Liever een paar sigaretjes dan stress?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mamajennifer, 28 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Roken is gewoon slecht dat is iets wat toch algemeen bekend is?
    Hetzelfde geld voor alcohol, dus waarom zou jij je kindje dat aandoen? Omdat je stress hebt? Dat is dan heel egoistisch denken.
    Als je stress hebt probeer je problemen dan op te lossen! Of ga ontspannende dingen doen, zoals yoga lekker in bad?
    Met roken gaat je stress of probleem heus niet weg!

2. croky

croky Actief lid

9 aug 2007
    428
    0
    0
    Laat elke rokende moeder zich eens afvragen hoe ze zich zullen voelen als blijkt dat hun kindje niet helemaal gezond is...

Je zult je altijd blijven afvragen of het is gekomen door het roken. En niet alleen jij, maar ook je omgeving, al zullen ze het misschien niet hardop zeggen.

Als je er alles aan doet om gezond te leven tijdens je zwangerschap, zul je jezelf niets hoeven verwijten en kun je zeggen dat je alles hebt gedaan om je kindje een goede start te geven.

Ik zou pas stress krijgen van het idee dat mijn kindje door mijn toedoen iets zou kunnen mankeren!

3. Trees

Trees Niet meer actief

Uit onderzoek blijkt dat mensen die roken juist meer last van stress hebben. Waarom? Heel simpel gezegd je hebt een bepaalde hoeveelheid anti-stresshormonen die als je niet rookt gedoseerd over de dag worden vrijgegeven. Als je rookt komt deze bij het roken van je sigaret in een grote hoeveelheid vrij, waardoor tussen de periode van twee sigaretten weinig vrij komt en de stress meer zal toenemen in vergelijking met iemand die niet rookt. Wat weer een reden is voor een nieuwe sigaret en zie daar een vicieuze cirkel is ontstaan! En oeff wat een stress als je sigaretten dan op blijken te zijn en de winkel is gesloten.

Gewoon stoppen met domme smoesjes verzinnen om je eigen wangedrag goed te praten en je als een verantwoordelijke aanstaande moeder gaan gedragen.

4. grace20

grace20 Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.322
    0
    0
    huisvrouw
    bredene
    amai hier is er allesinds wel een eindje stress te vinden zoals ik lees!

ik vind dat nog altijd iedereen doet wat men wil! ik rook ook dat is mijn keuze, maar ik heb wel het respect om op te letten waar ik rook zodat ik geen andere personen lastig val! ook vind ik het zelf maar een stom uitvlucht als ze zeggen ik rook wel veel minder nu ik zwanger ben ! zo stom als iets! nu heb ik echter ook niet het gevoel om aan iedereen die tegen mij zegt das niet goed voor de baby he mezelf te moeten uitleggen van ah ja maar dit en dat ... neen mijn reactie is simpelweg ik ben haar moeder en het is nog altijd mijn beslissing ( ook al weet ik zelf dat het niet goed is) het is niet goed voor de baby en ook niet voor de moeder etc maar zo kunnen we blijven verder gaan he! elk heeft zen eigen mening maar een topic openen vind ik er ook wel iets over hoor! dit is zulke reacties uitlokken als je het mij vraagt!

5. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Als je weet dat het slecht is voor je baby waarom blijf je dan roken, bij elke teug die jij neemt heeft je baby minder lucht.
    Ik heb geen goed woord voor vrouwen die blijven tijdens de zwangerschap, er is geen excuses voor.

6. grace20

grace20 Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.322
    0
    0
    huisvrouw
    bredene
    zoals ik al zei het is elk zijn keuze en dat wil zeker niet zeggen dat ik jullie reacties niet begrijp! ik heb dan ook weer een hekel aan zwangere vrouwen die alcohol drinken of drugs gebruiken!

7. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Roken is voor een ongeborene en ook voor kinderen net zo slecht als alcohol en drugs en daarom is je reactie een beetje hypocriet.

8. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Maar je eigen kind geef je die keus niet? Die moet maar gewoon die giftige stoffen tot zich nemen omdat jij dat wil? Jammer hoor!

9. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    ik rook zelf niet en heb dit ook nooit gedaan dus ik kan nu heel hard gaan roepen SLECHTSLECHTSLECHT maar dat zou me niet sieren omdat ik niet weet hoe het is om verslaafd te zijn aan sigaretten. Nou om niet mijn eigen mening te geven maar gewoon antwoord op de vraag ;) ....

bij een vriendin van mij is aangegeven dat zij beter in begin nog 3 a 4 sigaretten per dag kan roken zodat het lichaam niet in 1x af moet kicken omdat dit ook veel stress kan geven. (wel adviseerde de arts om af te bouwen waarop stoppen volgt). Dit meisje was zwanger geraakt zonder dat zij zich hierop had voorbereid dus had niet kunnen stoppen terwijl ze was gestopt met de pil. Nou ik hoop dat mijn reactie een bijdrage levert ;)

10. grace20

grace20 Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.322
    0
    0
    huisvrouw
    bredene
    er is ook nog altijd geen enkel bewijs dat roken slecht is voor je ongeboren kind! en dat verslaafd zijn jah dat is natuurlijk het grote probleem!

11. Phemme

Phemme Actief lid

29 aug 2007
    452
    0
    0
    Zeker niet, geen enkel bewijs, men zuigt al die mogelijke gevaren gewoon uit zijn/haar grote duim :rolleyes:

12. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    het gaat dan wel niet over de vraag die gesteld werd maar wil er wel even antwoord op geven:

dat is echt niet waar... er is al meerder malen bewezen dat kinderen van vrouwen die door roken tijdens de zwangerschap hier iets aan over kunnen houden. Vind het wel een beetje tegenstrijdig van je dat je een hekel hebt aan drugsgebruiken en alcoholgebruikende zwangere maar rokende niet.... :(:

13. dayenne

dayenne VIP lid

14 aug 2007
    7.564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Ik heb zelf nu ontzettend veel stress. En ik zou zó graag een sigaretje op willen steken maar ik doe het NIET. Waarom niet? Omdat ik het zo egoïstisch vind om mijn kind te laten lijden omdat ik zo nodig een sigaret wil. Ik zoek mijn afleiding wel ergens anders.

Ik vind het echt vreselijk als mensen het excuus gebruiken om door te kunnen roken. Of als ze zeggen: mijn moeder heeft ook gerookt en ik ben heeeeelemaal gezond. Ja daaaaag. Hoezo je hebt een plank voor je kop zo dik als 3 deuren :(. Denk ff na en je weet zelf ook wel dat het absoluut geen garantie is dat jouw kind ook gezond gaat worden. Jullie houden jezelf voor de gek!

Voor de mensen die ook gestopt zijn, super! Jullie denken tenminste wél aan je kindje ;).

14. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Even gek gedaan en opgezocht op internet, er is wel degelijk bewijs dat roken slecht is....

Hoe schadelijk is roken in de zwangerschap?
    Tijdens de zwangerschap krijgt de ongeboren baby via de navelstreng voedingsstoffen en zuurstof. Als de moeder rookt, komen schadelijke stoffen als nicotine en koolmonoxide via de navelstreng in het bloed van de ongeboren baby. De hoeveelheid nicotine in het bloed is bij het kind zelfs hoger dan bij de moeder. Als gevolg van de koolmonoxide krijgt het kind minder zuurstof, waardoor de conditie van de ongeboren baby achteruit gaat. Bij de geboorte is een baby van een rokende moeder gemiddeld 200 gram lichter en is dus minder sterk. Daardoor is er een grotere kans om tijdens de geboorte te overlijden. Andere negatieve gevolgen van roken tijdens de zwangerschap zijn:
    - een grotere kans op een miskraam
    - problemen met de placenta
    - een te vroeg geboren kindje
    - een grotere kans op een doodgeboren kindje
    - na de geboorte heeft het kindje een groter risico om aan wiegendood te overlijden.

Hoe slecht is stress, als gevolg van het stoppen met roken, voor het kind?
    Sommige vrouwen denken dat ze niet goed kunnen ontspannen als ze geen sigaret meer mogen opsteken. Gelukkig zijn er nog veel andere manieren waarop je kan ontspannen. Je kan denken aan een wandeling, een tijdschrift lezen, iemand opbellen of ontspanningsoefeningen doen. Roken in de zwangerschap is aanzienlijk schadelijker dan de stress die het stoppen met roken met zich meebrengt. Bovendien is die spanning tijdelijk.Het roken zelf brengt ook stress met zich mee. Als het nicotineniveau in het lichaam gedaald is, wil het lichaam nieuwe nicotine. Deze rusteloosheid of stress verdwijnt pas als je een nieuwe sigaret opsteekt. Zo ben je de hele dag door bezig met het verdrijven van de stress.

Gewoon zo van internet geplukt!
    Kan je nagaan hoe "onschadelijk" roken is voor je ongeboren baby :rolleyes: :rolleyes: (en dat bedoel ik sarcastisch)

15. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Lieve Grace, mag ik je even wakker schudden. Er zijn tientallen dan niet honderden wetenschappelijke onderzoeken die aantonen dat roken van de moeder slecht is voor het ongeboren kind. Ga eens op zoek op pubmed (de zoekmachine voor resultaten in wetenschappelijk onderzoek). Wel in het engels natuurlijk.

Als je de artikelen zou lezen dan kom je er zoal achter dat de aangetoonde risico's van roken onder andere vroeggeboorte, spontane abortus, vroegtijdig loslaten van de placenta, groeiachterstand en laag geboorte gewicht, lagere apgar scores, sudden infant death syndrome (SIDS), als ook gedrags- en psychiatrische afwijkingen bevatten.

Als dit niet voor zichzelf spreekt.... Maar ach ja de moeder heeft natuurlijk zelf de keuze.

Een paar voorbeelden uit 2007 en 2008:
    - Verhoogd risico op overlijden in de baarmoeder is gevonden door Aliyu MH, Salihu HM, Wilson RE, en Kirby RS. (in: Prenatal smoking and risk of intrapartum stillbirth. Arch Environ Occup Health. 2007 Summer;62(2):87-92.)

- Lagere apgarscores en geboorte gewicht kun je vinden: in Maternal smoking: effect on neonatal's health (Przegl Lek. 2007;64(10):618-21 door Jagielska I, etc.)

- vroeggeboorte in Smoking and risk of preterm birth among predominantly Puerto Rican women (Ann Epidemiol. 2008 Jun;18(6):440-6 door Haskins etc.)

- overgewicht bij het kind in Maternal smoking very early in pregnancy is related to child overweight at age 5-7 y. (Am J Clin Nutr. 2008 Jun;87(6):1906-13 door Mendez etc.)

16. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
  17. dayenne

dayenne VIP lid

14 aug 2007
    7.564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Das een plank zo dik als 4 deuren of niet?
    Goeiedag zeg, jij maakt het wel heel bont hé. WIL je het gewoon niet zien/horen?
    Als je een excuus zoekt om gewoon te blijven roken, houd dit dan lekker voor jezelf. Want ons overtuig je er echt niet van hoor ;).

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

Hahahaha! En voor de rest sluit ik me aan bij alle dames hier boven mij.

19. Kimmie29

Kimmie29 Actief lid

13 jun 2008
    254
    0
    0
    Zuid Holland
    Jeetje wat een discussie eigenlijk, iedereen weet gewoon dat roken slecht is.... het staat ook levens groot op het pakje wat je koopt. Dus waarom zou het niet slecht en/of schadelijk zijn voor je kind, de vraag die je aan jezelf moet stellen is wil je dat risico lopen.
    Ik persoonlijk niet, ik rook vanaf me 15de en ben nu 29, op het moment dat op me staaffie een dikke plus kwam te staan heb ik geen sigaret meer aangeraakt, kan gewoon niet, ik krijg weleens een hoestbui van een trek van een sigaret, nou geloof me ik hoest dan als een oud wijf, dus wil je kind dat aan doen die nog niet helemaal volgroeid is? (ik niet)
    Maar goed ieder voor zich.

20. Niet meer actief

Jeetje dat jullie hier zin in hebben.. lekker vijandige topic weer

Deel Deze Pagina