Hoi dames, ik heb clomid gebruikt toen ik zwanger wilde worden. van de clomid had ik bijwerkingen, vreselijke stemmingswisselingen, sjacho, niet goed in mijn vel.... Ik heb helaas tijdens/na de zwangerschap een zware depressie gehad.. Inmiddels gaat het weer goed, maar als ik nog een keer zwanger wil worden zal ik weer iets moeten nemen om een eisprong op te wekken...Nu staat er in de bijsluiter van clomid dat een bijwerking depressie is. Aangezien ik sowieso al meer kans heb om nog en keer depressief te raken...vraag ik me af of iemand weet of je dan gonal-F kunt gebruiken? Heeft iemand daar ervaring mee, dat artsen daarvoor open staan? groetjes!
Artsen proberen ten alle tijden eerste de Clomid, omdat het simpelweg stukken goedkoper is als een Gonal F injectie (ommenabij 400 euro per 900 IE). Als Clomid niet aanslaat, gaan ze over op injecties. Kan me daar wel iets bij voorstellen. Heb zelf de meest vreselijke bijwerkingen van de Clomid gehad, o.a. depressief, opvliegers e.d. Bij mij sloeg de Clomid niet aan, dus uiteindelijk aan de gonal F. Maar maak het zeer zeker bespreekbaar bij je arts.
Je zou het kunnen bespreken, maar zoals Babii al zegt wordt vaak eerst Clomid geprobeerd. Hormoon-injecties hebben trouwens ook bijwerkingen zoals depressiviteit en stemmingswisselingen. Dus ik weet niet of het wel wat uitmaakt als je dat zou gebruiken in plaats van Clomid.
ik ga nevernooitmeer clomid slikken, dus als wij ooit nog een wens hebben gaat manlief mee om om iets anders te vragen. dan maar vaker naar het ziekenhuis, maar ik heb echt heel heftig gereageerd op de clomid! gewoon aangeven, niemand heeft er iets aan als jij in een depressie schiet!!!! is bekend hoor bij gyns, spuiten geeft vaak toch veel minder bijwerkingen!
Ik heb hele heftige bijwerkingen van de clomid gehad (zo duizelig dat ik niet meer durfde auto te rijden, sterretjes zien, moodswings en opvliegers) tijdens de behandelingen van ons 1e kindje. Voor onze nieuwe kinderwens dit besproken met de fertiliteitsarts, maar die wil dus niet wat anders voorschrijven, tenzij ik er niet meer op reageer. Wonder boven wonder bleek ik toch spontaan zwanger te zijn geworden (werd niet ongi na duphaston), maar dat is helaas geeindigd in een mk. Waarschijnlijk ga ik volgende week weer bellen voor een nieuwe afspraak en dan ga ik het er zeer zeker weer over hebben (en hopelijk geeft ze nu toe).
Ik snap het niet hoor, waarom geen injecties geven als je zo slecht op de Clomid reageert. Tuurlijk kosten de injecties veel geld, maar daar ben je voor verzekerd!! Bovendien, vaak hoeven dames slechts 25 eenheden per dag te spuiten, dan is het niet eens zo gek duur (als je het vergelijkt met dames die voor IVF 450 eenheden per dag moeten spuiten!) En spuiten levert vaak betere eieren op Ik zou het gewoon eens goed gaan bespreken met de gyn. En anders het 'afdwingen' door de Clomid tabletten stiekem niet te nemen zodat je ineens heel gek geen eigroei hebt??? Misschien geloofd de gyn dan wel dat je er ineens niet meer op reageert. Hij zal dan de dosis gaan verhogen naar 100 of 150 mg en daar zul je dan ook heeeel verrassend niet meer op reageren waardoor de volgende stap spuiten zal zijn... Misschien is dat een idee als je echt radeloos bent?
Nou, dat is nog eens een goed idee! Sas26: ik hoop echt dat je gyn je laat spuiten, een depressie is niet niks. Succes!
Hoi dames, ja, ik moet nog naar de gyn hoor...maar was benieuwd. Het was niet 'zomaar' een depressie die ik had (da's al erg genoeg...) maar echt een zware depressie die lang geduurd heeft. Heb als ik weer zwanger ben/beval meer kans om er nog een keer een te krijgen, dus alles wat we kunnen doen om dat te voorkomen is beter...
Dit vind ik echt een heel raar advies! Wie hou je dan voor de gek??? Ik zou juist adviseren eerlijk te zijn tegen de gyn en te zeggen dat je enorm heftig op de Clomid hebt gereageerd, en dat niet meer wil. In overleg kan vast veel. Overigens heeft ook het spuiten van Gonal/Puregon bijwerkingen en risico's; het werkt bovendien heel anders dan Clomid, dus denk er niet te licht over. Maar ga gewoon open en eerlijk een goed gesprek in.
Als je echt in en in depressieve gevoelens krijgt van Clomid en jezelf het liefst voor de trein zou willen werpen (zo raar is dit niet om te denken, of ik moet heel raar zijn geweest) en je gyn wil je echt niet laten spuiten... Dan vind ik het het overwegen waard...
Het klopt trouwens dat het anders werkt dan Clomid. Clomid is een anti-hormoon. Injecties is veel puurder, kan beter gecontroleerd worden en in de lage ovulatie inductie hoeveelheid heb je veel minder kans op vreselijk depressieve gevoelens vergeleken met Clomid...