Ongeveer 2 weken geleden zijn we erachter gekomen dat onze zoon een liesbreukje heeft. Volgens de kinderarts kan het vanzelf wegtrekken maar we moeten het wel in de gaten houden. Zodra hij zich aanspant, voornamelijk met huilen, schieten zijn darmpjes erin. Ik vind dit zo zielig. Ik heb een afspraak gemaakt bij het Emma Kinderziekenhuis in Amsterdam en mag volgende week op controle komen. Dan gaan ze kijken of ze hem gaan opereren of niet. Hier in mijn woonplaats doen ze het niet. Als ze hem gaan helpen helpen ze hem ook meteen aan zijn navelbreukje. Iemand ervaring in het Emma Kinderziekenhuis of met een operatie van zo'n kleintje. Hij trouwens 4 weken te vroeg geboren.
zelf geen bewuste ervaring, alleen ben ik zelf geboren met 29 weken, toen ik naar huis mocht (vanuit het ziekenhuis) kwamen ze er achter dat ik een liesbreukje had. ik ben toen geopereerd (was toen 2 maanden oud denk ik) en moest nog een weekje in het ziekenhuis blijven... (dit is natuurlijk wel al 27 jaar geleden...)
hoi, mijn zoontje is met 29 weken geboren en kreeg een liesbreuk toen hij 2,5 maand oud was. Hij is toen hij net iets meer dan 3 maanden oud was (gecorrigeerd was hij toen 2 weken oud) geopereerd omdat de artsen in het UMCG het niet zagen zitten om te wachten. Hij kreeg die liesbreuk en toen ben ik met hem nr de huisarts gegaan, die verwees me naar onze kinderarts in het streekziekenhuis. zij zei dat wanneer het mis zou gaan, dus de darm bekneld zou raken er wel sprake van levensgevaar was, en wij dan naar het UMCG moesten racen met de auto (een dik uur rijden, zie je het voor je?)naar het ehbo. wij moesten een week later op nacontrole bij het UMCG waar onze zoon is geboren en meteen werd er daar een chirurg opgeroepen om te komen kijken naar de liesbreuk en werd meteen een afspraak gemaakt om binnen 2 weken geopereerd te worden. hier stond ik nogal van te kijken. Hoe ging de opname: dag 1 opname om 10 uur sochtends, en kwam een aantal artsen langs voor gesprekken over de operatie en om de liesbreuk te bekijken. we kregen de keuze of we hem onder narcose wilden of met een ruggenprik, maar het advies was een ruggenprik ivm zijn vroeggeboorte omdat hij met longproblemen ter wereld is gekomen. Helaas mislukte de ruggeprik en moest hij alsnog de narcose. dag 2 hij werd rond 10 uur geopereerd, hij moest nuchter zijn vanaf 4 uur s nachts oid. Na de operatie moest hij nog 24 uur ter observatie blijven aan de monitor ter controle. Hele aardige mensen gelukkig. al die tijd mocht de moeder (ik dus) bij hem blijven, ook slapen op een stretcher. na thuiskomst bleek hij erg last te krijgen van de narcose, misselijk hoofdpijn etc. dit heeft een dikke week geduurd. gelukkig is de operatie voorspoedig verlopen, mooi gehecht etc je ziet er niets meer van. succes en mocht je vragen hebben dan mag je me altijd pb-en. Groetjes
Ook geen ervaring in of mee, maar wilde toch even succes, sterkte en beterschap wensen aan de BIJNA naamgenootje van mijn zoon Hoop dat het allemaal snel goedkomt meid met jullie kleine man (K)
Mijn zoontje is dan wel niet te vroeg geboren, maar hij had wel een liesbreukje. Elk ziekenhuis heeft blijkbaar zijn eigen beleid, want hij is met 8 weken geopereerd. Het gevaar bij een liesbreuk is dat de darmpjes bekneld kunnen raken, en dan moet er met spoed worden geopereerd. Dat is de reden dat ze hem zo vroeg al hebben geholpen. Vond het ontzettend zielig dat hij geopereerd moest worden, hij was nog zo klein. Maar het voordeel was wel weer dat het ook maar weer achter de rug is. Hij herinnert zich er tenminste niets meer van. In totaal moest hij twee nachtjes in het ziekenhuis blijven (gelukkig mocht ik naast hem slapen). Na de operatie had mijn zoontje wel veel pijn en last van misselijkheid. Gelukkig was het met 1 dag alweer een stuk beter. Kleintjes herstellen zo ontzettend snel! En van het litteken zie je nu werkelijk niets meer. Niet dat dat ook uitmaakt. Ben blij dat het gebeurd is. Bij mijn zoontje was 1 van de balletjes ook niet ingedaald, en die hebben ze bij de liesbreuk operatie ook meteen teruggehaald. Wel prettig dat dat ook niet nog een keer hoeft! Veel succes in het ziekenhuis volgende week. Hou er wel rekening mee dat het een operatie wordt. Zeker als de darmpjes (ipv buikvet) in de liesbreuk komen, willen ze denk ik geen risico lopen. Maar je weet maar nooit! Wie weet hoeft het niet! Hou je ons op de hoogte??
Bedankt voor jullie reactie ons kleintje daar zie ik ook het meest tegen op tegen de narcose die van mij is niet met longproblemen ter wereld gekomen heeft eigenlijk een hele goed start gehad ik woon in Den Helder en in het ziekenhuis hier beginnen ze er niet aan dus Amsterdam is het dichtst bij dus hoop dat ik daar ook kan blijven slapen als ik vragen heb zal ik je zeker een PB sturen snoopy82 wat toevallig bijna dezelfde naam Femke een operatie was ik al vanuit gegaan omdat ik dat eigenlijk zelf wil de darmpjes schieten er nu al in maar er is nog genoeg ruimte zodat ze terug kunnen schieten maar toch vind ik het een eng idee dat dit niet gebeurt en dat ze hier in het ziekenhuis er dan eigenlijk geen ervaring mee hebben met zulke kleintjes bedoel ik dan tuurlijk hou ik jullie op de hoogte bedankt voor jullie reacties in ieder geval
@arrianne22 ter geruststelling: je mag altijd bij je baby blijven slapen als hij opgenomen wordt, in alle ziekenhuizen. behalve als je baby op de couveusekamer ligt, of op een intensive care. en bij het UMCG mag je zelf meebeslissen of je kind wel of niet onder narcose gaat/ een ruggenprik krijgt. wel geven ze advies wat het beste is voor je kind en waarom. groetjes
Een van onze jongens (geboren met 26,1 weken) had ook een liesbreuk. Hier is een aantal keren naar gekeken, ook door een chirurg, maar die zei dat ze in principe niet opereren voordat een kindje 1 jaar is. Dit omdat het vaak vanzelf wegtrekt. En in ons geval was dat ook zo. Zolang je de darmpjes nog terug kunt drukken (klinkt eng, maar dat kan echt) zou ik me niet al teveel zorgen maken. In de gaten houden dat het niet blauw gaat zien is ook belangrijk. Het is heel normaal voor prematuurgeboren kindjes dat ze een liesbreukje krijgen.
He hai, Ons manneke is 3 maanden te vroeg geboren. Hij had een hydrocèle (waterbreukje ipv darmpjes) links en waarschijnlijk een liesbreukje rechts. Hij is in het umcg geboren en bleef daar ook onder controle. 14 november mocht hij na 12 weken naar huis. 2 december opname dag 14:00 uur voor liesbreuk correctie. 3 december om 8:30 uur naar de holding ruimte. Daar worden ze eerst opgevangen en mochten wij als ouders ook wachten, daarna ging hij door naar de operatiekamer. Wij gingen toen weer terug naar de afdeling en werden gebeld zodra hij op de recovery lag. Ongeveer een uur later was dat zover. Hij heeft een ruggenprik gehad ivm zijn longetjes. Wij vonden dat een eng idee, maar het is ons heel erg mee gevallen. Hij bewoog al vrij snel weer zijn beentjes en ging plassen. Toen hij wakker werd mocht ik hem direct aanleggen. We hebben al met al ongeveer een uurtje op de recovery gezeten. Terug op de afdeling, kwam hij aan de monitor. Dat is volgens protocol 24 uur. 4 December om 9 uur artsen visite. Hij had geen noemenswaardige alarmen gehad en mocht dus die dag weer lekker mee naar huis. Hij had oplosbare hechtingen. Er zat als pleister zeg maar, een transparante pleister op de wond. Deze mochten we na een aantal dagen zelf verwijderen. (met olie, anders doet het erg pijn) De eerste dagen mocht hij ook niet in badje oid om verweking van de wond te voorkomen. Ik ben die dagen bij hem gebleven en sliep naast hem op een opklap bed. Je doet geen oog dicht, maar het is wel fijn dat je bij hem mag blijven. grtjs, Aleida
een beetje late reactie soory daarvoor dames. Maar ik ben in het ziekenhuis geweest en hij komt op de opnamelijst te staan. Hij gaat geheel onder narcose. Daar zie ik nog het meest tegen op dan de operatie zelf. Hij moet 2 nachtjes blijven. Een nacht voordat hij geopereerd wordt en een nacht erna dus dat valt mee. Ik of mijn vriend mogen dan op de afdeling blijven slapen en ik ga vragen of de ander dan in het Ronald McDonald huis kan slapen. Het zal ongeveer in februari of maart zijn. gr arianne
Hai, Het is een spannend idee, maar je zal zien dat het achteraf heel erg is meegevallen. Heel veel succes alvast en sterkte met de spanning! Grtjs, Aleida