Oh oke, dus dan doet de kern van het filmpje er niet meer toe? Tuurlijk is de keuze aan iedereen om zelf te bepalen wat je wel en niet doet tijdens de zwangerschap. Ik vind het alleen wel erg logisch dat je wat het onderwerp roken betreft 'heftige' discussies krijgt. Enerzijds omdat we állemaal weten hoe verschrikkelijk slecht het is (maar dat proberen velen graag te verbloemen zodat ze niet met een schuldgevoel leven) en anderzijds krijg je heftige reacties omdat roken een verslaving is en (ex)verslaafden kunnen nou eenmaal erg heftig reageren op reacties op hun verslaving. En ik zie dit niet als 16 pagina's vol stress maar 16 pagina's vol reacties van mensen die rokers op de feiten willen drukken en willen laten zien hoe slecht het is wat ze doen. En geloof mij al reageren ze niet, ze lezen het wel hoor.
Ik rook zelf niet meer sinds ik zwanger ben, maar ik doe er ook niet zo hysterisch over als jullie . Tuurlijk mag je je eigen mening hebben, maar iedereen weet heus wel dat het slecht is, daar hoef je mensen die om wat voor reden het roken nog niet kunnen laten niet af te zeiken. Want dat is wel waar jullie mee bezig zijn. Jezelf een hoop meer voelen als een ander. Nou ik zou zeggen, kijk eens in de spiegel, niemand is zonder fouten hoor! Het is altijd makkelijk om met je vingertjes naar bepaalde groepen mensen te wijzen... of jullie zo heilig zijn zeg. Ik zou eerder zeggen schijnheilig, maar dan ga ik weer te ver zeker .
Volgens mij gaat het hier allang niet meer over de vraag van TS, maar er worden alleen nog maar verwijten heen en weer gegooid! Als jullie niet normaal kunnen reageren, reageer dan gewoon helemaal niet!
Ja maar het is een forum, een topic om gewoon als normale mensen te discussieren... inderdaad reageren de rokers niet (zou ik ook niet doen als ik een roker was) want je word hier gewoon finaal de grond in geboord... waarom zou je dan de moeite nemen om mee te discussieren?
Erg geinig dat nu onderaan het topic (weet niet of jullie dat zien) reclame staat over stoppen met roken . Verder vind ik dit topic lachwekkend en schandalig. Ik vind de rokers vanuit hun verslaving praten (lees: exuses verzinnen en alles goed praten) en de niet-rokers/ex-rokers hebben vind ik goede punten maar kunnen ook anderen de grond in trappen. Nou, nu iedereen weet terug naar hun eigen leventje en eerst maar even kijken naar wat ze ZELF fout doen.
Ja kleinwonder ze lezen het idd wel, maar denk je nou echt dat mensen ervan wakker liggen? Al dat kinderachtige gedoe hierop? Sorry hoor maar we zijn allemaal volwassen mensen, en iedereen mag zijn/haar mening geven.. maar dan wel een beetje op een normale manier! En inderdaad... niemand is heilig! En ja iedereen weet dat roken niet gezond is.. maar zo zijn er vele dingen niet gezond waar ook op een normale manier over gediscussieerd wordt..
Persoonlijk vind ik dat als je de keus hebt gemaakt dat je graag een kindje wilt, dat je vanaf dat moment ook verplicht bent om je kind het beste te geven En daarmee bedoel ik niet in materiële zin, maar je doet je uiterste best om je kind gezond te wereld te laten komen. Het makkelijkst is om dit te doen op het moment dat je besluit om een kindje te willen en dus nog niet zwanger bent. Dan kun je dus ook het best stoppen met roken, denk ik. Heb je dat in ieder geval al gehad. Als je de verantwoordelijkheid kunt nemen om zwanger te worden, moet je dan ook al de verantwoordelijkheid voor je (ongeboren) kind nemen, en dus stoppen met roken. Dat ben je aan je kind verplicht. Dan heb je maar stress......als dat alles is.
Ben het met moesje eens, vindt ook dat dat geldt voor alle andere omstandigheden die voor een kindje nadelig (kunnen) zijn.
Natuurlijk is roken niet goed, dat weet zelfs een kleuter al, maar als je erg verslaafd bent, denk ik dat het gemakkelijker gezegd dan gedaan is, om te stoppen. Zelf heb ik nooit gerookt, maar dat is makkelijk kletsen. Een echte verslaving is niet zomaar stop te zetten, ook al wil je het nog zo graag voor je kindje. Ik denk dat de rokende aanstaande moeders het er zelf al moeilijk genoeg mee hebben dat ze niet kunnen stoppen, zelfs niet voor hun kind. Dus verwijten maken helpt niets. Hooguit zullen zij zich ongemakkelijk voelen en daardoor nóg een sigaret opsteken!
Ik begrijp best dat het moeilijk is om van een verslaving af te komen. Maar ik denk dat dat vooral tussen de oren zit. Mijn moeder rookte bij mijn broer en mij ook (tijdens de zwangerschap) maar bij mijn broertje had ze van de ene op de andere dag besloten om te stoppen. Ze heeft nooit meer een sigaret aangeraakt. Dat noem ik pas wilskracht. Jammer dat sommigen zeggen dat ze dat niet hebben, maar ik denk dat iedereen dat in zich heeft. Kom op dames, geloof in jezelf! Wilskracht moet je in je zoeken, die komt niet aanwaaien! Dus niet opgeven als het niet lukt. Kisbaba ik ben het met je eens hoor, stoppen lijkt mij vreselijk moeilijk (ik heb zelf ook gerookt). Dus dat wil ik best aannemen. Maar dan moeten de rokers niet aankomen met smoezen als: 'beter roken dan stress', of 'mijn moeder rookte ook en ik ben toch ook gezond'. Als ik dat hoor of lees dan is bij mij het begrip gekelderd tot nul.
Tja, de verslaving was hier zo stop gezet toen ik een posi test in m'n handen had. Niet dat ik er geen behoefte meer aan had, maar ik had meer behoefte aan een gezond en wel kindje.