liesbreuk

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ivana, 21 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ivana

Ivana Actief lid

21 mei 2006
    208
    0
    0
    Rotterdam
    Ik ben er sinds afgelopen maandag achter dat mijn zoontje een lisbreuk heeft. Nou moeten we morgen naar het Sophia toe want mijn huisarts zei direct dat hij hier aan geopereerd zal moeten worden omdat het niet terug te duwen is (ik heb er geen verstand van!). Ik heb ook zelf het idee dat hij best veel pijn heeft want sinds een week heeft hij dan een bult in zijn lies en sindsdien is hij ook onrustiger geworden.

Heeft iemand ervaringen met een kindje met een liesbreuk en ook met het Sophia ziekenhuis.

Ik ben blij als het morgen is want ben zelf zo ongerust...

2. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    Hoi Ivana, een van mijn zoontjes heeft ook een liesbreuk. Hij hoeft hier voorlopig nog niet aan geopereerd te worden, omdat het terug te duwen is. Een liesbreuk is een opening in de buikwand, waardoor ingewanden in de lies/balzak kunnen zakken. In principe niet heel ernstig, maar als de ingewanden bekneld zitten dan moet je kindje geopereerd worden. De beknelling kun je ook zien als de plaats waar de breuk zit blauw kleurt. Dan moet je direct een arts waarschuwen.
    Jullie moeten naar het Sophia, omdat een kind onder de 12 maanden in een academisch ziekenhuis onder narcose gebracht moet worden. Dit is landelijk door chirurgen/anasthesisten zo bepaald. De ingreep zelf hoeft maar 15 minuten te duren en is voor een chirurg echt een routineklusje.
    Met het Sophia hebben wij ook ervaring. Het is een fantastisch ziekenhuis met hele kundige mensen.
    Maak je niet teveel zorgen. Dit komt allemaal goed!
    Sterkte morgen. Laat je nog even weten hoe het ging?

http://www.umcn.nl/extern/patfol/CUKZ0515.pdf (misschien heb je hier nog iets aan..)

3. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Ook wij hebben hier een meneertje die al 2 x n liesbreukje gehad heeft. Allebei de kanten nu dus. De eerste keer was hij ook pas n paar maanden. Bij ons was het net ietsie anders als n echte liesbreuk en ben me rot geschrokken in eerste instantie. Want bij hem zakte de darm in zn balzak waar door het leek of zn balletje helemaal paars was!
    Ik moest het telkens terug drukken en goed in de gaten houden of dit idd nog goed kon. Anders moest hij ook meteen onder het mes. Na zn eerste verjaardag hebben we een afspraak gekregen en is hij geopereerd. Ging perfect. Geen problemen gehad verder.
    Alleen toen hij 6 was kreeg hij een echte liesbreuk aan de andere kant. Die is ook verholpen en nu is alles weer goed (hij is nu 10).

Wil je toch heel veel sterkte wensen want t is best eng zon klein hummeltje. Ook al is het een routine iets voor de chirurg.

4. toet

toet Fanatiek lid

7 apr 2006
    1.802
    0
    0
    Hey wijfie

Sterkte morgen he!

Dikke kus.

5. Corina

Corina Fanatiek lid

25 jan 2006
    4.881
    0
    0
    Hier eentje met een waterbreukje in combinatie met hypospadie.
    We zijn daarvoor ook bij het Sophia geweest. Hij hoeft er voorlopig niet aan geopereerd te worden. Maar we moeten het wel in de gaten blijven houden.

Het Sophia ziekenhuis vonden wij heel overweldigend, omdat je zoveel ander leed ziet. Maar we zijn er goed geholpen

6. Ivana

Ivana Actief lid

21 mei 2006
    208
    0
    0
    Rotterdam
    Als eerste hartstikke bedankt voor al jullie reacties. Ik herken wel heel veel in jullie verhalen want ik heb het idee dat het bij Thijs op dit moment niet meer terug te duwen is. De bult in zijn lies was eerst soms aanwezig en is nu constant aanwezig en gaat niet meer weg en wordt alleen maar groter. Ook lijkt het dat zijn balzak aan de ene kant blauw is dus ben wel heel erg blij dat ik vanmiddag heen ga want dan wordt het in ieder geval goed bekeken.
    Mijn huisarts had het er trouwens ook over dat zijn darm steeds in de breuk gaat en dat Thijs hierdoor al zijn darm klachten heeft (heeft hij al bijna 6 weken)...

Ohh kan echt niet wachten totdat het vanmiddag is moet er om 16:10 uur zijn dus jullie horen vanavond van mij.

7. gerlinde1

gerlinde1 Bekend lid

17 jun 2007
    603
    0
    0
    Dag Ivana,

Dat was vast even schrikken.

Dat was het bij ons namelijk ook toen ik een bult in de lies van mijn kleine mannetje ondekte.
    Mijn zoon was 7wk toen hij vanuit het niets ineens vreselijk ging huilen/gillen vd pijn en niet meer wilde drinken.
    Ik ontdekte toen zelf de liesbreuk en ik ben met hem naar de SEH gegaan en hij is diezelfde dag nog met spoed geopereerd
    omdat hij een beklemde liesbreuk (een stukje darm in de breukzak)had.
    De week voorafgaand aan de beklemming was hij onrustig en erg huilerig en nu achteraf kan ik zeggen dat hij daar waarschijnlijk al last van heeft gehad.
    De operatie duurde 30min, alles was goed gegaan en hij mocht na 2 nachtjes op de afdeling weer mee naar huis.
    's Avonds begon hij echter weer heel hard te huilen/gillen en zag ik tot mijn grote schrik dat hij nu aan de andere kant een liesbreuk had :cry: !
    Onze zoon is dus in 1 week 2 keer geopereerd, maar wees gerust, dit is zeer zeldzaam.

Heel veel succes in het Sophia en houd je kleintje goed in de gaten, als je de bult niet meer terug kan drukken en/of hij erg gilt vd pijn,
    dan moet je echt naar de SEH gaan!

Oh ja, wij zijn zeer tevreden over Dr. vd Honaard uit het Sophia :thumup: .

8. Ivana

Ivana Actief lid

21 mei 2006
    208
    0
    0
    Rotterdam
    Nou we zijn vanmiddag geweest en Thijs wordt binnen een maand geopereerd. De darm zit wel in de breuk maar is er nog wel uit te duwen (arts duwde wel hard!) maar omdat dit nog kon was er geen spoed. Maar omdat Thijs toch wel aanzienlijke klachten heeft hoeft hij niet op de wachtlijst die toch wel een aardig wat maanden is.
    Maar de arts heeft wel gezegd dat als er in de tussen tijd iets veranderd in zijn gedrag en als de bult nog groter wordt en hard wordt dan is de darm vast geklemd en dan moeten we direct contact opnemen met het ziekenhuis en wordt het een spoedoperatie.

Dus we moeten nog even wachten maar ben wel blij dat we nu weten waar we aan toe zijn en ja vind het toch wel een beetje eng dat mijn kleine mannetje moet worden geopereerd. Thijs is ook nog een prematuur geboren met 35+4 dus hij moet misschien na de operatie naar de IC maar dat bekijken ze dan hoe hij het doet als hij het goed doet mag hij gewoon op de afdeling.

Hartstikke bedankt in ieder geval voor jullie reacties en ik hou jullie op de hoogte.

Deel Deze Pagina