Hoi allemaal, Haja heeft hier al eerder gestaan en heeft toen een herkansing hier gekregen. Haja heeft net ons zoontje gebeten en dat is voor mij de druppel. Na lang overleg met de fokker gaan we gezamelijk op zoek naar een geschikt nieuw baasje voor Haja. Haja heeft eerst bij andere mensen gezeten voordat wij haar kregen. Ze was toen 1 jaar en die mensen kregen een ziek kindje (was ziek vanaf de geboorte) en hadden geen tijd meer voor Haja. Ze kwam bij ons omdat ik ook al wat ervaring met Basenji's had. Het ging goed en al snel waren we enorm aan haar gehecht. Ik werd zwanger en Luuk kwam en ze was helemaal gek op hem, Niks aan de hand dus. Luuk was 6 maanden en ze hapte een keer. Niet door maar wel mopperen en uithalen. Toen kwam ze hier op de pagina te staan. Na lang overleg besloten we haar een kans te geven. Op zich ging het goed al gromt ze wel vaak en hapte ze regelmatig. Luuk en Haja spelen vaak en zijn ook aan elkaar gewaagd. Luuk plaagt haar weleens en dan haalt ze uit en dat mag ze. Luuk krijgt dan straf, zij niet. Maar nu net beet ze gemeend en zomaar. Ze was wakker, lag op een kussen en Luuk ging erbij zitten. Ze beet hem vlak naast zijn oog. Nu is de maat vol en moet ze echt weg. Ze is aangemeld bij de clubbemiddeling en de fokker helpt mee zoeken. De fokker neemt haar normaal terug maar vanwege omstandigheden kan dat nu niet (ik weet die omstandigheden ). Haja is van 5-11-2005 en niet geholpen. Er mag niet met haar worden gefokt en ze moet naar mensen die het ras kennen of zich er flink in willen verdiepen. Ze is een actieve hond die veel beweging nodig heeft. Ook ligt ze graag hele avonden bij je op schoot. Haja kan bij kinderen vanaf 10 jaar (jonger niet, ze heeft ook een kleine van mijn vriendin van 7 gebeten). Zowel wij als de fokker willen op de hoogte worden gehouden van hoe het met haar gaat met foto's. Ook willen we haar kunnen bezoeken als het kan. Ik weet dat hier pittige reacties op kunnen komen en ik zeg op voorhand dat ik daar niet op zit te wachten. We zijn al 3 jaar met Haja bezig en aan het overleggen, hebben vele kanalen gehad om erachter te komen wat er met haar is maar we komen er niet uit. Ze is een echte schat maar niet zo dol op kinderen. Het is dus geen besluit dat we zomaar even nemen. We zijn beiden dol op dieren en zullen nooit zomaar een dier wegdoen zonder dat daar een gegronde reden voor is. Het is al erg genoeg dat het niet meer gaat met Haja. Graag reacties via pb als je belangstelling hebt of iemand weet. Desiree
Hoi Dees, Ik heb al 2 honden en ken ook zo niemand...vind het wel heel erg voor jullie, maar in zon situatie kan je niet anders. Is het een idee om er wat over de Basenji bij te zetten, wat voor ras het is? En mocht je niemand kunnen vinden, is mischien www.dierenthuis.nl een optie. Veel sterkte!
Dank je Aura. Ik zal wat meer over de Basenji vertellen. Ik zet haar alleen hier en op de Basenji-Hyves en op de clubpagina verder nergens. Ik wil echt een geschikt huisje vinden en kies ervoor om haar niet zomaar naar iemand te doen. Dus niks op hondenpagina's, asiels, Marktplaats e.d. Uiterlijk De Basenji is een kortharige, vierkant gebouwde hond die, doordat hij hoog op de benen staat, de indruk wekt dat hij hoger is dan lang. Hij heeft een elegante uitstraling, wat wordt versterkt door zijn gangwerk. In draf strekt de Basenji zijn voorpoten ver naar voren, waardoor hij lijkt te zweven. Het hoofd wordt hoog gedragen, waarbij de oren rechtop staan. Hierbij moet de Basenji een duidelijke frons tonen, wat hem een 'zorgelijke' indruk geeft. Verder is het krulstaartje een opvallend kenmerk van de Basenji. Het ras kent vier erkende kleurslagen : Rood, Zwart, Zwart met tan-aftekening en brindle. Bij alle kleurslagen zijn witte voeten, witte staartpunt en witte borst verplicht volgens de rasstandaard. Verder is wit aan de kraag, benen en hoofd toegestaan. Karakter De Basenji is een eigenwijze, nieuwsgierige, zelfstandige hond, die ook zeer aanhankelijk is naar zijn roedelgenoten (zowel mens als dier). De jachtpassie is nog zeer nadrukkelijk aanwezig. Hierdoor is hij niet geschikt om los te laten lopen binnen het gangbare verkeer. De Basenji wordt ook wel een katachtige hond genoemd. Hij heeft nl. geen lichaamsgeur, houdt niet van water, likt zich schoon en speelt als een kat. Ook bekijkt hij het leven graag vanaf hoogten. Zo ligt hij het liefst op een bank/stoel of in het raamkozijn. Dat een Basenji niet een hond is als anderen, blijkt uit het vorenstaande. Maar de grootste bijzonderheid van een Basenji is nog wel het feit dat hij niet blaft. Wel kan hij veel andere geluiden maken. Onder andere een soort 'jodel'. Dit geluid is bijna niet te omschrijven, maar klinkt ongeveer als het huilen van een wolf, maar dan met meerdere toonhoogten. Een Basenji laat dit geluid horen als hij blij is. Opvoeding Hij heeft een zeer consequente opvoeding nodig, waarbij hem duidelijk moet worden gemaakt wie de baas is. Deze opvoeding wordt in het begin gedaan door de fokker, maar moet daarna ook zeer strikt worden doorgezet door zijn nieuwe eigenaar. De Basenji is geen slaafse hond. Hij ziet zijn eigenaar meer als zijn 'gelijke' dan als zijn baas! De Basenji heeft veel beweging nodig. Loslopen kan eigenlijk alleen op 'veilig' terrein. Dit betekent een terrein dat omheind is d.m.v. een hek of brede sloot. Verder is het goed mogelijk om met een Basenji te gaan fietsen. Hierdoor wordt zijn conditie goed op peil gehouden en kan hij zijn energie kwijt. Als een Basenji genoeg beweging krijgt met voldoende 'uitdagingen', is hij binnen rustig. Ook is het dan geen probleem om hem een paar uur alleen thuis te laten. Overigens is het geen hond die alle dagen gedurende de hele week alleen thuis wil blijven (maar welke hond wél ?) Conclusie Een Basenji is geen hond voor iederéén. Als u een gezellige 'partner' zoekt, die niet altijd los kan lopen, maar wel altijd bij u in de buurt wil zijn, nieuwsgierig is maar ook zelfstandig en die u iedere dag weer voor verrassingen stelt, dan kunt u overwegen een Basenji aan te schaffen. Bron: African Mystery's - Rasbeschrijving
Wat ontzettend rot voor jullie!! Ik heb wel een gemeende tip voor iemand die eventueel interesse zou hebben. Ik denk dat Haja het idee heeft dat ze boven Luuk staat. Als ze van zich af 'bijt' mag dat wanneer Luuk haar plaagt. Ik denk dat je, wanneer je een echte hondenkenner bent, geen problemen hoeft te hebben in dit opzicht. Het is het meest veilig om je hond de laagste plaats in je gezin in te laten nemen. Zeker als er jonge kinderen in het spel zijn. Een hond die laag in de rangorde staat zal het gedrag van een hoger geplaatste moeten tolereren. Dit houdt (klinkt misschien niet fijn) in dat eigenlijk de hond gestraft zou moeten worden. Het straffen van Luuk is voor Haja alleen maar een bevestiging dat ze hoger in de rang staat. Wat ik met dit stukje wil zeggen is vooral dat anderen zich niet meteen moeten laten afschrikken door dit gedrag van Haja. In veel gevallen is dit er met consequent handelen wel uit te trainen. Sterkte met deze beslissing Dees! Hopelijk vinden jullie een leuk baasje voor haar!
Als Luuk aan haar staart trekt krijgt hij op zijn kop en Haja krijgt een standje (grote mond) als ze dan uitvalt, daar was ik niet duidelijk in. Vaak straf ik beiden maar dat is dan meer een schrikreactie eigenlijk. In het begin straften we alleen Haja en toen zei een 'hondenkenner' tegen ons dat we Haja niet moesten straffen als Haja wat deed maar juist Luuk omdat zij alleen zichzelf verdedigde. Het is niet zo handig als hondenkenners elkaar tegenspreken. We hebben wat dat betreft uit verschillende hoeken adviezen gehad en opgevolgd. Haja is al die tijd dat we haar hebben niet vriendelijk geweest naar kinderen. Ze is altijd dominant geweest, heeft gegromd naar kinderen en gehapt. Ze heeft daar al genoeg straf voor gehad, ook voor we Luuk hadden. Als hier mensen met kinderen kwamen en komen moeten we haar meestal na een tijdje opsluiten omdat ze de kinderen stalkt. Ze gaat tegen ze aan staan, ook als ze zitten te spelen op de grond. Beweegt dat kind anders dan zij wil dan hapt ze. Ik denk dat we haar kansen genoeg hebben gegeven en ook al veel adviezen hebben opgevolgd. Ik denk dat er iets bij de vorige eigenaren is gebeurd. Ik denk echt dat ze het beste af is bij mensen zonder kinderen of mensen met grotere kinderen. Ze is namelijk verder heel lief en sociaal.
Meid, het was alleen maar goed bedoeld om te zorgen dat ze niet als 'valse' hond gezien wordt. Juist een dominante hond heeft het nodig dat een baasje haar niet boven het kind plaatst. Het is niet om een discussie met jou uit te lokken, ik begrijp ook wel dat jullie alles gedaan hebben wat binnen júllie mogelijkheden ligt. Ik probeer te zeggen dat er met een juist baasje waarschijnlijk veel mogelijkheden zijn. Daarbij hebben de meeste mensen hier (of proberen te krijgen) kinderen jonger dan 10. Ons hondje is ook dominant van aard en heeft hier vooral naar andere kinderen gegromt (toch echt wel een voorteken van bijten in hondentaal). Met de juiste begeleiding is het inmiddels een blije hond die zich inderdaad aan zijn staart laat trekken... Tuurlijk moet je duidelijk maken naar je kind toe dat dit niet mag maar het liefst met zo'n omweg dat de hond niet echt doorheeft dat je het kind corrigeert. Nogmaals: Mijn bedoeling is niet om jou duidelijk te maken dat je niet goed gehandeld hebt. Ik probeer aan de hand van jouw voorbeeld over Luuk een beeld te scheppen naar eventuele geinteresseerden toe dat dit in het juiste gezin mogelijk te verhelpen is. Over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) staat een hond die naar kinderen hapt verkeerd in de rangorde. Jouw uitleg over haar dominantie bevestigd mijn vermoeden. Overigens wil ik benadrukken dat ik een hond, waarmee ik veel geprobeerd heb (of dat nou de juiste manieren zijn of niet) en die daarna nog steeds naar mijn kinderen hapt ook niet lang houden. Ik vind, in tegenoverstelling tot vele anderen) dat het hebben van een dier niet een stressvolle gebeurtenis moet blijven in huis. Als het niet gaat, gaat het niet. En als je alles voor je gevoel hebt geprobeerd wat binnen joúw mogelijkgheden ligt vind ik het ook helemaal niet gek dat je afscheid van haar neemt...
Ik vind het ook fijn dat je adviezen geeft. Weet je wat het punt ook is? Doordat ze hapte naar Luuk toen hij 6 maanden was, was ik mijn vertrouwen al flink kwijt. In al die tijd daarna heeft ze zich redelijk gedragen en ben ik veel om haar gaan geven. Er kwamen alleen steeds meer dingen bij (grommen, happen en nu bijten) waardoor mijn vertrouwen in haar is gedaald naar het nulpunt. Ik heb niet voldoende vertrouwen meer in haar om dat te herstellen.
Als jij je er echt niet meer prettig bij voelt vind ik dat je een goede keuze maakt...Het is in mijn ogen niet de bedoeling dat je aan de antidepressiva moet omdat je toevallig een verkeerde keuze gemaakt hebt qua hond.
Een hond zal altijd boven een (jong) kind staan in de rangorde. Als je als baas zijnde wilt forceren dat het kind hoger in rang komt te staan is de kans groot dat de hond die rang gaat proberen over te nemen als de ranghoogste er niet bij is. Dees ik begrijp dat je alles hebt gedaan om het te laten slagen en ik hoop heel hard dat je (snel) een goed thuis voor je hond vind. Ben je toevallig lid op Het grootste openbare honden forum van Nederland ? Daar zit iemand met de nickname podenji en zij heeft (veel) ervaring met basenji's. Misschien kun je met haar in contact komen en kan zij iets voor je betekenen in de bemiddeling?
Moeilijk hoor. Knap dat je haar nog een kans wil geven door herplaatsing. Een hond die mij, of iemand anders, zonder aanleiding bijt krijgt een enkeltje hemel. Zonder pardon. Mensagressie kan en wil ik niet tollereren. Maar dit is absoluut geen aanval naar jou hoor! Ik zou haar alleen niet herplaatsen met het eventuele risico tot meer gewonden. Ik zou haar, als ik jou was, nu laten helpen. Dan weet je zeker dat er geen fokplannen meer met haar zijn... Dan heb je de zekerheid dat er geen 'ongelukjes' gebeuren. Dat een hond altijd boven een kind staat is koeienpoep, hier haalt onze hond het niet in zijn kop om boven ons kind te staan. Hij staat echt als onderste, zelfs onder de katten en accepteerd dit. Hij is er zelfs gelukkig mee. Nog nooit problemen mee gehad, Ollie is zelfs zeer onderdanig t.o. ons kind. Maar goed, dat is off topic. Oh, en ik zal wel wat reactie's krijgen op het eerste stukje van mijn tekst. Ik houd ontzettend veel van beesten maar nogmaals, mensagressie zonder aanleiding vind ik niet toelaatbaar. Een beest die zulk gedrag vertoond is een gevaar voor de maatschappij. Maar ik wil je wel ontzettend veel succes wensen met de herplaatsing, of een andere beslissing. Hoop dat mensen op het honden forum je kunnen helpen.
Ik vind in laten slapen nogal een stap en ook niet nodig. Ze is voor ons en andere volwassenen hartstikke lief alleen naar kinderen toe niet. Ik vind het ver gaan om alle honden die niet vriendelijk zijn naar kinderen toe maar in te laten slapen. Dan zullen er een hoop naar de hondenhemel geholpen worden ben ik bang. Ze was al een jaar toen wij haar kregen en ik weet niet wat er is voorgevallen met kinderen. Het laten helpen zijn we aan het overwegen, afhankelijk naar wie ze zal gaan. Ik zoek het nu in de liefhebbers hoek die het ras kennen. Lukt dat niet ga ik breder zoeken en laten we haar eerst helpen.
Ik ben er ook vrij extreem in hoor. Maar ik zal nooit mens agressie accepteren. Helaas ben ik in het verleden toegetakeld geweest door een hond die ook lief was tegen grote mensen, maar niet tegen kinderen. Is er niet een speciale Basenji club? Eventueel Raad van Beheer? Kunnen die niet wat voor je doen?
Ze is aangemeld voor bemiddeling via de rasvereniging, daar ben ik ook lid van. En de fokker zit ook in de goede kring en die zoekt mee. De fokker is ook nog eens penningmeester e.d. van de club dus het komt vast goed. Er moeten alleen maar net mensen op zoek zijn naar een volwassen teefje.
das ff schrikken dees, en vervelend dat ze weggaat maar das dan toch de beste oplossing hoop dat je een goed baasje voor haar vindt, en hoe is het met luuk had ze hard gebeten???
Aszz: Soms is het een kwestie van de juiste opvoeding. Niet alle bijtgedrag is pure agressie! Ik lees hier niet zo één twee drie dat het om agressie gaat... Dan nog is angstagressie er soms nog wel uit te trainen, in tegenoverstelling tot dominante agressie. Dat is bijna niet meer weg te trainen. In dit geval denk ik dat het een hondje betreft die niet de juiste plaats weet binnen het gezin met bijkomend handicap dat het een dominant hondje betreft. Ik zie vooralsnog niet perse agressie, dat kun je trouwens bij een goede hondenschool wel laten uitzoeken. Een cursus voor de nieuwe eigenaar met uitleg van de problemen zou geen overbodigheid zijn. Het is voor mij al wel een goed teken dat de hond niet naar volwassenen hapt. Verder las ik iets over dat als de volwassenen weg zijn de hond alsnog boven het kind kan gaan staan. Das logisch want dan is de 'Alphahond' (de leider binnen het gezin dus, in ons geval ik) van huis en gaat de hond kijken waar hij dan kan gaan staan, omdat het natuurlijk een beetje een afgedwongen rangorde is wanneer de 'baas' thuis is. Ik ga er dan ook vanuit dat NIEMAND zijn hond alleen laat met zijn kind. Ik neem aan dat iedereen weet dat er ALTIJD wat kan gebeuren, ook al denk je dat je je hond volkomen kunt vertrouwen. Het blijft een dier, met hele andere instincten dan wij!
Ik heb mail van de club en er is misschien een nieuwe eigenaar gevonden voor Haja. Ik weet nog niks verder want het loopt via de fokker. Als het goed hoor ik dus binnenkort meer.
Ja ik ben heel blij dat het via de club is en dus een liefhebber. Ik hoop dat ze Haja willen hebben en ze het daar goed krijgt. Ik zie wel tegen het afscheid op hoor, ook al ben ik eigenlijk nog boos op haar. Ze is verder hartstikke lief voor ons.
Vind het erg hard dat je zoiets zegt! Ik wil jou natuurlijk ook niet aanvallen hoor,maar ik vind dat mensen te snel een beestje dood maken(want ja dat doe je dan). Mensen denken allemaal al zo makkelijk over dieren en dat wij meer rechten hebben maar dat is zeker niet zo! Vind dat heel gevoelloos. Heb zelf 2 honden en snap niet dat mensen zo over dieren kunnen denken. Sorry als ik te hard van stapel loop maar moest het even kwijt. Mijn hormonen zitten vandaag te hoog. Sorry!