Help?! Wat nu?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Dinky, 23 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dinky

Dinky Bekend lid

28 mei 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    Ik ben van september 2007 tot 1 augustus 2008 als docente aan het werk geweest op een school. In de zomervakantie wist ik dat mijn contract niet zou doorlopen (hoezo lerarentekort?) dus ben ik op zoek gegaan naar een andere baan.

Per 1 augustus 2008 werd ik aangenomen op een andere school (dus geen dag zonder werk gezeten). Dit laatste contract is een zgn flex-contract. Dat wil zeggen dat er tijdens het schooljaar 3 momenten zijn waarop ik word beoordeeld, en tijdens deze 3 momenten kunnen ze mijn contract laten aflopen.

Toen ik met het nieuws kwam dat ik in verwachting was, werd mij verteld dat ik me niet te veel zorgen moest gaan maken, dat als ik gewoon mijn werk goed deed en mijn best zou doen, ik dan per 1 januari met verlof zou gaan en daarna gewoon weer terug zou komen om het schooljaar af te maken.

Het eerste beoordelingsmoment van mijn flexcontract is dus eind-december. Deze week werd ik bij de directeur geroepen en hij vertelde me dat ze mij sowieso per 1 januari gaan ontslaan, omdat ik door iemand moet worden vervangen in de periode dat ik zelf niet kan werken en die vervanger gaat dus werken op mijn flex-contract :rolleyes: .

Na de periode van mijn " verlof" willen ze gaan kijken welke van de beide werknemers ze beter vonden, mij of mijn vervanger dus.. en dan pas hoor ik of ik weer terug kan komen.

Ik vind het heel erg flauw dat ze nu opeens langs deze weg gaan, want dit is zo onzeker allemaal opeens. Totaal niet het beeld dat ze me eerder hebben voorgeschoteld. Ik ben dan ook erg teleurgesteld en heb eigenlijk helemaal geen zin meer in de laatste weken tot aan mijn " verlof" (uitkering nu dus :( )

Al met al, kan ik er weinig aan veranderen nu, dus het moet maar zo. Ik vraag me alleen af wat ik nu moet doen? Krijg ik straks een WW-uitkering omdat ik langer dan zoveel maanden heb gewerkt, of een zwangerschapsuitkering? En hoe hoog is zo'n uitkering in hemelsnaam? We hebben nu al niet zo veel en straks dus nog veel minder :(

Zuchttt.. ik zoek het even niet meer, waarom nou weer zo veel stress en waarom hebben ze me dit niet eerder verteld.. :( :evil:

2. Kimmie27

Kimmie27 Lid

24 jul 2008
    79
    0
    0
    Nou, dat is inderdaad lullig!
    Ik begrijp dat je nog wel werkt daar?
    Ik zou gewoon mijn best blijven doen, dan kunnen ze je daar nooit op pakken met een uitkering ed.

En waarom ga je niet even langs het arbeidsbureau (het CWI) voor je vragen?
    Zie ook www.werk.nl.
    Zij kunnen je rechten en plichten uitleggen en ook voor je kijken wat je aan uitkering zou krijgen.

Voor de rest zou ik me er niet zo druk om maken hoor, je hebt altijd gewerkt, dus aan een nieuwe baan na je zwangerschap kom je ook wel weer als het niet bij je huidige baan lukt! Zoals je zegt; je hebt geen dag zonder werk gezeten, dus dan mag het nu best even, dan komt het daarna wel weer goed, het is maar tijdelijk.

Laat je goed informeren en relax! Geniet van je zwangerschap hoor!

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Als je werkt tot aan je verlof heb je gewoon recht op een zwangerschapsuitkering en die is hetzelfde als je salaris nu.

Als je contract afloopt zul je hoogstwaarschijnlijk recht hebben op een ww uitkering na je verlof, maar dat is iets wat je even uit moet zoeken want die regels veranderen met het jaar, dus daar weet ik ook niet zoveel van... :)

Ik denk wel dat ik in jou plaats op zoek zou gaan naar een andere baan voor na je verlof, de onzekerheid die je nu hebt is ook niet fijn. Plus dat de kans bestaat dat je dadelijk niet terug mag komen en je dus op stel en sprong moet gaan solliciteren...

4. Dinky

Dinky Bekend lid

28 mei 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    Ik ben er inmiddels achter dat mijn werkgever mijn verlof moet aanvragen, omdat ik binnen zoveel weken na het aflopen van het contract mijn uitgerekende datum heb. Ik hoef het dus niet zelf bij het UWV aan te vragen. Houdt dit nu in dat ik een "gewoon " verlof ga krijgen of toch een uitkering? Ik snap het even niet meer.

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Je krijgt gewoon (minimaal) je 16 weken verlof voor 100% uitbetaald.

6. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    misschien is het handig om rechtsbijstand in te schakelen, want ze "ontslaan" je nu ivm je zwangerschap en dat mag niet.
    En aangezien ze je na je verlof gaan vergelijken met je vervanger dan zijn ze ook niet ontevreden over je, dus is er geen andere reden om je te ontslaan....
    (die ze meestal anders wel verzinnen hoor)

Deel Deze Pagina