huidcontact en medicijnen

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door jacq, 9 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jacq

    jacq Bekend lid

    9 jan 2006
    735
    0
    0
    amsterdam
    Beste Japke of Mirjam,
    Ik heb een aparte vraag voor jullie.
    Ik ben zelf fysiotherapeut en behandel een patient met metastasen, deze man gebruikt morfinepleisters en heeft een langdurige chemokuur(pillen).
    Nu kom ik twee a drie keer per week bij hem om hem intensief te behadelen en masseer ik ook zijn benen wegens oedeem. Mijn vraag is of het contact met de huid schadelijk voor mijn nog erg prille zwangerschap kan zijn. Heb vandaag de assistente van de huisarts gesproken maar die zei dat het geen kwaad kan maar ik ben er niet gerust op. Ik heb in het ziekenhuis, als verpleegkundige, eerder mensen met chemo verzorgd maar wij moesten schorten, mondkapjes en handschoenen aan.
    Ik hoop dat jullie mij kunnen geruststellen.
    Alvast bedankt!!

    10 maart
    Ik zal aan de patient vragen welke medicijnen hij gebruikt. Zie hem maandag weer. Alvast heel erg bedankt voor de moeite!!
    Groet Jacq

    Heb geinformeerd bij apotheker die heeft het voor mij nagevraagd en uitgezocht. Hij kan mij geen 100% garantie geven. Dus leek het hem beter om een mondkapje, handschoenen en een schort te dragen. IP als pat s'morgens zijn med neemt en ik hem aan het eind vd dag behandel, heeft hij alles via zijn urine uitgescheden. Vind het voor de patient vervelend. Maar ik heb er anders geen gerust gevoel over.
    Bedankt voor de moeite!!
    Groeten
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Jacq,

    dit is inderdaad een interessante vraag! We hebben hier niet vaak mee te maken, maar heel goed dat je deze vraag stelt!
    Ik kan er zo geen antwoord op geven, maar ik wil je toch even laten weten dat ik ermee bezig ben. Ik ben aan het bellen voor je, en ik hoop je later deze dag een antwoord te kunnen geven. Als je weet welke soort chemo en in welke hoeveelheid deze meneer krijgt, wil je dat dan nog even erbij vermelden? Misschien dat dat wat uitmaakt in het advies.
    Tot later dus!
    Mirjam
     
  3. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Jacq,

    ik heb het RIVM voor je gebeld. Afhankelijk van het soort chemo kan het medicijn via de huid afgescheiden worden. Het is dus belangrijk om na te gaan welk soort medicijnen deze patiënt gebruikt. Vervolgens kun je het beste het ziekenhuis bellen waar deze meneer wordt behandeld. Het ziekenhuis heeft voor elke soort chemo een protocol voor de verzorging van de patiënt, dus wel of geen huidcontact, wel of geen handschoenen, mondkapjes en dergelijke. Dus je zult zelf even actie moeten ondernemen.

    Succes ermee!
    Mirjam
     

Deel Deze Pagina