goedemiddag dames, ik heb eens even een vraagje, misschien wel een hele stomme, maar ik zou blij zijn als iemand me er in ieder geval antwoord op kan geven... ik ben eind juni gestopt met de pil en ben nou steeds ergens na een maand of 2-3 ongesteld... heb dit nooit gehad, maar dat doet er even niet toe... mijn vraag is nu of iemand misschien weet of je nou alleen een eisprong hebt 2 weken voordat je ongesteld word, maar wil dat dan zeggen dat als je niet ongesteld word je helemaal geen eisprong hebt?? ik kan niet echt een antwoord vinden op internet, dus ik hoop dat er hier iemand is die er verstand van heeft?? alvast bedankt! groetjes riniti
Hoi riniti, Fijn hè zo een lange cyclus. Mijn cyclus is ook echt geen pijl op te trekken, zie onderschrift. Ik ben ook eigenlijk wel benieuwd of ik nu inderdaad wel een eisprong heb of niet. Ben sinds kort aan het temperaturen maar daar wordt ik tot nu toe ook niet echt wijzer van. Ik weet wel dat een vriendin van mij gestopt is met de pil werd maar niet ongesteld, 4 maanden later ineens een positieve test in handen. Was toen 4 weken zwanger. Dus het kan wel, maar haar verloskundige had gezegt dat dit niet zo heel vaak voorkomt. Groetjes Alleentje
als je niet ongesteld word heb je ook geen eisprong! ik ben afgelopen jaar 6 keer ongesteld geweest en het jaar drvoor 3 keer echt heel erg:S nu doe ik steeds ovu testen maar als ik dan een posi test heb ben ik 7 dagen later ongesteld en dat is niet goed volgens de ha want er moet 12 tot 14 dagen tussen zitten! om de ei goed te laten rijpen ik moet zlf volgende week naar de gyn succes meid
Even een vraagje Dus en bloeding nadat je met de pil bent gestopt geeft per definitie een eisprong eerder in de maand?
dames, bedankt voor de reacties in ieder geval! @ alleentje, jeetje jou cyclussen zijn idd ook triest, ik zie het niet zo zitten om te gaan temperaturen, ik begreep dat je dat elke dag op hetzelfde tijdstip moet doen en ik ga op sommige werkdagen al om 5 uur mijn bedje uit ( op zich niet erg, maar wel als ik de dagen dat ik niet werk om 5 uur mijn bedje uit moet) @ wilmarjo, jou situatie is helemaal vervelend zeg, helemaal als je geen eisprong hebt als je niet ongesteld word... ik dacht al dat het zo was, maar ik ben vorige keer bij de dokter geweest en zei: als je niet ongesteld word heb je toch ook geen eisprong en hij zei toen heel vaag jawel hoor?? toen dacht ik, het ligt zeker aan mij dan, ik kijk wel op internet, maar kon niet echt wat vinden, maar ben blij dat jij wel duidelijk antwoord op deze vraag hebt in ieder geval! succes bij de gyn!!
@ gekko, dat vind ik ook een hele goede vraag eigenlijk, keek ff op internet en vond dit stukje daarover: Werking van de pil De pil bevat hormonen die jouw eigen cyclus plat leggen. Er gaat een signaal naar je hersenen (hypofyse) en daardoor heb je geen eisprong meer. Omdat je na drie weken pil een week stopt wordt wel het baarmoederslijmvlies afgestoten. Dit lijkt dus op een gewone menstruatie, maar is eigenlijk een onttrekkingsbloeding. (De pil legt niet alleen de eisprong stil maar maakt ook het baarmoederslijmvlies minder toegankelijk voor spermacellen). Als je stopt met de pil kan het een poos duren voordat je eigen cyclus weer op gang komt. Je hypofyse moet weer op gang komen en de eierstokken weer gaan aansturen, zodat je weer een eisprong krijgt. Bij sommige vrouwen gebeurt dit meteen al in de eerste cyclus na de pil. Bij anderen kan het maanden duren.
De bloeding als je stopt met de pil (in de stopweek of als je helemaal stopt) heeft niets met een eisprong te maken (de pil onderdrukt de eisprong). Als je daarna niet ongesteld wordt of als het heel lang duurt is de kans groot dat je geen eisprong hebt. De eisprong vindt gemiddeld zo'n 10 tot 17 dagen voor de eerste dag van je ongesteldheid plaats (1e dag rood verlies). De maanden dat je niet ongesteld bent heb je ook geen eisprong. Er zijn uitzonderingen (die bevestigen de regel ) maar hier kun je wel van uit gaan. Overigens hebben sommige meiden last van ontpillen, iets wat volgens de wetenschap niet bestaat maar volgens veel vrouwenlichamen wel. DIt houdt in dat je lijf moeite heeft met het opstarten van een cyclus omdat die al die tijd plat heeft gelegen door het pilgebruik. Het kan dus zijn dat als je net met de pil bent gestopt je cyclus heel lang duurt of heel onregelmatig is, maar dat deze in de loop van de tijd (ik geloof zo'n 6 maanden) weer stabiliseert. Kan dus, hoeft (helaas) niet. Je kunt wel zwanger worden omdat er wel een eisprong is maar omdat je niet precies weet wanneer is het geluk hebben, en omdat er zo veel tijd tussen zit (lange cyclus) heb je minder kansen in een jaar dan een vrouw met een gemiddelde cyclus van 28 dagen. Is dit een beetje duidelijk zo?
@ Juju ehhm Dat van als je aan de pil bent weet ik Was een reden om aan de pil te gaan Maar... ik heb ergens gelezen dat iemand wel (na stoppen met de pil, en na laatste ontrekkingsbloed) wel de bloeding kreeg maar geen eisprong had gehad. Dat leek me wel raar (om niet te spreken van frustrerend) Daarom vroeg ik me af van de hoe en wat. (ontpillen bestaat niet??? oef waar heb ik dan last van gehad de eerste maand?) Na De Pil heb ik een vrij lange cyclus (37 dagen) Maar als ik je verhaal goed heb gelezen kan dat nog inkorten, of niet?
Nee juist niet je bedje uit.. tempen kun je het beste doen vóórdat je uit bed stapt. Als je snel weer in slaap valt dan is de schade te overzien (het wende bij mij snel: had altijd de wekker om 7 uur, even tempen en opschrijven (1 min) en ofwel opstaan of snel verder slapen. Maar als je meteen klaarwakker bent is het minder
Hihi ach ik denk laat ik maar volledig zijn Ja dat je ongesteld wordt betekent niet dat je ook een eisprong hebt. Daarom is als je na een jaar naar de huisarts gaat als je nog niet zwanger bent vaak de eerste vraag (van de HA of de gyn) om 3 cyclussen te tempen zodat ze kunnen zien of er uberhaupt een eisprong is. (niet ongesteld = geen eisprong, wel ongesteld = niet altijd een eisprong). Ja kan altijd, bijvooorbeeld omdat je lichaam het zelf stabiliseert. Sommige meiden hebben ook baat bij Etos Zwanger Worden pillen of het slikken van teunisbloem (geloof ik..) maar dat wisselt (zelf wel positieve ervaring met de Etospillen). Ik zou zelf ook eerst tempen zodat je een inzicht hebt in je cyclus voordat je met dat soort pillen begint. Zometeen is je cyclus wel korter maar komt dat omdat je luteale fase opeens veel korter is en dat is dan weer minder handig (mijne ging van 9 naar 10 dagen door de pillen: dat was juist erg wenselijk ) Fijn he dat alles zo duidelijk is
Overigens (en dan houd ik op met mijn 'wijze lessen' en ellenlange posts ) kreeg ik het meeste inzicht door de combinatie van tempen en ovutesten, zowel in mijn eigen cyclus (kon ook kwaaltjes beter plaatsen omdat ik opeens een patroon zag) als wat de Etospillen deden. Ik was ook niet supersnel zwanger hoor: ronde 8, ongeveer een half jaar na stoppen van de pil. Eerste cyclus: 31 dagen, de tweede 24, en daarna steeds 26/27/28 dagen, afhankelijk van wanneer mijn ei er was (dag 16 of 18) en mijn luteale fase (9 of 10 dagen).
@ Juju Ja heerlijk. Aangezien jij zo wijs bent... nog 1 vraagje om het af te leren heb een temp gehad van 36.1 naar 36.3 naar 36.00 naar ineens 36.5 rond de tijd dat ik bij 37 dagen een ei zou moeten hebben, ga er dus vanuit dat ik een ei heb gehad, alleen hier hebben ze het wel eens over de 37 graden grens. Hoe klopt dat dan?
Je moet altijd uitgaan van je eigen basale lichaamstemp, mijne is bijvoorbeeld erg laag (jouwe ook zo te lezen ). Je temp gaat gemiddeld 0.1 tot 0.5 graad omhoog na de eisprong en blijft dan ook minimaal 3 dagen hoger (en hopelijk zakt hij niet meer in ) Die 37 graden grens zegt dus niet zoveel: het gaat om jouw temperatuur. Overigens vond ik zelf fertilityFriend een handig programma (is wel engels) om mijn temp in te vullen: die geeft ook je vermoedelijke eisprong aan, je kunt er kwaaltjes invullen en ook evt positieve ovutesten.
Haha nou dan zet ik mijn bril met jampotglazen af en doe ik mijn knot uit en neem de rest van de avond vrij (graag gedaan)
@ juju, jij weet er veel van!! heb het ook allemaal eens even doorgelezen, nou, misschien ga ik dan toch maar temperaturen... vind het erg irritant, heb nooit last gehad van onregelmatige cyclussen, ben 13 jaar aan de pil geweest, in maart 2008 gestopt en ik was na 2 rondes gelijk zwanger... nadat mijn kindje geboren was ben ik weer begonnen met de pil, ben in juni gestopt, en nou weet ik wel dat je niet altijd snel zwanger kan zijn, maar die cyclussen ik word er helemaal gek van, je weet totaal niet meer waar je aan toe bent! bedankt voor alle info in ieder geval en geniet lekker van je laatste weekjes zwanger zijn! groetjes riniti
Hey, Je zegt dat je gestopt bent met de pil (de pil is een anticonceptie middel wat de eiersprong tegen gaat of houd) door te stoppen met de pil is het mogelijk dat je soms vaker een eiersprong krijgt en vaak gebeurt dit ongeveer 14dagen voordat je ongesteld moet raken/ worden maar ligt er natuurlijk ook aan hoelang je cyclus duurt want bij de ene vrouw is de eiersprong eerder dan bij de andere dus hier is niet echt een vast antwoord op voor de meeste vrouwen! Maar ook vrouwen die de pil gebruiken krijgen en voelen regelmatig een eiersprong (en voor de duidelijkheid dit is natuurlijk de dag waarop je het meest vruchtbaar bent), toch heb je zo te zien nog een regelmatige cyclus en dat is erg prettig. Hoop dat je wat aan deze informatie hebt gehad! Liefs
@Riniti.. excuus bij de vorige bericht er ging wat mis maar hier staat nog wat erbij moest!! Als je niet ongesteld word dan heb je een eiersprong gehad en dat is waarschijnlijk ook gelijk je bevruchting geweest, dus wachten op de dag dat je officieel ongesteld moet worden en dan testen maar hopen op meer duidelijkheid succes meid.