Dalton onderwijs

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by happynienja, Mar 8, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. happynienja

happynienja Fanatiek lid

Aug 8, 2007
    3,178
    0
    0
    Julianadorp
    Ik lees net dat de school waar ik Martijn heen wil laten gaan dalton onderwijs word.
    Hebben jullie daar ervaring mee?
    Ik ga me maar eens goed inlezen.

2. tulip

tulip Niet meer actief

Ik heb zelf dalton onderwijs gevolgd, wat wil je weten??

3. happynienja

happynienja Fanatiek lid

Aug 8, 2007
    3,178
    0
    0
    Julianadorp
    Wat de gewone dagelijkse gang van zaken is zeg maar.
    Of ze goed begeleid worden.
    Wat hun visie is zeg maar.
    Ik heb al lopen googlen maar zou het fijn vinden om ervaringen te lezen.

4. tulip

tulip Niet meer actief

Ik ken dus 1 daltonschool, weet niet of dit dan de algemene werkwijze is of dat ieder zn eigen draai geeft, maar goed mijn ervaring:

het is heel zelfstandig en niet alle kinderen pikken dat goed op. Het zelfstandig werken werd wel opgebouwd, in de lagere klassen merk je er weinig van, daar worden ze voorbereid op.
    Bij ons was de dagelijkse gang van zaken zo dat wij aan het begin van de dag een aantal taken opkregen. Die werden op het bord geschreven. Dus bv:
    - taal: hoofdstuk 2 opdracht 1 t/m 3
    - rekenen: hoofdstuk 1 het linker rijtje sommen
    - aardrijkskunde: lezen van hfd 2

Zo'n rijtje werd dan opgeschreven en je had tot het einde van de schooldag de tijd om het af te krijgen, zelf kon je uitmaken in welke volgorde o.i.d.
    Er waren natuurlijk ook dingen die klassikaal werden besproken zoals uitleg over een nieuw onderwerp. Zodra dat we de eerste beginselen van iets onder de knie hadden, dan mochten we het weer zelfstandig uitwerken.

Ook op het middelbaar onderwijs heb ik dalton gehad en dat was zeer zelfstandig. Wij werkten met kaarten, waarvan je er 7 per jaar moest doen. Was je aan het einde van het schooljaar niet klaar dan kon je na de zomervakantie weer verder gaan. Zodoende waren er mensen die bv 6 jaar over de HAVO deden. Je plande zelf de schriftelijke overhoringen in en de toetsen.

als je nog specifieke vragen hebt, dan hoor ik het wel.:)

Share This Page