maar nu ze daar helemaal aan gewend is moeten we er toch maar voor gaan. Want ik vraag me af of het uit zichzelf gaat gebeuren...

6. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    4,545
    732
    113
    Hier allllllesss geprobeerd en uiteindelijk er ook achter gekomen dat uk niet op het potje of wc durfde te gaan zitten. Ik heb vorige week maandag zelf de beslissing genomen dat het toch eens nodig was te gaan leren en uk een hele dag gelokt met een koekje wat hij heel lekker vind, sprits! Dat duurde in totaal 8 plasjes en toen wist hij het. Ik weet het niet verantwoord maar wel even nodig. Nu gaat uk zelf naar het potje en heel af en toe gebeurd er nog een ongelukje. Voor 95% is hij zindelijk nu. Ook kan hij nu op school wachten tot het zijn tijd is en hoeft niet perse met gillende sirenes naar de wc gebracht worden.

7. noa80

noa80 Bekend lid

Jun 7, 2009
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    herkenbaar!!!!! Hier ook een meisje wat volgens ons prima op het potje/wc kan plassen, het ook gedaan heeft. Maar nu gewoon vertikt. We hebben ook vanalles al geprobeerd maar gaan ook vanaf dit weekend voor de cold turkey methode. Wij doen dus mee met zaterdag is grote meidendag! Succes!!

8. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

Jan 8, 2009
    772
    0
    16
    Ben benieuwd hoe het met jullie gaat! Jij ook succes!!!

9. noa80

noa80 Bekend lid

Jun 7, 2009
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    zou het de geboortemaand zijn?? yara is ook van oktober 2009, om precies te zijn 18 oktober.
    We hebben ook al alles in het vooruitzicht gesteld, zelf mooie DORA ( lees is haar superheld) onderbroekjes gekocht, die ze alleen maar aan mag zonder luier maar helpt allemaal niet.
    Terwijl ze deze zomer vanuit het badje dus wel gewoon plasjes op het potje deed. Ze moet het dus gewoon kunnen en dat zeggen de meiden op het kdv ook, alleen ontbreekt het haar aan zelfvertrouwen denk ik.

10. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Misschien een toevoegende tip, want het lijkt idd dat ze het gewoon kan. Als ze dan toch in haar broek plast deze zelf uit laten doen en weg laten leggen. Dan merkt ze ook nog eens dat het veel langer duurt om in haar broek te plassen dan op de wc / potje. Hier werkt het in elk geval goed!

11. Anita1983

Anita1983 Bekend lid

Aug 18, 2010
    524
    27
    28
    NULL
    NULL
    Ben benieuwd hoe het gaat dames! Hier een meisje van juli 2009. Ze heeft heel goed door dat ze moet plassen/poepen. Plassen doet ze ook vaak gewoon op de wc alleen poepen durft ze echt niet, ze houdt het gewoon op. Ik weet ook echt niet meer wat ik moet doen. Ze heeft vaak last van obstipatie dus dat werkt ook niet mee. deze week heeft ze echt heel erg goed d'r best gedaan maar als ze dan 3 a 4 dagen niet gepoept heeft weet ik echt niet meer wat ik er mee moet. Jullie succes in elk geval dit weekend!

12. Schaapje1977

Schaapje1977 Bekend lid

Aug 21, 2012
    840
    0
    0
    Hier een vergelijkbaar probleem. Kleine meid van november 2009 voelt wel dat ze aan t plassen is, ze kan t ook prima ophouden, maar ze vertikt t om op de wc of potje teplassen. Als ik haar geen luier omdoe plast ze gewoon niet. Al een paar keer geprobeerd geen luier om te doen, dan plast ze niet. Maar als ze dan naar bed gaat 's middags doe ik haar toch even een luier om, die zit binnen een half uur bomvol.ze heeft t al een paar keer 4 tot 5 uur opgehouden.

Iemand tips hoe ze wel op de wc gaat plassen?

13. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    nou hier ook hoor, september 09!! das toch ook toevallig! Ze geeft het hier nog niet zo zeer echt zelf aan, maar is wel regelmatig een uur tot 2,5 uur droog. Maar op het pot/wc?? daar gebeurt dus niets. Ze gaat er wel opzitten, wíl zelfs er op, maar er komt gewoon niets! Ja 10 minuten later, als dr luier weer om zit....;) ben volgende week uitgerekend van de 2e dus laten het maar even, maar irritant is het wel!

14. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

Jan 8, 2009
    772
    0
    16
    Lijkt me een prima tip, thanks!

15. noa80

noa80 Bekend lid

Jun 7, 2009
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    succes vandaag op de grote meiden dag. Mijn is hier gisteren al begonnen, gisteren was dus bij ons grote meidendag. Eerst 's morgens bij het uit bed halen wel wat gezeur en gedram om een luier, maar mijn man hield voet bij stuk en zei nee, het is grote meidendag. Ga maar even op de wc proberen en ja hoor, daar kwam de eerste plas. Yara werd er zelf helemaal blij van. Gelijk een sticker geplakt en uitgelegd dat ze bij 5 stickers een cadeautje kreeg. Ze had door dat ze toch echt geen luier meer om kreeg dus ze ging voor het cadeautje. Gisteren de hele dag geen luier, behalve even tijdens het boodschappen doen. 3 ongelukjes maar ook heel veel plasjes wel in het potje. Poepen ging ook nog mis, maar dat is ook veel moeilijker.
    Vanmorgen was haar luier nog droog, dus uitgedaan en weer gelijk een grote plas op de wc!!! het gaat hier dus de goede kant op!!!!

16. noa80

noa80 Bekend lid

Jun 7, 2009
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    en hoe is het gegaan vandaag???
    Bij ons vandaag weer een goede dag zonder luier. Alleen wel een tijd naar ikea geweest voor bed en kast voor haar nieuwe kamer. Daar en onderweg wel een luierbroekje aan, anders vragen we wel meteen heel veel. Maar in de Ikea ook 2 keer op de wc geplast. Dus hier gaat het de goede kant op. Ben super trots op ons meisje!

Alleen poepen is lastig, dat ging vandaag wel weer in haar broek, maar dat komt vast ook wel goed.

17. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

Jan 8, 2009
    772
    0
    16
    Hier ging het minder. Dochter moet vanmorgen naar de gym. Daarna zou de luier afgaan muv in bed. Thuis luier afgedaan. Twee plasjes in de broek. Daarna middagslaapje. Na haar slaapje luier af en ieder kwartier op het potje gezet. Daar ging ze nu iig op, dus dat is al winst. Maar er gebeurde niets... Denk dat ze in bed geplast heeft. Nou ja, morgen is er weer een dag. Ik ga het zeker nog ff volhouden.

Wat fijn dat het bij jullie zo goed gaat!

18. noa80

noa80 Bekend lid

Jun 7, 2009
    695
    0
    0
    NULL
    NULL
    en alweer een goede dag vandaag. We zijn een groot deel van de dag in artis geweest, dus wel een luierbroekje aan maar die blijf zo goed al droog. Ze heeft in Artis wel 4 keer op de wc geplast. Eenmaal weer thuis gelijk haar luierbroekje uit en weer een gewone onderbroek aan, toen zelfs op het potje gepoept. We gaan de goede kant op!!!!!
    Nu moet ze alleen nog leren om het op te houden, want als ze enkel in haar onderbroekje loopt gaat ze ongeveer iederen 10 á 15 minuten naar de wc, maar dat komt vanzelf wel goed denk ik.
    Hoe is het bij jullie gegaan??

Share This Page