Hallo verloskundige, Ik heb een vraagje.. Ik ben vandaag 34 weken en 1 dag in verwachting van ons mannetje.. Nu liep hij vanaf vrij week 20 al 2 dagen achter op de groei, nu is dat vanochtend 3 dagen geworden schattig gynaecoloog.. Nu zegt hij dat het netjes is maar 3 dagen achter lopen op het gemiddelde is toch niet zo netjes? Ook kwam uit de test dat ik bloedarmoede heb en ijzertabletten moet slikken.. Kan dit er mee te maken hebben? Hou ook vocht vast en ben de laatste paar dagen echt aangekomen volgens mijn diƫtiste moet ik het maar 'accepteren' aangezien er aan mijn eet/drinkschema niks mankeert en ik ook nog voldoende beweeg.. Ben juist mijn conditie wat aan het uitbreiden zodat ik na mijn bevalling sneller herstel en weer kan gaan bewegen.. lopen/trainen om al die kilo's weer kwijt te raken.. Nu wil ik borstvoeding gaan geven dus nog minder eten kan ik niet gaan doen dus doe ik maar op die manier.. Daarnaast hoorde ik in een bijeenkomst dat je maar 0,5kilo per maand afval van borstvoeding geven.. Nu vraag ik me af wat doe ik verkeerd? Moet ik me echt geen zorgen maken om mijn zoontje? En mijn buik is voor 34 weken en 1 dag echt niet zo dik maar zit wel onder de striae.. Ik snap het allemaal even niet en hoop via u duidelijkheid te krijgen.. Groetjes Webje
Ook wordt ik erg bang gemaakt over Saksische leverworst dat is het enigste wat ik binnen houd en eet gemiddeld 5 van die creamcrackers per dag er mee, er wordt gezegd dat het schadelijk is maar wat kan de kleine er door krijgen en is het wel echt zo schadelijk? Mijn bekkenfysiotherapeut zei weer dat als je lichaam het gewend is het minder kwaad kan net als een eens in de zoveel tijd een glas wijn drinken? Dat doe ik dan wel niet maar zou wel graag willen weten hoeveel Saksische leverworst je mag eten als je alleen dat kan eten?
hoi ik snap je zorgen. Als je goed op je voeding let en je beweegt voldoende dan moet je inderdaad de kilo's accepteren. Na de bevalling rak je echt wel kilo's kwijt hoor! Met borstvoeding val je tot 0,5 kilo ad per week, maar de eerste weken raak je veel meer kwijt. Leverworst mag je wel eten maar niet te veel, dat komt door de vitamine A, die is in grote hoeveelheden eventueel schadelijk voor je baby. Het advies is 1 boterham per dag, dat komt overeen met 2 cream crackers. Bloedarmoede van jou veroorzaakt geen groei achterstand van je baby, je kindje pakt het ijzer van jou wat hij nodig heeft, alleen jij kan extra moe zijn van bloedarmoede. Mirjam
Dank u wel voor u reactie Mirjam, Blij te horen dat mijn bloedarmoede geen schade geeft aan de kleine,de extra moe zijn valt mee het is met vlagen soms heb ik niet eens het 'gevoel' zwanger te zijn omdat ik dan alles nog kan en een ander moment net als nu lig ik maar in bed (dat is de eerste keer de hele zwangerschap zo extreem) had vannacht heel de nacht pijn in mijn middenrif wat gelukkig nu een stuk minder is.. Zijn er oefeningen die ik nu kan doen om te zorgen dat mijn herstel na de bevalling sneller gaat zodat ik mijn zwangerschapskilo (20kilo) zonder dieet snel er af kan krijgen? Wat voor schade kan de teveel leverworst aan mijn mannetje gegeven worden? Ik heb nu dus een x aantal keer te veel er van gegeten, moet ik de gynaecoloog bellen? Groetjes Webje