Lies of waterbreuk bij baby?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door jerami, 18 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    mijn zoontje is nu 9 weken (gecorrigeerd 4 weken) en had altijd al naar mijn idee wat grote balzakken. de afgelopen 2 dagen viel het me op dat 1 balzak iets groter was en dat verschonen vaak gepaard ging met huilen, vooral als ik hem bij zijn balletjes schoonmaakte. Nu doe ik hem net weer verschonen en schrok van hoe groot die ene balzak nu was. je zag de andere balzak bijna niet zitten. Het voelde stevig aan, en kon het niet verplaatsen. Met huilen leek het nog groter te worden.

Iemand ervaring hiermee, ik denk zelf aan een liesbreuk en geen waterbreuk omdat ik het niet kan verplaatsen zoals bij vocht wel zou kunnen.

Mijn oudste had trouwens ook 2 liesbreuken, maar die zaten echt in zijn lies.

2. wachtend

wachtend Niet meer actief

Ja hier ook een jochie gehad met een lies/waterbreuk en exact hetzelfde verhaal als bij jouw. Hier ook een behoorlijk grote balzak de KA kon al het vocht terugduwen maar binnen een mum van tijd zat het er weer.
    Mijn advies morgen meteen naar de HA gaan en laten zien.
    De tip van mijn KA: Mocht hij onophoudelijk gaan krijsen en echt totaal niet meer wil stoppen direct de Spoed bellen want dan kan het zijn dat een stukje darm vastzit in de liesbreuk.
    Heel veel sterkte en hopelijk kan je heel snel terecht bij de kinderchirurg.

Groetjes Wachtend

3. Nyn

Nyn Fanatiek lid

14 jan 2013
    1.008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Zsm laten onderzoeken en laten behandelen. Zoontje had dit ook, kon ook zn balzak inschieten. Uiteindelijk met 11 weken geopereerd, de breuk werd in een paar weken tijd steeds groter waardoor we tegen het eind min. 5 keer per dag zb darmpjes terug moesten duwen (wat inderdaad niet lukt als ze huilen). Pas toen hij geopereerd was, kwamen we erachter hoeveel last hij er echt van had doordat hij stukken rustiger werd. In balzak leek ook meer pijn te doen dan in lies.

Tip: maak een foto als je het ziet, dan kun je die laten zien aan de arts.

4. wachtend

Oja nog een tip van de KA: Laat je baby niet huilen door de druk die dat geeft op zijn buik kan juist een stukje van de darm in de liesbreuk schieten. Dus niet laten huilen is het advies wat ik kreeg, meteen troosten en bij je houden als dat is wat hij het liefste doet en hij dan stil blijft.

Nogmaals heel veel sterkte

5. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoontje had een dubbele liesbreuk. Komt vaker voor bij premature jongetjes (mijne was met 34 weken geboren). Bij hem met 8 weken geconstateerd en met 11 weken met spoed geopereerd. Als je het niet kan terugdrukken is het niet goed. De darmpjes kunnen erin zitten. Ik zou zsm naar de huisarts of ka gaan! En bij heel erg huilen (mijn zoontje viel flauw) meteen spoed bellen.

Oja, de operatie stelt bijna niks voor. In een uurtje gepiept en mijn zoontje had een ruggeprik gekregen en is er nauwelijks ziek van geweest, hij was echt een andere baby (zonder pijn!) na de operatie!

6. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Is de ingreep hetzelfde als bij en breuk die echt in de lies zit? Mn oudste heeft daar een operatie voor gehad aan beide kanten (15 mnd en 24 mnd) dus die procedure zijn we inmiddels wel gewend en bekend mee.

7. wachtend

de breuk zat bij mijn zoon aan 1 kant en ze hebben vanuit de lies van binnen uit het dichtgemaakt. Dus het gaatje wat er bij de balzak zat.

Maar hoe is het gegaan bij de HA ben je geweest???

8. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Bij zoontje zitten de sneetjes zeg maar in de plooi van buik/schaamstreek. Dus ik denk hetzelfde verder. Nu na 1,5 jaar bijna niks meer van te zien.

9. Flynnie11

Flynnie11 Bekend lid

8 aug 2013
    939
    81
    28
    Vrouw
    Mijn zoon had een waterzakje (hydrocele) en dat is vanzelf weer dichtgegaan. Meestal is een operatie niet nodig maar laat het idd wel even door de ha of bij het cb bekijken..

Succes!

10. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Vanochtend bij de ha geweest en die heeft met een lampje gekeken en 1 bal zal helemaal vol vocht en de andere was ook wat gezwollen. Omdat hij nog zo klein is en het opeens zo veel is geworden heeft ze de afspraak van de ka verzet naar morgen middag (die stond voor volgende week). Morgen hoop ik dus meer te horen.

11. wachtend

Gelukkig dat de HA zo adequaat reageert helemaal top!! Heeft de HA geprobeerd het vocht terug te duwen, dat geeft namelijk wel even verlichting voor je zoontje.
    Hopelijk kan er snel wat aan gedaan worden want het is behoorlijk pijnlijk en vervelend. Wij kregen na de operatie een kindje ervoor terug dat niet meer zo huilde van de pijn en eerlijk is eerlijk dat voelt voor de ouders zijnde ook een stuk prettiger..

Heel veel succes vandaag!!

12. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Ze heeft heg niet terug geduwd. Dat adequaat reageren komt ook wel door dat ze 1,5 jaar geleden mn oudste zoon meerdere malen wegstuurde omdat ze geen liesbreuk zag en steeds zei dat het zijn teelbal wad die steeds terug schoot..hij dus maanden met veel pijn liep. Ze weet inmiddels dus wel beter.

13. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Hier ook een liesbreuk gehad, maar dat was niet echt bij zijn ballen, maar meer wat hoger. Inderdaad een prematurenkwaal.
    Fijn dat je snel bij de arts kan komen.
    Hier was de bult overigens ook echt hard.
    Hier duurde het vrij lang tot hij geopereerd werd (huisarts had brief naar verkeerde ziekenhuis gestuurd en ok was paar dagen volgeboekt). De avond voor de operatie had hij super veel last, als we niet de volgende dag moesten was ik naar de spoed gegaan. Uiteindelijk bleek het met de operatie best bekneld te zitten

Deel Deze Pagina