Hier sluit ik me bij aan! Echt ABSOLUTE onzin! Kijk maar eens op de site van Stivoro.nl, daar staat dit excuus met stip op 1 als excuus om maar door te roken tijdens de zwangerschap!
roken zorgt juist voor een verhoging van het stress hormoon in je lichaam, dus het is absoluut niet waar dat roken zorgt voor minder stress. Tuurlijk is voor veel mensen het even van de werkplek weg om een sigaretje te roken een 'rustmomentje' (geestelijk) maar voor je lichaam en je kindje dus niet. Zoek iets anders waardoor je kunt relaxen, ga ff lekker douchen (doe je ook niet 6x per dag, dat snap ik), of maak een wandeling oid. Alles om je maar ff uit je stress situatie te halen. Zoek anders eens via google op roken en zwangerschap, dan kom je genoeg tegen. Vaak is het zo dat degene die heel goed kunnen internetten, maar wel roken tijdens de zwangerschap proberen meestal niks op te zoeken, zodat ze hun 'ik heb stress dus rook ik nog' smoes in stand te houden. Heel veel succes ermee, en beloon jezelf (zeker in het begin) elke dag als je niet gerookt hebt! Maak er een feestje van dat je gestopt zijn, je kind zal je dankbaar zijn (en je kleinkind ook, want ook die kun je door jouw roken al schade toerekenen!)
Ik was op 1 september 2007 gestopt met roken, omdat ik wist dat ik met de pil zou gaan stoppen. Ergens begin april toch weer de verleiding niet kunnen weerstaan, en weer begonnen met 3 sigaretjes per dag te roken (dat is altijd al mijn max geweest, ik heb nooit echt heel veel gerookt). En prompt raakte ik de maand daarop zwanger Ik heb echt nog nooit zoveel trek gehad in een sigaret, als op het moment dat ik in mijn uppie op het toilet zat, en er achter kwam dat ik zwanger was. Maar ik heb het niet gedaan, en ik ga het niet doen ook. Alleen al de gedachte aan mijn ukkie maakt dat ik onmogelijk zoiets ongezonds kan doen. Op moeilijke momenten ga ik iets anders doen, even afleiding zoeken. En dan merk ik dat ik 5 minuten later alweer vergeten ben dat ik trek had in een sigaret. Maar mijn voordeel is dat ik nooit veel heb gerookt. Als jij gewend bent om een pakje per dag te roken, kan ik me echt wel voorstellen dat dit moeilijk is, en dat je de neiging hebt om elk excuus aan te grijpen zodat je kan roken. Maar meid, doe het niet! Bovendien vind ik een zwangere vrouw met een peuk ook géén gezicht, en dat zullen een hoop mensen met me eens zijn. Denk dat je een hoop commentaar over je heen gaat krijgen als je in het openbaar gaat roken met een dikke buik!
Hou vol! Je bent super goed bezig! Niet roken is natuurlijk het allerbeste voor je kindje (en voor jezelf!). En na 8 weken heb je echt het ergste gehad hoor. Stress kan je op vele manier opvangen. Bespreek het eens met je VK of HA, zij kunnen je vast wel helpen. Sporten (natuurlijk niet overdrijven), lekker douchen / in bad, koken (bij mij hielp bakken prima!) etc etc. Er wordt hier veel verkondigd wat roken wel of niet fysiek met je zou doen. Wil je daar meer informatie over dan kun je dit het beste bespreken met de deskundigen: verloskundige of huisarts. Maar we weten natuurlijk allemaal best dat roken niet goed voor je is. Gebruik stress niet als een excuus om weer te roken maar 'deal' met je stress door het te bespreken en er mee om te gaan. Super dat je gestopt bent en heel veel succes en geniet van je zwangerschap. Oja, in de eerste maanden is het niet vreemd om ruzie te maken. Je bent beide nog zo aan het wennen
Héhé......eindelijk eens geen smoezen en discussies over dit onderwerp! Helemaal mee eens......roken veroorzaakt alleen maar stress, maar dat begrijpen alleen maar ex-rokers. Geweldig meiden die gestopt zijn, hou dit vol!
Tja, roken is hoe dan ook ongezond voor je kindje. Ook 1 of 5 peuken per dag. En ik denk persoonlijk dat je beter een week of wat in de stress kan zitten omdat je stopt, dan dat je je kindje 40 weken in je buik laat meeroken terwijl je nog steeds in diezelfde stresssituatie zit. Ben zelf ook gestopt vlakna ik zwanger raakte. Ben bij acupunctuur geweest voor de bijwerkingen van het stoppen. (stoelgang, trillen, slapen). Verder nam ik op de moeilijke momenten een groot glas ijskoud water, en als het ff kon ging ik op de moeilijke momenten naar bed. Niet echt gezellig voor mijn omgeving, maar dit vind ik nu eenmaal belangrijker. Nu ben ik echt zo'n horror ex-roker waar ik altijd zo'n hekel aan had toen ik nog rookte. Ben ook niet principieel tegen roken (bij niet-zwangeren), maar ik vind het gewoon echt heel erg vies. En als ik nu een kindje krijg met een laag geboorte gewicht of vroeggeboorte of afwijking oid ( [-o< laat het niet zo zijn) weet ik dat ik het niet mezelf kan verwijten. Ook al kan je met niet roken niet alles voorkomen natuurlijk. Alleen hoef je nooit aan je zelf te twijfelen qua oorzaak.
Ik denk dat blijven roken onbewust ook de nodige stress met zich meebrengt, omdat je stiekem toch weet dat je je kind voorziet van veel giftige stoffen. Ik denk dat er maar weinig moeders zijn die niet beseffen hoeveel kwaad het kan om te roken, dus denk ik dat de meeste moeders die juist roken stress hebben omdat ze bang zijn dat het kindje er toch iets aan over houdt.
Je hebt stress dus ga je roken... Dus de stress heb je al, en los je dus niet op! Als je het roken nu laat heb je in ieder geval een ding minder en ja roken is natuurlijk veel erger... En anders heb je daar weer stress van.. Je vergeeft het jezelf nooit meer als je je kindje er iets mee aanricht! Blijf zo doorgaan door te stoppen! heel knap en laat je aub niets aanpraten over dat roken dan nog beter is want juist dan blijf je zitten in die cirkel van stress en roken! dat is veel erger! succes!
gewoon NIET ROKEN! Is sowiezo slecht natuurlijk maar tijdens een zwangerschap echt helemaal uit den boze. Ik rookte ook wel eens een sigaretje, maar nu echt niet! Hoeveel stress ik bij wijze van spreken ook heb...
Poe, dat komt wel heel rottig uit, nu je net zwanger bent! Ik hoop voor je dat er weer wat rust komt als jullie wat meer afstand van elkaar nemen! Sterkte!
Wat krijg je lekker veel steun hier he, not?! Is ook niet goed voor de stress hihi! Tuurlijk weet je zelf dat roken slecht is, niet alleen voor je kindje, maar ook voor jezelf....het stomme is dat er idd dingen zijn die in de afgelopen jaren erg veranderd zijn bij zwangerschappen....rood vlees, koffie, kaneel(?!), roken....toen ik 7 jaar geleden zwanger was, "mocht"ik roken van de VK, met mate dan, al raadde ze me aan te stoppen. Dat is niet gelukt in het begin, waar ik dan weer nog meer stress van kreeg! Toen kwam ik met de smoes "tja, ik heb nu toch al die tijd gerookt, dan heeft het nu geen zin meer om te stoppen...",maar volgens de VK was het juist goed om aan het EINDE van je zwangerschap gestopt te zijn...en op een of andere manier lukte het toen wel.... Je moet gewoon doen waar jij je het beste bij voelt en zodra het kan echt helemaal stoppen..... En borstvoeding....dat is volgens mij een heel ander verhaal, ook een waar iedereen een uitgesproken mening over heeft....ik ga zelf voor flesvoeding, is me(en mijn kiddies!)tot nu toe goed bevallen..... Sterkte met de stress! groetjes Chantal
Inmiddels al weer een paar jaar gestopt met roken en gelukkig niet te hoeven stoppen omdat ik zwanger was. Manlief is in de tussentijd ook gestopt, dus bij ons wordt niet meer gerookt. Ik heb gezien in een documentaire wat roken voor schade toe kan brengen aan je ongeboren kind en dat is niet mis. Er zijn natuurlijk altijd gevallen dat het kindje met een goed gewicht wordt geboren, maar is ook niet het excuus dat er ook mensen zijn die 90 worden en toch stevig doorroken? Wat ik weer niet kan begrijpen is dat als je 9 maanden gestopt bent met roken omdat het schadelijk is voor je ongeboren kind, er vervolgens weer ouders zijn die gaan roken waar het kind bij is. Is dit niet schadelijk dan? Heb een kennis die als de kleine geboren is direct een peuk zou aansteken. Mijn zwager rookt niet als er kinderen bij zijn, maar wel als er een zwangere vrouw in de buurt is?
Ik heb wel gewoon gerookt tijdens me zwangerschap ik mocht er 5 perdag soms haalde ik dat niet en rookte ik zelfs minder ik wou proberen te stoppen toen me vader overleed toen ik 6 maand zwanger was ben ik weer meer gaan roken de vk zei tegen mijn meis steek jij mee een peukie op je weet het niet gezond is voor jou en de baby maat stress is veel ergers als robin deze vk die heb me broertje en mijn zelfs op de wereld gezet en ik heb een gezonde dochter en zelf aan de placenta was niet te zien ik gerookt had dus doe wat je gevoel je in geeft verder is er niet gerookt in huis toen de baby er was iedereen kon buiten gaan roken en nu nog
Toen k hoorde dat ik zwanger was ben ik ook in 1 keer gestopt met roken, ik werd zelfs misselijk van sigaretten. Maar nu als ik echt trek begin te krijgen steek ik er toch wel eentje op. Ik voel me er wel schuldig bij maar kan het niet laten.
Niet altijd zo'n goed idee hoor! Je gevoel zegt : Ik heb zin in een sigaret! Je verstand zegt: Is niet zo goed voor de baby! Helaas zijn de verloskundigen het niet allemaal met elkaar eens over dit onderwerp... Maar er is duidelijk aangetoond dat roken minstens net zo slecht is als stress. Door stress gaat je bloeddruk en je hartslag omhoog, oke dat is niet goed. Maar door roken gebeurt dat ook hoor! Alleen je voelt je dan misschien wat meer ontspannen maar dat is de psychische factor. Je merkt dan niet dat je bloeddruk omhoog is gegaan, maar het gebeurt heus wel. Als ik een zwangere vrouw zie roken dan voel ik me zo triest van binnen. Stoppen met roken is moeilijk ja. Er zijn wel meer dingen moeilijk. Opvoeden is ook moeilijk, maar dat is niet echt een reden om het niet te doen of wel dan?
Oh nog 1 aanvulling: Als je vindt dat je niet kunt stoppen, zal ik daar niks van zeggen. Maar ga het niet goedpraten en tegen anderen doen alsof het geen kwaad kan! Niet voor niks staat het op de pakjes... Roken is schadelijk voor u en anderen rondom u... Roken is schadelijk voor het ongeboren kind... etc
Ik ben een niet-roker dus heb weinig recht van spreken misschien maar ik denk dat het stress-verhaal inderdaad vaak gebruikt wordt om toch te kunnen blijven roken. Ik zal mensen die roken er nooit op aanvallen maar mijn mening is toch wel dat het beter is om niet te roken en als die gevraagd wordt geef ik 'm ook wel. Mijn man rookt wel maar niet meer in huis en ik doe ook niet krampachtig als iemand in mijn omgeving een sigaretje op steekt of als ik op een feestje ben waar gerookt wordt maar zelf roken zodat je kindje er direct last van heeft lijkt me zeker niet gezond en volgens mij weet ook iedereen dat wel toch?!
Ik witte wijn Die ga ik zeker proosten als me prachtige kindje geboren wordt die gezond is die ik niet heb gerookt tijdens zwangerschap! Blijf ook stoppen!