hey meis. ik vind dat jij het juist goed doet.ik denk juist dat de fout bij papa en opa en oma ligt.die moeten gaan beseffen dat MIKE hulp nodig heeft en anders is.tuurlijk heb je geen hekel aan hem maar zo voelt dat dan even vooral als je geen hulp krijgt van anderen om het structuur geven hij heeft echt hulp nodig hij kan niet zelf kiezen. ja tuurlijk wil hij bij opa en oma wonen WANT OPA EN OMA KOPEN DE LIEFDE.DAARDOOR WORD HET EEN VERWEND KIND. ze moeten echt gaan nadenken.dat er nu echt hulp komt bij het 'opvoeden'.anders word het echt een losgeslagen projectiel. over de opmerking een hekel hebben aan. ik heb een hekel aan mensen die de liefde moeten kopen omdat ze niet willen weten dat hun kind anders is. ik heb met autisten en aspergers gewerkt in alle soorten en maten.ook waarvan de ouders etc het niet wilden is zien. ik kan zeggen ik heb zelf ik het ziekenhuis gelegen omdat ze mij de strot dicht hebben geknepen.ik ben besprongen in elkaar geslagen bespuugt geschopt de haren zijn uit me hooft getrokken. ik heb ook wel eens geroepen ik krijg steeds meer een hekel aan ze. vooral als ze zo bezig waren en aant zeuren waren.en weetje daar meen je niets van maar het lucht wel even op.
Ik word hier echt doodmoe van.....heel jammer Wat wil je hier nou nog mee? Laat het los, of verzin iets waar TS wat aan heeft.....
Mijn advies: Lees het gehele topic dan word je een hoop duidelijk Heb geen zin om steeds weer in herhaling te moeten vallen namelijk waarom Mike bij Opa en Oma woont en niet bij ons of zijn zwakbegaafde moeder.. @ Carlijn: Lekker laten gaan joh.. Ik reageer er niet eens meer op, kritiek geven maar niet durven ontvangen strookt bij mij niet.. Ik stel me behoorlijk kwetsbaar op hier en in dit geval zijn er bepaalde reacties die het ene oor ingaan en het andere weer uit (nou ja ogen dan in dit geval )
Ik lees met opgetrokken wenkbrauwen dit topic. Allereerst respect voor Mobielfreak, dat ze een jongetje van 7 jaar accepteert in haar gezin en zich inspant voor zijn welzijn. Of je zo'n jochie nou stiefje noemt of pleegkind, in wezen maakt het niet zoveel uit denk ik. Wat me opviel ik is dat er gepraat wordt over ''dat arme kindje'' hallo mensen, kinderen van 7 jaar kunnen echt ontiegelijk eigenwijs en irritant zijn af en toe (of ze nou wel of geen ADHD, autisme verwante stoornis of voor mijn part het Witlof Syndroom hebben) en ik begrijp heel goed dat zeker onder invloed van zwangerschapshormonen dat af en toe je keel uit moet komen. Ik heb geen advies voor jou Mobielfreak, Asperger is niet mijn vakgebied. Ik heb wel een advies voor alle mensen die zo in de aanval gegaan zijn: doe niet zo ontzettend veroordelend, en ga niet iemand op 1 of enkele uitspraken pakken, kijk gewoon naar het totale verhaal.
Maar lieve Flientje, weet je wel hoe moeilijk dat is voor sommige mensen Echt sommige dames lijken alleen op discussies uit te zijn en dan in de negatieve zin. @ mobiel: Hebbie het nou eindelijk door meis, niet continue in de verdediging schieten, men zou 1 maand in jouw schoenen moeten staan dus stiefzoontje met Asperger, zoontje van 1,5 en 30 wkn zwanger zijn om dan maar te zwijgen over de andere tegenwerkende factoren in jouw leventje... dikek knuf
@Mobielfreak: Meid... Ik heb je hele topic gelezen en ik kan je alleen maar respect geven! Ik ken een kindje met Asperger waarvan de moeder het tot voor kort niet wilde zien en dat is echt een drama... Waar ook oma zei.. Neeeeee, hij is alleen een beetje druk... Mijn vriendin (het is haar zus) was de enige die zei dat er misschien wel eens meer aan de hand kon zijn dan "alleen maar druk" Toen het manneke naar groep 3 ging begin dit schooljaar is er eindelijk uitgekomen dat hij niet te handhaven is in een gewone klas... Hij gaat sinds een week of 3 naar een speciale school en dat gat fantastisch! En nu ziet de moeder dan ook eindelijk dat haar "ongeleide projectieltje" (zoals ze hem soms liefkozend noemde) baat heeft bij hulp... Ik weet dus een beetje hoe moeilijk het kan zijn, en daarom vind ik jou ook zo geweldig! RESPECT!
IK begrijp je heel goed. Cadeautjes verwennen doen we hier ook niet. Wel verwennen we Matthew met onze liefde, aandacht en met goede normen en waarden mee. Heel erg jammer dat je schoonouders hierover anders denken. Je schoonouders ziet cadeautjes verwennen als liefde. Zo werkt dat niet. Ik krijg geen persoonlijke liefde van mijn moeder, ik word maar overladen van haar cadeautjes en centjes. Wel leuk bedoeld, maar ik mis nu nog steeds warme persoonlijke contact. Helaas weet mijn moeder hier niet omgaan. Nu verwent zij mijn kind met cadeautjes net als ik vroeger, terwijl mijn vriendlief en ik Matthew volop onze liefde en aandacht verwennen. Hier een virtuele knufs, van je september genoot
Goed, ik ben het niet helemaal eens met je uitspraak over dat deze jongen, Mike, niet zou kunnen manipuleren... Ik kom helaas wel degelijk anders tegen in mijn werk (en dan heb ik niet alleen over jongeren/pubers, maar ook over 6-14 jarigen..)... Zeker als ze wordt aangeleerd, dat ze bij bepaald gedrag kado's of een andere positieve reactie krijgen (en dan bedoel ik in dit geval het gedrag dat opa/oma belonen met kado's en dat Mobiel en haar gezin Niet belonen met kado's maar op een andere manier).. Dat werkt manipulatie echt in de hand.. Natuurlijk hoeft het niet 'bewust' te zijn bij het kind, maar 'onbewust' betekent niet dat er niet gemanipuleerd wordt.. Voor het kind kan het zeker een soort van 'overlevingstrategie' worden..
Nou, ik ben het niet met de stelling eens dat een jongen van 7 met autisme stoornis niet in staat is tot manipuleren en zin doordrijven. Een collega van mij heeft ook een zoontje met Asperge en die zegt, net als TS, je kan niet alles op een stoornis gooien. Haar zoon weet ook dondersgoed bij wie hij wat gedaan kan krijgen. Als ik het zo lees, lijkt mij dat deze jongen het concept delen niet door heeft, mede door opa en oma, omdat hij alles krijgt wat hij wil, en als hij dan niets krijgt en een ander wel, tja, dit soort gedrag uit het zich dan in. Als hij thuis zijn beklag doen en opa en oma kopen dan wat om hem te doen voelen, tja dan heeft een kind dat heus wel door, Asperge of niet. Lieve Mobilefreak. Ik vind dat je het goed doet, en ben het met een bovenstaand reactie eens, laat alle mensen met hun vooroordeeltjes maar eens in jou schoenen staan, komen ze dan heel hard op terug. Veel sterkte en liefs Marieke.
Ik vind het een beetje triest dat er zo gesproken wordt over een 7-jarige alsof het een of ander monster is. En zo een stoornis heeft wel degelijk effect op het gedrag van iemand. Ook in mijn dagelijkse leven zie ik soms de reacties op mijn beste vriendin met wie ik intensief contact heb, en die reageren ook altijd zo. Alsof ze helemaal geen asperger hebt en dat ze het allemaal zelf verzint. Ik wil niet zeggen dat kleine kindjes niet vervelend kunnen zijn, maar zijn gedrag beoordelen alsof het een volwassene is...Kom op zeg En het kinderen met Asperger hebben niet allemaal hetzelfde gedrag. Bij de een uit het zich op een andere manier dan bij een ander. Ja ik verschil daar idd van mening met jullie en daar ben ik maar al te blij om. Heb trouwens veel met kinderen gewerkt en ben ook veel met kinderen in aanmerking gekomen in verschillende soort situaties. Ik heb dus wel geleerd om verder te kijken dan het gedrag wat ze vertonen...
ps heb medelijden met het kind ipv de TS. Al zal er idd een heel verhaal achter zitten (heb niet alles gelezen), maar vind dat je alsnog niet zo moet reageren zoals zij doet. Geduld en zelfbeheersing zijn een schone zaak. Als iedereen zo zn frustraties zou uiten over het kind waar ze min of meer zorg voor dragen... Noem me maar onbegripvol of gemeen, maar ik kan het gewoon niet begrijpen.. Sorry
@ OemHudaifa: Ik weet niet wie je bedoelt.. Maar ik vind Mike helemaal geen monster! Ik vertel alleen mijn ervaring met kinderen/jongeren met Asperger en wat kan helpen om bepaald negatief gedrag 'aan te pakken'.. En waar dus bepaald gedrag vandaan komt.. Want natuurlijk kun je niet alles op een stoornis gooien, maar we moeten ons wel realiseren dat Mike Asperger heeft en dit niet los te koppelen is als: 'dit deel komt van gezonde Mike' en 'dit gedrag komt vanuit de Asperger stoornis'..
Ik had het ook over de topicstarter, Ben ik nou in de war? Het ging toch over stief? Of ik heb me vreselijk vergist, of ik ben verkeerd begrepen? Ik vind de uitlatingen van TS ongehoord, voor de rest bedoelde ik er verder niemand mee. Mijn excuses als ik het verkeerd begrepen heb.
Nou ik had dus de eerste pagina's gelezen en daar heb ik op gereageerd... Ik denk dus dat ik verkeerd overgekomen ben op miekje die denkt dat ik het tegen haar had. Je kunt mij eerdere posts lezen en dan zul je merken dat ik a. niets over een mike heb gezegd en ik heb ook duidelijk laten merken dat ik reageerde op de TS. En hoe bedoel je, of niet? Waarom is het zo dat als iemand een mening heeft die afwijkt je die niet mag vertellen. Als je het er niet mee eens bent, vind ik het prima, je bent niet verplicht je door mij mening te laten overtuigen. Nederland is een vrij land en dit een openbaar forum, toch?
Oke, maar Miekje en Mobielfreak dus ook? Oke, dan vind ik alsnog dat de allereerste reactie ongehoord is. Begrijp me verders goed, ik heb het niet over andere posts. Ik vind gewoon dat iemand dat niet moet doen (de post waarmee de topic is geopend), dat mag ik vinden toch? En ik ben volgens mij echt niet de enige. Maar ik ga er zo wie zo vandoor, heb gezegd wat ik er van vond, en wil me mening verders ook niet aan iemand opdringen. Ook wil ik geen hele discussie er over voeren. Meningen/ideëen verschillen nu eenmaal en dat wil ik ook niet veranderen.
Miekje en Mobielfreak zijn 2 verschillende mensen En ik heb ook niet gezegd dat Mike een monster is Wat butterfly bedoelt, is dat OemHudaifa eerst het gehele topic zou moeten lezen voordat ze weet in welke context daadwerkelijk dingen gezegd danwel geschreven zijn.. Je mag medelijden hebben met Mike, maar dan heb je duidelijk het gehele topic niet gelezen, ik zal namelijk nooit mijn geduld of zelfbeheersing verliezen tegenover Mike en dat suggereert OemHadaifa nu dus wel Maar ja ik schiet weer in de verdediging en dat moet ik niet doen, zoals butterfly al zegt: Oordeel pas als je het GEHELE topic gelezen hebt en niet a.d.h.v. de eerste post
Maar ho ff, ik reageer toch duidelijk op de allereerste post, Dus op Mobielfreak.. Als ik dat meerdere malen aangeef en als dat in mijn post ook duidelijk naar voren kom, waarom reageert mieke dan? En ik zeg ook niet dat iemand zijn zelfbeheersing verliest tegenover mike/stief, Ik heb het over het plaatsen van de alleerste post Ik heb dus duidelijk gezegd (heb er speciaal nog een extra reactie voor bijgevoegd) dat ik puur en alleen op deze post reageer en heb gereageerd. Je moet me ook de woorden niet uit mn mond halen. Heb helemaal niet gezegd dat iemand zijn zelfbeheersing verliest tegenover het kind, zo ja, laat mij maar zien waar dan. En misschien ben ik de enige die de post ietwat ongehoord vind, so be it. Maar voordat er tegen mij wordt gezegd dat ik het topic goed door moet lezen, zou ik zeggen, lees ook eens goed mijn reacties door. Practise what you preach.