Liegen over bv geven na 1 jaar

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mama van Isabella, 22 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik ga niet stoppen, dat mag zoonlief doen. Ik zou trouwens dat soort opmerkingen van "groot kind aan de borst" niet krijgen, want ik voed niet buitenshuis. Gekke is hoe langer ik voed, hoe meer positieve reacties ik weer hoor; mensen vinden het nu wel heeeeel knap! En dat voor iets waar ik niks voor hoef te doen.
     
  2. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    wat erg! Borstvoeding is een keuze en achter je keuzes moet je staan. Zeker één die natuurlijk is en goed voor je kind. Laat andere mensen lekker praten maar blijf bij je eigen integriteit.. doe wat je goed vindt en lieg nooit over iets zo natuurlijks als borstvoeding!
     
  3. Nelly

    Nelly Fanatiek lid

    5 mei 2006
    2.955
    1
    0
    Noord-Brabant
    Ik had graag willen tandemvoeden, maar beide dames vonden het na 14 en 12 maanden blijkbaar genoeg. Misschien ook doordat ik weer zwanger was. Ik vond het niet moeilijk om te stoppen, maar het voelde echt als een afscheid.
     
  4. Nelly

    Nelly Fanatiek lid

    5 mei 2006
    2.955
    1
    0
    Noord-Brabant
    Dit herken ik helemaal!
     
  5. Salapio

    Salapio VIP lid

    15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Nooit over gelogen :)

    Bij M heb ik de dagvoedingen langzaam afgebouwd - ze kreeg toen melk uit een (tuit)beker. Met 12 maanden enkel ochtend en avond en nacht, toen ook gestopt met nachtvoeden. Met 15 maanden stopte ze zelf met de avondvoeding en met 20 maanden met de ochtendvoeding (maar ik stond toen denk ik echt helemaal droog door zwangerschap).

    T zit nu op ochtend en avondvoeding. Dit mag hij net als zn zus zelf afbouwen al denk ik op dit moment dat ik niet langer dan 2 jaar zou willen voeden
     
  6. Sparkie

    Sparkie Fanatiek lid

    24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Ik herken het wel hoor.
    Ik heb er nooit echt over gelogen, maar de waarheid wel wat verruimd... Ik heb 20 maanden bv gegeven, en tot een maand of 15 het eerlijk gezegd als mensen er naar vroegen (familie en hechte vrienden wisten het wel). Maar daarna hield ik het meestal wel wat vaag hoor. Als dan iemand vroeg hoe lang ik bv 'had gegeven', zei ik dat het net op zijn eind liep (terwijl ik nog steeds minimaal 1 keer per dag voedde). Ik had gewoon geen zin om mezelf te moeten verdedigen voor iets dat zo natuurlijk is. Gaat ze niks aan.
    Gekke is dat ik 'vroeger', haha, het er ook vreemd vond uit zien als een grotere baby de borst kreeg. Maar toen ik eenmaal zelf voedde was dat gevoel helemaal weg. Mijn zoontje groeide als kool, en is echt heel flink, dus het was al snel een peutertje die op mijn schoot lag te drinken,haha.
     
  7. dreumesmama

    dreumesmama Fanatiek lid

    11 jan 2010
    1.723
    0
    0
    Ik heb er ook niet over gelogen, maar op een gegeven moment (zo rond het jaar) gingen de meeste mensen er toch vanuit dat ik geen bv meer gaf. Als ze het niet rechtstreeks vroegen heb ik het maar zo gelaten.
    Het ergste vind ik nog, dat de mening van de buitenwereld er eigenlijk heeft bijgedragen dat ik gestopt ben.

    Ons aankomende kindje mag het lekker zelf bepalen!!
     
  8. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Eerlijkheid is vooral voor jezelf belangrijk.
    Ik weet zelf hoe moeilijk het is. Maar als mensen er naar vragen, vertel ik gewoon hoe het zit. En welk oordeel ze eraan hangen, interesseert me echt geen biet.
    Mijn ervaring is wel dat veel , met name moeders, ontzettend katterig kunnen doen omtrent bv, door hun eigen negatieve ervaringen, en dat wordt dan op jou geprojecteerd.
    Vaak als je doorvraagt en luistert naar hun verhaal krijg je te horen hoe het zit, en veelal komt er spijt om de hoek kijken.
    Spijt dat het niet gelopen is zoals ze zelf wilden, maar vooral ook spijt dat ze zichzelf teveel hebben laten aanleunen door hun omgeving.
    En dan weer later hoor je vaak dat ze toegeven dat ze jaloeziegevoelens hebben, omdat jij nog zolang voedt.
    Dat is grosso modo het geval. Anderen kunnen zich niet in je verplaatsen of hebben er gewoon niets mee,dat kan natuurlijk ook.

    Trek gewoon je eigen plan, en kijk goed naar je kind.
    Als ik voor mijzelf spreek. Mijn kinderen mogen zelf afbouwen.
    Nu mijn oudste bijna 4 is, vind ik het zelf wel mooi geweest,maar goed dat ene drinkmoment...kennelijk kan hij er toch nog niet helemaal afscheid van nemen.
     
  9. Hellen1971

    Hellen1971 VIP lid

    16 dec 2008
    6.069
    1
    36
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Het is niet iets waar ik over zou hebben gelogen. Ik was er trots op: ik als grotendeels alleenstaande en fulltime werkende mama heb het maar liefst 18 maanden volgehouden! Toen bouwde ze zelf haar laatste voeding af.

    Opmerkingen waar jij he tover hebt, verwees ik altijd naar het rijk der fabelen. De wereldgezondheidsorganisatie adviseert zelfs 2 jaar te voeden. Vroeger was dat ook doodnormaal. Tegenwoordig wordt er soms zo spatisch gedaan over borstvoeden, dat ik me afvraag of we niet wat zijn doorgeschoten in onze moderne levenswijze.

    Bij een ouder kind heeft het natuurlijk ook wel een iets andere functie: Roos at en drink al prima vast voedsel etc. Maar het gaf haar rust, geborgenheid en nog een portie antistoffen. niets mis mee dus.

    En schamen of erover liegen? Echte niet!
     
  10. pijman

    pijman Niet meer actief

    Als je je er ongemakkelijk bij voelt antwoord je toch gewoon niet?! Als ik aan je vraag wat je banksaldo is dan zeg je toch ook dat dat me niks aangaat. Als jij liever niet antwoord zeg dat dan. Het is toch geen verplichting om op iedere vraag (eerlijk) antwoord te geven.

    Zelf heb ik er nooit over gelogen, er waren wel mensen die vonden dat ik moest stoppen (of dat het tijd werd om te stoppen) .... nu ja zeg ... sinds wanneer bepalen anderen dat voor mij?

    Het is eigenlijk idioot, kies je, of word je door omstandigheden gedwongen om te kiezen, voor kunstvoeding dan moet je je verdedigen over waarom je dat doet en waarom je geen bv geeft. En kun je lang bv geven omdat het lekker gaat of omdat je een doorzetter bent dan moet je jezelf ook verdedigen of een verklaring afleggen over waarom je dat dan doet. Waarom niet gewoon aannemen dat mensen eigen keuzes maken die passen bij hun situatie!
     
  11. paprika

    paprika Fanatiek lid

    29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Ik heb er ook nog nooit over gelogen, ik maak er zeker geen geheim van. M'n oudste heeft 25 maanden borstvoeding gehad dus iedereen in mijn omgeving gaat er nu al vanuit dat ik nu minstens net zolang zal voeden haha. Ik draag m'n jongste in een doek op m'n rug dus dan vinden ze me meestal toch al vreemd, dat ik haar dan ook nog steeds zelf voed kijken ze al niet meer van op ;) Ik vind het ook iets om trots op te zijn!
     
  12. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Ik lieg er niet over. Tot hiertoe vinden veel mensen het nog 'knap'. Maar als ze vragen hoe lang ik nog doorga en ik zeg dat ik niet zelf zou stoppen of dat ik graag hoop minstens 2 jaar te voeden, krijg ik wel rare blikken of onvriendelijke opmerkingen...

    Ik vind het soms ook wel wat lastig om me te 'verantwoorden' maar ik zou er niet over liegen omdat ik vind dat ik daardoor erin meega dat het raar is om langer te voeden.
     

Deel Deze Pagina