Als onze dochter zo rond de 22-23 maanden is verwachten wij ons tweede kindje. Hoe hebben jullie je dreumes/peuter voorbereid op de komst van de baby? We lezen nu veel boekjes over 'baby in de buik' 'kareltje krijgt een zusje', etc. Die vind ze allemaal wel interessant. Verder vertellen we dagelijks dat er een baby in mijn buik zit en krijgt mijn buik vaak kusjes en 'aaitjes' van onze dochter (en dat terwijl ik er dan niet eens om vraag! heel schattig!). De babykamer hebben we net opgebouwd en ik wil haar ook laten helpen met het inrichten ervan. Maar dan? Wat kan ik (voor nu) nog meer doen om haar alvast aan het idee te laten wennen? Hoe hebben jullie het aangepakt en hoe reageerde jullie kindje uiteindelijk? Straks willen we haar natuurlijk volop betrekken in de verzorging van de baby, etc.
Ik denk dat je al veel doet! Wij hadden 1 boekje, 'wat heb je in je buik, mama', en die voorgelezen. Verder mee naar de vk en af n toe uileggen dat hij een baby-broertje zou krijgen. Tijdens de bevalling waren opa en oma hier. Toen we naar huis mochten sliep J, dus opa en oma mochten even genieten van L. J werd wakker en had gezegd dat alle aandacht naar J moest gaan. Ook kreeg hij een kado namens L. Vanaf dag 1 geen problemen gehad. De oudste wil graag aaien en kusjes geven en de baby moet bij hem liggen. Verder loopt dat heel goed. Alleen als mijn man L de fles geeft moet J erbij zitten, dus wel iets jaloers. Verder hebben wij gewoon gekeken naar wat J wil en hoe hij reageert.
Ik lees even mee wij hebben straks hetzelfde. Wij lezen nu mee uit Nijntje's "kleine pluis" en dat vind ze een heel leuk verhaaltje. Ik zeg dan af en toe bewust ipv vader/moeder pluis, papa en mama en ipv kleine pluis, baby en ipv Nijntje, Savira. Of ik vraag waar de baby dan is in het boek en dan wijst se de kleine pluis aan dus ze begrijpt t verhaaltje wel een beetje. Verder idd aaitjes en kusjes op mijn buik maar verder nog niet zo veel. Dochter krijgt een nieuwe peuterkamer en haar kamer wordt de babykamer. Dit gaan we uiteraard ruim voor de baby komt al doen maar ben als de dood dat ze toch denkt van " hey die baby ligt op mijn kamer