Verstopping in melkkanaal lost niet op

Discussion in 'Borstvoeding' started by CoffeeJunkie, Nov 18, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

Jan 25, 2012
    1,563
    431
    83
    Noord-Holland
    Van warme compressen tot de elektrische tandenborstel, ik heb alles geprobeerd om die harde plek weg te halen, maar na 2,5 weken zit er geen verbetering in.
    Ben vorige week naar de huisarts gegaan en heb een antibiotica gekregen omdat de plek rood was en ik verhoging had en af en toe savonds hoge koorts. Maar ook nu nog geen verbetering...

Ik begin nu toch wel wanhopig te worden. De plek doet ontzettend veel pijn, ik probeer mijn rust te houden, maar wil natuurlijk ook het huishouden bijhouden en eindelijk eens leuke dingen met mijn zoontje kunnen doen (dit is nl mijn 3e ontsteking in 6 weken tijd en wil nu wel eens lekker naar buiten en wandelen).

Iemand hetzelfde meegemaakt? En wat als die plek blijft zitten, moet ik dan naar het ziekenhuis voor grotere maatregelen?

2. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Is je kuur al afgelopen? Als het niet weg gaat, kan het een abces worden en daar word je niet vrolijk van.

3. CoffeeJunkie

Jan 25, 2012
    1,563
    431
    83
    Noord-Holland
    Morgen is mijn kuur afgelopen. Ben idd ook bang voor een abces, ik begrijp gewoon niet waarom die harde plek niet verdwijnt.

4. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
  5. CoffeeJunkie

Jan 25, 2012
    1,563
    431
    83
    Noord-Holland
    Alleen lecithine heb ik nog niet geprobeerd. Zal ik morgen gaan halen.
    Helaas ken ik de site en de tips al, evengoed bedankt! Het nadeel is alleen dat ik ft kolf en dus niets kan oplossen dmv aanleggen. Ook zit de harde plek dichtbij mijn tepel, waar de kolfschelp overheen zit en dat maakt het masseren tijdens het kolven weer lastig...

6. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
  7. CoffeeJunkie

Jan 25, 2012
    1,563
    431
    83
    Noord-Holland
    Bedankt voor het meedenken! Ik zal ook weer proberen meer op vitamines te letten, sinds de bevalling denk ik daar idd wat minder om.
    Ik ben alleen bang voor de gevolgen als de verstopping niet oplost.. Zit er ook niet op te wachten heel mn verlof met ontstekingen bezig geweest te zijn, gezien ik nog maar een paar weekjes heb.

8. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Nee kan ik me voorstellen! Heb bij de oudste 10 weken last gehad van een ontstoken knip en kon toen weer aan het werk.

Ik zou naast de huis/tuin/keukentips wel weer terug naar de huisarts gaan en overleggen. Misschien een andere kuur?
    Zou dan wel daarnaast probiotica gebruiken, ook voor je kleine. Al die kuren zijn natuurlijk voor beide niet goed.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik denk dat je meer advies kunt krijgen van een lactatiekundige dan van een huisarts hierin. Huisarts zal wel verwijzing moeten schrijven i.o.m. lactatiekundige, bijvoorbeeld voor een echo en mammogram van je borsten (om te kijken of het echt een geblokkeerd melkkanaal is of iets heel anders).

Wat vaak wel helpt is om jezelf te leren met de hand te kolven (dus gewoon met je vingers, niet met een apparaat). Dan voorkom je dat bepaalde delen van je borst niet goed geleegd worden doordat de trechter erop zit. Je kunt dan ook makkelijker moeilijke plekken oplossen.

10. moniponi

moniponi Fanatiek lid

Sep 21, 2012
    3,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een verstopt melkkanaaltje eens opgelost door er heel hard in te knijpen tijdens het drinken. Maar dat waren een serie kleine harde balletjes achter elkaar, niet een harde hete plek zoals bij borstontsteking.

11. moniponi

moniponi Fanatiek lid

Sep 21, 2012
    3,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mammo krijg je in NL volgens mij niet als je voedt. Echo wel, dus pijnloos en snel gedaan, en daarmee kunnen ze ook zien wat het is.

12. rosa08

rosa08 Niet meer actief

Ik heb flink wat bo gehad bij mij middelste hier hielp warmte tijdens het voeden en de plek richting de tepel wrijven en evt borstcompressie toepassen misschien andere ab nodig. Als je er gevoelig voor ben dan loop je het gouw op. Ik heb er nu ook veel last van maar ik herken het snel en handel meteen.

13. CoffeeJunkie

Jan 25, 2012
    1,563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ik kom zojuist bij de verloskundige vandaan (nacontrole), en zij vertelde over een bepaalde therapie bij een fysio. Ze kon niet veel over de behandeling zelf vertellen, maar wel dat het zeer succesvol is en nog nooit iemand niet van een ontsteking kunnen verhelpen. Morgen ga ik bellen en ben ontzettend benieuwd!

En red88: ik weet nu helemaal hoe jij moest balen van je knip! Die van mij is niet ontstoken, maar niet goed genezen en krijg waarschijnlijk een nieuwe hechting...

14. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Geluidsgolftherapie?

Vervelend zeg van je knip! Maar dan moet ie opnieuw open gehaald worden denk ik?
    Hier was eerst nog twijfel of een hersteloperatie nodig was maar is gelukkig meegevallen. Heb er geen last meer van, alleen voel ik het soms bij weersveranderingen maar dat schijnt er bij te horen.
    2e bevalling gelukkig zonder hechtingen er vanaf gekomen.

15. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hoe gaat het nu?

16. CoffeeJunkie

Jan 25, 2012
    1,563
    431
    83
    Noord-Holland
    Niet goed.
    Fysio heeft helaas niet geholpen. Er is een lactatiekundige geweest en heb een nieuwe antibiotica kuur. De ontsteking is inmiddels ontzettend groot en heb nu zoveel pijn, dat ik er nauwelijks van kan slapen. Zit er echt even helemaal doorheen...

17. Venice

Venice Actief lid

Nov 15, 2011
    217
    0
    0
    NULL
    NULL
    @coffeejunkie: ik zou je vandaag nog laten verwijzen voor een echo om te zien of zich geen abcess ontwikkelt. Zeker als je nog steeds veel pijn hebt en koorts hebt.
    Hier ervaring met te lang wachten en verkeerde inschatting door de lactatiekundige.
    Het schijnt trouwens dat ze ook een kweekje van je melk kunnen maken om te zien om welke bacterie het gaat (en daarop de antibiotica aanpassen)
    Sterkte!

18. CoffeeJunkie

Jan 25, 2012
    1,563
    431
    83
    Noord-Holland
    Vandaag ben ik naar de eerste hulp gestuurd. De fysio schrok van de roodheid en heeft gelukkig meteen mn huisarts gebeld.
    Op de echo was nog geen abces te zien, maar het leek er wel op dat die zich zou ontwikkelen. Vrijdag moet ik weer terugkomen, als de abces groter is geworden, gaan ze hem leeghalen. In de tussentijd moet ik doorgaan met de antibiotica.

Ben echt ontzettend bang voor de behandeling. Mn borst doet erge pijn, er naar wijzen doet al zeer, laat staan een naald erdoor prikken!
    Kolven gaat ook nauwelijks, wat nunjuist goed is om veel te doen...

19. moniponi

moniponi Fanatiek lid

Sep 21, 2012
    3,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ow ja, het is afschuwelijk pijnlijk bo!!

Hoop dat de ab aanslaat. Lukt drinken nog wel? Mag je evt pijnstilling slikken? Ik trappelde met mijn voeten op de grond bij het aanleggen, hielp wel iets, afleiding en om het niet uit te schreeuwen :(

Sterkte!

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Let ook op dat het geen spruw is! Zeker met al die AB!

Share This Page