Me kleine meisje wordt eind mei alweer 3 jaar. Vanaf dat ze 8 maanden is heeft ze best vaak oorontstekingen. Toen ze 1 was kreeg ze buisjes en het ging beter maar niet super. Nu zei de kno arts van de week dat we moeten stoppen om haar zuivelproducten te geven omdat dit de kans op oorontstekingen vergroot. Maar ze vind melk erg lekker, kan ik haar dan het beste soja melk geven ? Over soja melk lees ik ook niet echt super berichten. Of kan ik haar andere melk geven? Amandelmelk ofzo. Ze drinkt eigenlijk alleen voor het slapen gaan een beker warme melk.
Als baby heeft ze ook n.utrilon soja gehad omdat ze gewone melk niet kon verdragen, maar volgensmij is die melk anders dan gewone soja melk.
Soja melk wordt om meerdere redenen afgeraden als een jong kindje op koemelk reageert. Juist als er sprake van kea (koemelkeiwitallergie) is moet je oppassen met andere sterk allergene producten. Je hoeft ze niet volledig te vermijden, maar je kunt ze beter niet inzetten ter vervanging van. Soja, amandel/noten etc zijn dus geen alternatief. Sowieso is er eigenlijk geen volwaardig alternatief. Het enige wat zo mogelijk is, is rijstmelk. Echter dit bevat niet de juiste volwaardige stoffen en mist vooral vet. Een dietist kan je mogelijk verder helpen door mee te kijken wat jullie eten en wat je extra moet geven.
Je kan het uitproberen idd. Sinds onze zoon geen melk meer krijgt is hij nagenoeg van zijn doorlopend neusverkoudheid af. Ook zijn oorontsteking is niet meer terug gekomen.