Wij zijn een aantal maanden geleden verhuisd en nu dochterlief goed gewend is aan het nieuwe huis en de woonomgeving, willen we haar graag naar een kdv brengen in onze nieuwe woonplaats. Scheelt tijd met brengen en halen en natuurlijk brandstof. Maar ik vind het zooo lastig om een nieuw kdv uit te kiezen. Wat zijn nou dingen waar jullie op letten? Wat vinden jullie belangrijk? En hebben jullie tips? Bedankt!
Ik kijk eerst naar wat ik handig vindt, kwa locatie etc. De meeste hier waren van dezelfde organisatie dus niet gekeken naar de prijs. Vervolgens ben ik langs geweest bij 3 kvd's voor een rondleiding en sfeer proeven. Daarvan was er 1 absoluut niet mijn keuze en 1 juist wel. De laatste is het geworden.
Niet echt veel tips vond het zelf heel lastig om een kdv uit te zoeken, wij zijn echt vooral op ons gevoel afgegaan. Misschien samen met je dochtertje eens gaan kijken bij de kinderdagverblijven in je omgeving? Kijken hoe ze reageert op de leidsters en kindjes? Wij hebben ook gevraagd of we het handboek met hun pedagogisch beleid in mochten zien en gevraagd wat ze allemaal met de kindjes deden. Ik vond het wel belangrijk (voor als hij wat groter is) dat ze daar niet maar een beetje rondhingen de hele dag maar wel vermaakt werden (zingen, knutselen, buiten spelen etc.) Ik heb zelf nog maar een heel kleintje, maar hij zet meteen een big smile op als hij de leidsters ziet dus ik kan hem met een gerust hart achterlaten.
ik zou eerst de site gaan kijken, en idd kijken wat handig is en op de route ligt haha en dan rondleiding aanvragen en kijken waar je kleintje zich het prettigst voelt. zij moet er tenslotte de hele dag doorbrengen! succes!
Ik heb eigenlijk alleen naar de locatie gekeken. 1 zat er op 30 seconden loopafstand. Daar een rondleiding gehad en het zag er netjes en gezellig uit en de kindjes waren vrolijk en de leidsters heel aardig. Ik heb meteen niet meer verder gekeken. Vond de afstand zo ideaal en had er verder niks op aan te merken. Succes!
Inderdaad op gevoel op basis van een rondleiding. Dan zie en voel je direct wel of het je aanspreekt. En even ter geruststelling: kinderen zijn heel flexibel! Toen mijn dochtertje net 1 was, ging haar kinderdagverblijf dicht en moest ze naar een ander. 4 maanden later werd haar zus 4, dus ging ze ineens zonder haar grote zus. Weer 1,5 maand later ging ze weer naar een andere locatie omdat haar zus daar op de BSO zat, maar er eerder nog geen plek was. Ik zag erg tegen die zoveelste wijziging op en vond het eigenlijk veel te veel voor zo'n kleintje. Maar zij vond alles primaten had het vanaf dag 1 prima naar haar zin!
Dank voor de reacties tot nu toe! Er zijn hier 3 kdv's. Ik heb inderdaad de websites bekeken en we zijn ook bij alle 3 al geweest voor een rondleiding. Ook heb ik van alle 3 het pedagogisch beleid gelezen en het GGD-rapport. Nu moeten we dus een beslissing nemen... Eén valt er af, die stond mijn man en mij tegen om meerdere redenen. Er blijven dus twee over. Allebei niet op loopafstand, maar dat deert niet. Beide zijn agrarische kdv's. Van te voren had ik daar helemaal geen gevoel bij, maar nu we er geweest zijn, spreekt het toch wel aan. Iemand daar ervaring mee? Misschien open ik dar ook wel even een topic over. De een is wat groter, ruimere openingstijden, makkelijker met ruildagen, meer op de route. Maar was ook chaotischer tijdens de rondleiding, minder rust op de groepen en een iets minder goed GGD-rapport. De ander sprak ons het meest aan. Rustig en gestructureerd tijdens de rondleiding, kleinschaliger en huiselijker ook, iets dichter bij het centrum van onze woonplaats dus ook de mogelijkheid tot een boodschapje doen met de peuters. Maar wel iets uit de richting van mijn werk, beperktere openingstijden en minder mogelijkheden tot ruildagen... Tja...
haha tsja allebei zn voor en tegens dus! lastig! hoe vond je kleintje het daar? waar zal hij zich het meest thuis voelen, hij moet er tenslotte de hele dag door brengen.
Hihi, zodra ze grote kindjes ziet (= kindjes die kunnen lopen), vindt zij het al geweldig! De lieverd
Hoevaak moet je ruilen voor je werk? Zijn de openingstijden ruim genoeg voor jou? Maar vooral wat zegt je gevoel? Ik ben voor rust en gestructureerd bij jonge kindjes.
Dat vinden wij dus ook, rust en structuur is fijn voor kindjes. Voor mij zijn de openingstijden ruim genoeg, maar voor mijn man niet. En ik ruil misschien twee of drie keer per jaar op mijn werk.
Hoevaak 'moet' jouw man jullie kindje ophalen? En ik hoor ook op het kdv wel eens dat ruilen lastig is, maar in de praktijk is dit vooral ruilen naar dinsdag en/of donderdag. De drukke dagen. Daarnaast zegt het dat dit kdv redelijk 'vol' zit en de ander niet. In deze tijd kun je daar, soms, ook conclusies uit halen. Er gaan diverse kdv's hier dicht ivm te weinig kindjes. Ga anders bij beide nog eens kijken. Soms zie je een tweede x meer
Locatie, veiligheid, of het er schoon is en niet belachelijk naar stront ruikt (onze kinderdagverblijf ruikt altijd fris terwijl toen ik naar de andere kinderdagverblijven ging om te kijken, stonken er echt heel veel vreselijk naar stront: afknapper!) Onze kinderdagverblijf heeft een extra ruimte als speelruimte, met thema's en zo, vet leuk. De grootte van de klassen, even de bedjes inspecteren... Of ze speciale thema's hebben waarbij ze kids dingen leren, baby activiteiten etc. Ik ben alle kinderdagverblijven in de buurt langs gegaan en om een rondleiding gevraagd em degene waar ik het beste gevoel bij had is het geworden. Kortom mijn advies is: boek overal een rondleiding en kies de kinderdagverblijf waar jij het beste gevoel aan overhoudt. Ik heb zelf zo'n super gevoel bij onze kinderdagverblijf, ik kan oprecht zonder moeite mijn kindje daar achterlaten, in de wetenschap dat hij het er geweldig heeft!
Allebei voors en tegens..weet ook niet of je ze allemaal opgesomd hebt, maar zoals het hier staat lees ik bij de tweede vooral practische nadelen..voor jullie als ouders. Dan zou ik het gevoel wat betreft omgamg met de kinderen en sfeer belangrijker vinden, dan de practische voordelen van het andere kdv.
Wij hebben gekeken voor flexibele tijd, hier zijn de meeste kdv-en vanaf 08.00 tot 17.00 open of je kunt inkopen half uur eerder en later. En weekend dicht. En je moet blokuren kopen, dus van 08-13 bijvoorbeeld, hoeft je kindje maar van 08-11 dan betaal je toch tot 1300. Dit wilde wij niet. Onze dochter gaat nu naar een heel leuk kdv, leuke ruimte binnen en als hrt goed weer is ook mogelijkheid voor buiten tr spelen. Dese kdv is erg flexible en 365 dagen 24 uur open! Je betaald per half uur, dus de tijden die ze gaat betaal ik ook alleen maar, dus niets extra's. En heb een veilig, vertrouwd gevoel bij dit kdv en dat vinden wij ook voornamelijk, je laat je kindje toch ergens achter. Mijn dochter heeft hrt erg naar haar zin, en is mama al vergeten als ze daar is haha.