Hemagioom of adenoom?

Discussie in 'De lounge' gestart door Meurf66, 2 sep 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meurf66

Meurf66 Actief lid

6 dec 2019
    157
    22
    18
    Vrouw
    Hoi dames

ik heb last van galstenen mijn bloedwaardes waren ook verhoogd van de lever dus bovenbuik echo laten maken wat bleek dat ze een vlek zagen op mijn lever. Hier ben ik heel erg van geschrokken. De radioloog heeft in de verslag gezegt dat het waarschijnlijk een hemagioom of een adenoom is ze konden op de echo niet goed karaktireseren. Ik heb ook nu de mdl arts en de huisarts gesproken die hebben samen na de echo gekeken en die zijn der ook uit van hemagioom of adenoom. Nu heb ik donderdag afspraak bij de mdl arts. Ik vroeg ook hoe ze zo zeker konden zeggen wat het is of het geen kwadaardig is maar dat konden ze dus zien aan de echo en vanuit daar dat de radioloog en de mdl arts over eens zijn dat het een van die 2 is. Wat is jullie ervaring hiermee?

2. Meurf66

Meurf66 Actief lid

6 dec 2019
    157
    22
    18
    Vrouw
    Trouwens ze hebben de galstenen ook gezien dus waarschijnlijk word het een operatie.

3. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.561
    3.892
    113
    Vrouw
    Dat is altijd verschieten he!
    Ik heb heel veel adenomen in mijn lever, ook toevallig gevonden toen ik met spoed onder de ct moest een paar jaar geleden. Heb er meer dan 30. Behalve een jaarlijkse mri en controle bij de hepatoloog doen ze er niks aan. Als ze groter dan 5 cm zijn is de kans groter dat ze gaan scheuren dus dan doen ze er soms wel iets aan. En als ik zwanger zou zijn moet ik vaker op controle omdat ze onder invloed van hormonen ook kunnen gaan groeien.
    Bij adenomen zeggen ze ook soms dat je moet stoppen met hormonale anticonceptie, zelfde reden als een zwangerschap.
    Hemangioom heb ik geen ervaring mee.

Ik vermoed dat je ook een mri of ct gaat krijgen omdat ze zo beter kunnen zien wat het precies is.
    Ik kreeg ook een petscan om zeker te zijn dat het niks kwaadaardig was. Vooral omdat het er zo veel waren.
    Moet zelf volgende week ook weer onder de scan, ze groeien elk jaar een beetje dus ben wel benieuwd hoe het er nu aan toe is.
    Succes! Hopelijk weet je snel iets meer.

4. Meurf66

Meurf66 Actief lid

6 dec 2019
    157
    22
    18
    Vrouw
    Wowww 30 dat is superveel zeg! En heb je er geen last van? Ja ik denk het idd ook omdat ze niet weten nou welke het is. Maar mag de dokter zo zeker zijn van wat het is?

5. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik heb 2x een fnh op mijn lever. 1 van voor de ingreep van 17cm (nu 11cm) en 1 van 5cm. Voordat duidelijk was wat het bij mij was was echt een mri met contrast vloeistof nodig. Daarvoor was er geen arts die mij zo zekerheid kon geven wat het was.

Elke soort "tumor" heeft ook eigen kenmerken, behandeling/beleid. Ik zou dus ook zeker aandringen op een mri en duidelijkheid.

Succes!

6. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    #6 Neuzeke, 2 sep 2024
    Laatst bewerkt: 2 sep 2024
    Ik heb een adenoom in mijn lever, galstenen (doen ze niets aan, want buiten afwijkend lever waarden en 2 crisissen in 4 jaar tijd geen problemen) en heb een hemangioom in mijn hersenen.

De eerste 2 zijn ontdekt tijdens een ziekenhuis opname omwille van ernstige ziekte en toen werd ik binnenste buiten gekeerd.

Het hemangioom in mijn hersenen werd gevonden tijdens een mri van mijn hersenen, die werd dan weer genomen naar aanleiding van afwijkend beelden tijdens een mri van mijn kaak.

Op mijn bil heb ik trouwens ook eentje, uitwendig :)

Ik zou de arts vertrouwen.
    Maar als jij u beter zou voelen bij extra onderzoek, kan je het wel bespreken.
    Dan kunnen ze u mss goede uitleg geven .

7. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.561
    3.892
    113
    Vrouw
    Voor zover ik weet geen last van, maar ik heb zoveel klachten dat ik soms niet weet wat bij wat hoort :rolleyes:
    Ik zou als je bij de arts bent vragen naar een duidelijke uitleg waarom ze denken dat het dat is en hoe ze dat zeker weten. Ik ken er niet genoeg van om je daarop een antwoord te kunnen geven.
    Ik kwam er trouwens achteraf pas achter dat er eerder ook al 2 plekken gezien waren op een eerdere mri, maar pas toen het er ineens zo veel waren, 2 jaar later, schoten ze een beetje in actie/paniek om te kijken wat het was, toen lag ik binnen de paar dagen in de petscan.
    Die 2 plekken gingen ze dus ook aan de hand van die eerste mri vanuit dat het niks kwaadaardig was.

8. Meurf66

Meurf66 Actief lid

6 dec 2019
    157
    22
    18
    Vrouw
    Aah ja ik snap het. Ik heb het even nagevraagd en ze zeggen dat ze door de structuur vorm kunnen bepalen waar het meeste bij past. En daarom gaan ze daarvan uit heeft de mdl arts uitgelegd

artie vindt dit leuk.
  9. Meurf66

Meurf66 Actief lid

6 dec 2019
    157
    22
    18
    Vrouw
    Wat heftig zeg sterkte ermee! Was het voor jou ook schrikken toen je het had gehoord?

10. Meurf66

Meurf66 Actief lid

6 dec 2019
    157
    22
    18
    Vrouw
    hey sterkte ermee zeg! Hoe ging jii ermee om toen je het eerst had gehoord?

11. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    #11 Neuzeke, 3 sep 2024
    Laatst bewerkt: 3 sep 2024
    Viel wel mee.
    Het is dat ik al heel wat anders op mijn lijst van medische problemen heb staan, dat ik wss niet zo snel van slag ben ( ik heb kanker gehad en weet dat het tempo van schakelen en de manier van communiceren als ze zich zorgen maken gewoon totaal anders is)
    Adenoom word ook niets meer mee gedaan en hemangioom word opgevolgd maar maak mij er geen grote zorgen rond. Het is eerder zo een geval waarvan ik denk: het had er beter niet gezeten maar ik maak mij er niet druk in.

12. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    De weken tussen zien vd tumoren en de uitslag wat het was was wel echt even vervelend. Ook al was de kans klein dat het kwaadaardig zou zijn, het is toch een kans. En gezien de grote wilde ik toch heel graag weten wat er op mijn lever zat.
    Aan de andere kant ook fijn, want nu wist ik wel waar mijn klachten en afwijkende lever waardes vandaan komen.

Nu in jan weer onder de mri en heel hard duimen dat hij niet weer gegroeid is. Hij is nu na de embolisatie van 17 naar 11 gegaan. Maar 11 is nog steeds groot op een lever natuurlijk.

13. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113

Adenomen doen ze bij bepaalde afmetingen wel wat aan als stoppen met anticonceptie geen effect heeft. Dit ivm makkelijker kwaadaardig worden met de tijd en kans op ruptuur bij grote adenomen.

(Woorden van mijn mld arts in ieder geval)

14. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    Ja ik herinner mij nog dat de locatie, de grootte en de afgeleindheid nogal bepalend was voor het vervolg
    Bij mij was het toen <5cm ( ik dacht 3.8).
    Ik had niets om mij druk over te maken op dat vlak en het was een toevalsontdekking, die los stond van mijn leverproblemen op dat ogenblik ( net zoals de cyste op 1 van mijn nieren en galstenen).

Dat er niets meer mee gedaan word, gaat over die bij mij e :).
    Dat er bij anderen wel wat aangedaan moet worden, weet ik :)

wendy339 vindt dit leuk.
  15. Meurf66

Meurf66 Actief lid

6 dec 2019
    157
    22
    18
    Vrouw

Wisten ze bij jou toen ook zeker wat voor tumor ze zagen?

16. Meurf66

Meurf66 Actief lid

6 dec 2019
    157
    22
    18
    Vrouw

Pffff heftig allemaal hoor heel veel sterkte mee!

17. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Na de mri met contrast vloeistof wel. Toen was het 100% duidelijk.
    Had dit niet zo geweest had ik nog een bioptie gekregen.

18. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    Maak jij uzelf zorgen topicstarter?

19. Meurf66

Meurf66 Actief lid

6 dec 2019
    157
    22
    18
    Vrouw
    Nee ik bedoel toen ze de vlek zagen wat had de radioloog toen beschreven in zn verslag? Of de mdl arts

20. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    In 1e verslag van mri zonder contrast stond oa dat de radioloog vermoedens had van fnh of mogelijk adenoom. En dat mri met contrast wenselijk was. Daarnaast de afmetingen en soort weefsel.

Deel Deze Pagina