Onnodige diabetescontrole... wat zouden jullie doen?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Nescio, 1 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hoi dames,

Ik vraag toch even om advies, want ik word er eerlijk gezegd een beetje moe van.

Een suikertest is hier standaard maar omdat ik ontzettend beroerd werd van dat drankje is die mislukt. Ik ben een dag opgenomen, waar mijn suiker voor en na elke maaltijd werd gecontroleerd dmv een vingerprik. De waardes waren steeds goed.

De een na laatste prik, die voor het avondeten, is door iemand gezet die was vergeten mijn vinger schoon te maken. Ik kon ook mijn handen niet wassen omdat er een probleem was met de leidingen en we absoluut geen water mochten gebruiken. Gevolg: een verstoorde waarde. Achteraf gezien kwam dat heel waarschijnlijk (de dietiste heeft dit zelf aangegeven later) door sporen van een aardbei aan mijn vinger, die ik een half uur van tevoren had gegeten.

Ipv dat ik heb gevraagd mij nog een keer te prikken en nu wel mijn vinger goed schoon te maken, hebben ze ons gezegd dat ik naar de diabeteskliniek moet voor verdere opvolging. Omdat ik zelf toen nog niet wist dat ook door voedselsporen op je huid een waarde verstoord kan zijn, heb ik me dit maar laten aanpraten.

Gevolg: ik prik nu al twee weken lang mijn curve met elke keer perfecte waardes (ik heb ook geen diabetes, lijkt me). Nu is dat hele verhaal niet in mijn dossier opgenomen en moet ik aan elke dokter en verpleegkundige die ik zie het weer uitleggen. Ik merk dat ze het niet opnemen in mijn dossier en me gewoon behandelen als een standaard 'risicozwangere'. Maar ik ben dat niet, er is gewoon niets aan de hand, en ik ben die onnodige onderzoeken eigenlijk wel beu en ook het feit dat ik telkens weer terug op afspraak moet komen en ze heel raar doen over mijn gewicht (weeg nu 67 kg en de baby is nu 1900 gram, perfect ook volgens de gyn) en wat ik eet.

Vandaag had ik een afspraak, na 5 minuten constateren dat ik perfecte waardes heb zegt ze dat ik me moet blijven prikken tot de bevalling:( en dat ik over twee weken WEER terug moet komen. Ik moest mondig genoeg zijn om te zeggen dat ik het niet nodig vind, en na mijn verhaal gehoord te hebben vond ze het ook wel vervelend, maar nee, de onderzoeken laten ze niet vallen.

Wat zouden jullie doen? Ik krijg een idee dat ze dit doen omdat ze er weer geld voor kunnen vragen, want de reden/noodzaak zie ik gewoon niet...

2. Onje

Onje Niet meer actief

Ik zou niet meer prikken.
    Als jij nu al 2 weken goede waardes hebt is het klaar.
    Jouw lichaam jouw keus.

3. Nee, ik zou ook niet meer gaan of zelf nog prikken..

4. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Jou verhaal komt me wel een beetje bekend voor.
    Ik kreeg de suikertest, en na 2 uur had ik een waarde van 8.9
    Kreeg gelijk de stempel van ''zwangerschapsdiabetes'' op gedrukt.
    Ik nog uitgelegd dat die waarde ook vals kon zijn, want bij de zwangerschap van mijn dochtertje had ik ook een verhoogde waarde. Ze besloten toen om de suikertest opnieuw te doen, en na die 2e keer bleek dat mijn waarde perfect was.
    Hoe ik ook praatte als brugman, het werkte niet.
    Dus hoppa, naar de internist, en naar de diabetesverpleegkundige.
    Moet nu 2x per week een dag curve bij houden.
    2x per week leek me erg weinig om een goed beeld te krijgen, dus ik prik me al 2 weken lang IEDERE dag 4x
    Mijn waardes blijven mooi onder de 7.0
    Vanochtend belde de diabetesverpleegkundige, ik haar de waardes doorgegeven van 2 weken, en erbij gezegd dat ik niets mankeer, en zelfs gewoon nog de dingen eet die ik altijd at. Ik hou me eigen niet aan het Dieet of niks, en mijn waardes blijven goed. Maar toch moet ik me blijven prikken, de hele zwangerschap door.
    Krijg er gewoon geen stok tussen bij dat mens joh pffffffff.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Is het niet met de gyn of de vk te bespreken. Die onderzoeken lijken me erg onzinnig en belastend!

6. Wintersun

Wintersun Fanatiek lid

14 jan 2014
    2.091
    0
    0
    omgeving Utrecht
    Ik op stoppen met prikken, als jij al twee weken perfecte waardes hebt dan zie ik het nut er niet meer van in. Ze kunnen je niet verplichten te prikken, het is jouw lijf.

Edit, als je stopt met prikken, dit wel ff duidelijk bij je vk/gyn aangeven

7. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou idd duidelijk aangeven dat je nu al zo lang je waardes hebt bijgehouden, dat die telkens prima zijn en dat je er daarom nu mee stopt.

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt voor de reacties meiden. Ik ga er ook mee stoppen. Het jammere is dat mijn gyn 'maar' een assistent is (heb dit helemaal niet te horen gekregen van tevoren, pas later hoorde ik het van een vroedvrouw en dan ook alsof het een geheim was, heel raar) en eigenlijk niet veel te zeggen heeft over die dingen. Maar ik zal het melden op de volgende afspraak.

sjannie, ja precies, je krijgt er geen stok tussen! Het maakt niet uit hoe die 'verstoorde waarde' is ontstaan, er ontstaat een soort blindheid of zo als het je overkomt. Heel goed dat ze er zo alert op zijn, maar in mijn (en ook jouw) geval is het toch duidelijk dat er sprake is van een vergissing.

9. snoepje84

snoepje84 Niet meer actief

TS ik heb precies hetzelfde al jou!

Ik moest ook dat smerig goedje opdrinken wel volgehouden en helemaal op waarde was na het prikken en 2 uur wachten gaf hij een waarde van 8.9 aan. Ik loop nu bij de gynaecoloog die de waarde in principe nog vind meevallen maar uit voorzorg wel een dieet en prikken. Ik prik nu meer als 2 weken en de waardes zijn PERFECT ik begrijp er niks van en ik eet echt alles wat los en vast zit. En de waardes geven vooralsnog een goede waarde aan. Dinsdag heb ik een afspraak dus ben benieuwd. Ik hoop dat ik stoppen mag met die waardes in de gaten houden

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Snoepje vervelend he. Ik denk niet dat ze zeggen dat je mag stoppen, ik zou t zelf heel duidelijk aangeven. Bij mij had die waarde er gewoon niet moeten zijn, en toch wordt verwacht dat ik maar doorga. Ik ben er nu gewoon klaar mee.

11. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Groot gelijk, gewoon stoppen! Zolang ze dat foutje niet serieus nemen, zal niemand jou durven adviseren ermee te stoppen vanwege aansprakelijkheid als er iets mis zou gaan en ik denk dat vanwege dezelfde reden dat foutje niet serieus zullen nemen (ze waren er immers zelf niet bij). Vanuit de medische professionals snap ik het daarom wel , maar jij zit nu wel met onnodige irritante onderzoeken. Succes!

Deel Deze Pagina