Liever een paar sigaretjes dan stress?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mamajennifer, 28 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yule

Yule VIP lid

6 dec 2007
    8.059
    1
    36
    Mijn reactie dan ook nog maar even...

Het topic is op zich niet vijandig, want de TS heeft een goede vraag gesteld en daar denk ik wel antwoord op gekregen. Sommige reacties zijn wel vijandig, omdat roken tijdens de zwangerschap nou eenmaal lijdt tot heftige reacties. En dat is niet heel raar, want zoals iedereen weet (ookal wordt het her en der ontkent) is roken:

a) een verslaving
    b) schadelijk voor jezelf, je omgeving en je ongeboren kind.

De combinatie van deze twee zorgt ervoor dat mensen heftiger reageren dan ze in andere gevallen zouden doen. De verslaafden hebben de neiging om alles rooskleuriger te zien dat het is. Daarom is het een verslaving, de stof dopamine die in je hersenen wordt vrijgemaakt als je rookt (of andere drugs gebruikt) stuurt je gedachten en zorgt ervoor dat je je verslaving en de gevolgen minder erg maakt dat het is. Oftewel je bent slaaf van je eigen hersenen. En een kenmerk van verslaving is dat je niet alleen jezelf maar ook anderen probeert te overtuigen van het 'goede' of 'gunstige' van je verslaving. Dat heet junkiegedrag en is een signaal van een ernstige verslaving. In sommige reacties hier is dat heel duidelijk terug te zien.

De niet-verslaafden (nooit-rokers en ex-rokers) zien vooral de schadelijke effecten van roken en hebben er ook vaker last van dan de rokers. Ook zien zij vaker de (grenzeloze) gedachtenkronkels van de verslaafden om hun verslaving goed te praten en dat roept irritatie en dus vijandigheid op. Nogmaals, niet raar dus.

Ik ben zelf een ex-roker en heb me nog nooit zo geergerd aan sigarettenrook sinds ik gestopt ben met roken en al helemaal sinds ik zwanger ben! Wat een stank! Ik word er benauwd van en krijg hoofdpijn. Dit had ik allemaal niet toen ik rookte, maar dat maakt niet dat ik dus maar weer een sigaret opsteek...

De schadelijke gevolgen van roken voor jezelf, je omgeving en je ongeboren kind (ik herhaal het nog maar eens) zijn zo vaak en zo grondig onderzocht, dat daar geen twijfel meer over hoeft te bestaan (met dank aan Peetje die een aantal van de vele onderzoeken hier heeft gepost). Als je daar aan twijfelt, moet je dat zelf weten, maar het lijkt mij niet getuigen van enig inzicht (eerder van het bedwelmende effect van dopamine: lees verslaving). Beter laat je dan je reactie hier achterwege. Waar je meer aan hebt is het onderkennen van je probleem en er iets aan proberen te doen.

Ikzelf had meer stress toen ik rookte (altijd maar bezig je shot nicotine te scoren) dan nu. De stress van stoppen met roken is heel erg tijdelijk (maximaal een paar dagen) en niet vergelijkbaar met de stress die je je kind aandoet als je doorrookt tijdens de zwangerschap. Wat is nou belangrijker: de gezondheid van je kind of het bevredigen van je eigen (slechte) gewoontes...? Daar moet ieder voor zich antwoord op geven.

Ik kies onvoorwaardelijk voor de gezondheid van mijn kind.

2. Linka76

Linka76 VIP lid

14 dec 2007
    9.703
    0
    0
    Even mijn opmerking:

Toen ik gestopt ben ruik ik meer stank van me vriend, liefst zou ik de kleren van hem elke dag wasse, maar het is werkkleding en ik vind echt zo stanken en had vaker hoofdpijn toen ik nog rookte en je kan heel suf van worden, nu helemaal niet meer, kan heerlijk lachen zonder hoesten enzovoort!

3. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

Hi,

Iedereen weet dat het niet goed is om te roken... zeker niet tijdens de zwangerschap, maar vind wel dat het de keuze blijft van diegene die rookt...

Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap ook gerookt (max 5 per dag).. ik had geprobeerd te stoppen, maar kon het echt niet met de stress...
    Sommige hier zeggen dat het onzin, is maar door deze hele situatie was ik juist begonnen met roken, dus scheelde wel...
    Voor de nieuwsgierigen onder ons... en die denken het zal wel een excuus zijn...

Mijn partner was binnen een jaar ziekte overleden (daarna ben ik begonnen met roken) 4 maanden later kom ik iemand tegen en 1 maand later blijk ik zwanger te zijn...
    Nou wellicht had ik wel kunnen stoppen als niet iedereen zijn mening klaar had gehad en me zo veroordeeld had...
    Ik had besloten de kleine te houden, ondanks alle veroordelingen...
    Dit gaf behoorlijk stress.. sommige collega's negeerde me opeens, vader schaamde zich etc...
    Ja ik heb gerookt... en ja ik heb dit gemeld aan de vk.. dacht dat ze er toch achter zouden komen met de placenta....

Mijn zoontje is geboren met 40weken en 2 dagen... was 52 cm lang en 3470 gram... De VK geloofde niet dat ik gerookt had omdat de placenta er zo mooi uit zag....!
    (ben 2 weken voor de bevalling pas gestopt en 1 jaar niet gerookt vanwege de bv, had toen pas rust)

Natuurlijk is het goed om te stoppen met roken en moet je hier ook echt je best voor doen, maar ik weet wel dat het in sommige situaties zowat niet te doen is en dat we mensen dan niet mogen veroordelen...

Nu ben ik weer zwanger... in een rustige situatie.. gepland... van dezelfde man... en JA natuurlijk ben ik nu gestopt met roken...
    Nu was t een makkie... het stoppen...
    Ben benieuwd hoe groot, zwaar deze uk nu wordt.....

xxmona

4. Niet meer actief

Ben het eens met Ramona.. die mensen maken zelf de keus of ze willen roken of niet, om daar nu zo fel op te moeten reageren? Misschien doen de niet-rokers ook wel iets waarvan de wel-rokers het 'schandalig' vinden ofzo

Ik zelf rook ook niet hoor.. maar vind de reacties hier gewoon superfel en is niet echt gezellig dan toch?

5. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Wat zeg je nou? :confused:
    Van welke planeet kom jij....... :(

6. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Reacties zijn zo fel omdat de aanstaande moeders de keuzes maken om te roken maar waar is de keus van het kind? bij elke trek die zij neemt heeft haar kind minder lucht.

7. ramona0309

Heb je helemaal gelijk in...
    Maar als een moeder met een wijntje staat te drinken, zijn de reacties minder fel...terwijl het eigenlijk hetzelfde is...
    Kijk maar bij de gevolgen van alcohol gebruik en tabakgebruik, die zijn bijna identiek...
    Meestal wordt gezegd dat 2 wijntjes mag, maar onderzoek heeft aangetoond dat ze niet kunnen zeggen met welke hoeveelheid alcohol al schadelijk is .. (dus die twee wijntjes zijn wellicht in jouw geval ook te veel)...

Ik bedoel dus dat je mensen niet moet veroordelen... je staat niet in hun schoenen... en mensen staan graag met hun oordeel klaar! jammer genoeg vaak ongevraagd... en maken het daarmee anderen alleen maar moeilijker ... (zo ook met het STOPPEN MET ROKEN...)...

En het blijft de verantwoordelijkheid van de mensen die roken... (of drinken of filet eten, of toch etc. etc. etc.)

xxmona

8. Anna1978

Anna1978 Actief lid

7 okt 2007
    419
    0
    0
    Den Haag
    Leveren die paar sigaretjes die je wel rookt niet ook stress op? Ik zou, wanneer ik zou roken, ook zwaar stressen van de gevolgen die die paar sigaretjes hebben voor mijn kindje!

9. ramona0309

Sorry had je het tegen mij....
    Want ik rook niet hoor!

10. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik vind ook dat vrouwen geen alcohol moeten drinken als ze zwanger zijn, dat vind ik net zo slecht als roken en drugs, mijn mening is....zorg zo goed mogelijk voor je (ongeboren) kind....punt!
    Ik heb tijdens mijn zwangerschap niet gerookt/niet gedronken en geen drugs gebruikt en zo hoort het ook!
    Maakt mij dat een supermens/geweldig, o nee want ik maak ook genoeg fouten net als een ander maar ik vind het verschil of je willens en wetens slechte dingen gebruikt als je zwanger bent een heel ander verhaal.

11. Nadesy

Nadesy VIP lid

27 jan 2007
    15.934
    0
    0
    Deventer
    wat ik wel vind,is dat mensen die nu roken,
    als ze zwanger zijn,en het kindje is er,dat ze dan opeens buiten gaan roken,of ergens waar de baby niet is,heb dan ook het lef,om dan bij je kind te gaan roken

maar dat is mijn mening

12. ramona0309

Ik drink nu ook niet, rook nu ook niet... houdt me zoveel mogelijk aan de regels.. neem al vanaf stoppen met pil foliumzuur, nu zwangerschapsvitamine, probeer om mn voeding te letten.... doe alles nu volgens het boekje...

Wilde met mijn vorige verhaal alleen maar aangeven dat IK KAN begrijpen dat je in sommige situatie niet makkelijk stopt met roken...
    Net als mijn verhaal... van mijn vorige zwangerschap... komt natuurlijk ook nog bij dat ik NIET gekozen had om zwanger te worden..., dus er al anders op ingesteld was... anders was ik al gestopt met roken tegelijk met stoppen met de pil.....

Vind het gewoon niet eerlijk dat mensen je dan veroordelen...
    Was verdomme net mn partner verloren, zat in n huis waar ik niet wist of ik kon blijven wonen, geeen vast contract en ongepland zwanger etc. etc.
    Dus tja dingen waren trouwens toen anders....

Trouwens nog iets mijn partner was net gestopt met roken... maand later was hij ziek (niet door t roken) en 10 maanden later was hij dood, terwijl juist ik tegen hem zei dat hij ook moest stoppen... omdat ik toen gestopt was... t leven is echt ironisch....

Het is makkelijker stoppen als alles mee zit... maarja denk dat je daarvoor gerookt moet hebben om dat echt te begrijpen....

xxmona

13. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Ik ken een moeder die beviel van haar dochter en deze was maar 1700 gram en haar hele placenta was verkalkt, ze is ook te vroeg bevallen en dat allemaal omdat ze stug doorrookte.

14. Nadesy

Nadesy VIP lid

27 jan 2007
    15.934
    0
    0
    Deventer
    @Ramona,ja als je een goeie roker bent.kan ik me goed voorstellen dat stoppen best moeilijk kan zijn,
    dat is soms net zoals met afvallen,het blijft gewoon een gevecht

Maar je hoord ook best wel vaak,dat vrouwen toch atoppen wanneer ze zwanger zijn,dat ze het dan wel kunnen,

en mensen die dat altijd zeggen van jaa zodra ik zwanger ben ga ik gelijk stoppen,daar heb je er ook genoeg van die het dan toch niet kunnen,

maja ik ga niet oordelen over een ander,ze moeten lekker zelf weten wat ze doen,

15. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Nogmaals: Er wordt hier door de ts gevraagd of die sigaretten echt geen kwaad kunnen. Er wordt dus niet ongevraagd een oordeel gegeven..... Nogmaals: moeten wij dan maar zeggen: toe maar hoor lieverd steek er gerust nog een op?

16. ramona0309

Reageerde met deze quote op sommige antwoorden... en niet op de oorspronkelijke vraag..... die meer lijken op veroordelingen dan op antwoorden...

En nee tuurlijk moet je niet zeggen: steek er nog maar een op...

Maar zoiets van begrijp t wel dat je het moeilijk hebt, maar kom op meid doe je best om te stoppen..?! Hoe minder je rookt hoe beter... en het liefst helemaal niet..

17. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Lieve meiden,
    Er wordt hier op een 'redelijke'manier een heftige discussie gevoerd. Proberen jullie erop te letten, elkaar niet persoonlijk aan te vallen. Niet dat het nu al gebeurd, maar ik voel hem aankomen. ;)

18. Nadesy

Nadesy VIP lid

27 jan 2007
    15.934
    0
    0
    Deventer
    wat een mensen kennis weer ;) :D

19. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik heb niet alle berichten gelezen, maar volgens mij wordt er voornamelijk "veroordelend" gereageerd op meiden die beweren dat er helemaal geen gevolgen zijn van het roken tijdens de zwangerschap. Het gaat van kwaad tot erger en natuurlijk reageren mensen op een bepaald punt niet alleen maar op de TS maar op alle naieve berichten die erop volgen. En volgens mij wordt er in dat geval nauwelijks veroordeeld door mensen hier.

20. Niet meer actief

Ben het ook niet eens met alle drama verhalen omtrent roken hoor... al mijn tantes rookte, mijn moeder rookte.. en al mijn nichtjes & neefjes en ook ik en mijn broer zijn rond en gezond ter wereld gekomen!

Door bovenstaande zeg ik niet dat roken goed is, ABSOLUUT niet.. rook zelf ook niet.. maar denk dat bepaalde dingen ook wel erg overtrokken worden in deze tijd! En inderdaad, wat denk je van alle moeders die een wijntje drinken? die ontzettend veel stress hebben? die biefstukjes / filet / kazen eten?

Deel Deze Pagina