Mama, hoe komt er een baby in je buik...

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zoe123, 8 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Nou de titel zegt het al...
    Mijn zoontje (9) wil opeens heel veel weten.
    Waarom heb jij borsten? Hoe komt er melk in je borsten? En als het dan op is? :D
    Prima, dat kan ik allemaal vertellen, maar ja, die vraag....Hoe ga ik dat uitleggen?
    Mijn zoontje heeft autisme, is wat minder ver in zijn sociale ontwikkeling.
    Zijn zusjes hebben het nooit specifiek gevraagd..

    Hoe deden jullie dat?
    ps ik ben niet zwanger. Dus hoe hij hier nou opeens op komt...
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Gewoon uitleggen? ‘Ik vind jou lief’ van Sanderijn van der Doef is hier ook een leuk boek over.
     
    Luna86, Mop81 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  3. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Toen ik zwanger was van dochter was zoon 7 jaar. Ik heb dus maar verteld dat papa's en mama's speciaal knuffelen en dat mama's daarvan een baby in hun buik krijgen. Achteraf dom en had ik in kindertaal gewoon de waarheid moeten vertellen (hoe weet ik ook niet) maar werd nogal overvallen. Hoe de baby eruit kwam heb ik toen ook van gemaakt dat dat via de navel was :oops:
    Mijn zus heeft een tweeling dus zoon maakte er toen zelf meteen van dat oom en tante dan vast 2x heel snel achter elkaar speciaal geknuffeld hadden waardoor zijn nichten tweeling waren geworden. :roflmao:
    Later (denk toen hij 8 of 9 was) kwam hij via een programma op animal planet met dieren erachter hoe het echt zat. Toen kwam de vraag of dat met mensen ook zo ging en hij vond het vreselijk vies. Toen dacht hij nog dat man en ik 2x seks in ons leven hadden gehad en dat van seks baby's komen. En vond mijn zus helemaal vies want dat 2x snel achter elkaar idee had hij nog steeds in zijn hoofd maar nu wist hij dat dat niet 2x knuffelen was :p. Daarna hebben we met die dieren uit het programma als voorbeeld het allemaal goed uitgelegd.
     
  4. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Eehh mijn dochter vroeg op haar 4de hoe de baby uit de buik kwam (door het speciaal babygaatje welke vlakbij het plasgaatje zit. Dus gewoon de waarheid).
    Met 5-6 jaar hebben de kids gevraagd hoe de baby in de buik komt. Toen heb ik me beperkt tot: baby groeit in de buik uit een eitje en het zaadje. Eitje is van mama, zaadje van papa. Meer vroegen ze toen nog niet.
    Jaar later wel en we hebben heel simpel uitgelegd hoe het zaadje in mama komt.

    Mijn ervaring is dat kinderen prima reageren op gewone simpele uitleg in makkelijke taal, zonder verbloeming. Niet meer vertellen dan dat ze op dat moment kunnen begrijpen. Volgende vraag komt vanzelf.
     
    Dettol en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.488
    1.446
    113
    Mijn 6 jarige vroeg het ook en ik heb dezelfde uitleg gegeven als @amdaa wbt een zaadje en een eitje.
    Ze heeft tot nu toe nog niet verder gevraagd, dus ik denk dat dit voor nu voldoende informatie voor haar is :)

    Bij alle vragen begin ik eigenlijk altijd met een simpel antwoord en dan merk ik vanzelf wel of er meer verdieping nodig is.
     
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Heb je dan verteld dat het zaadje uit de penis van papa via het babygaatje bij mama naar binnen gaat?

    Ik ben denk ik meer een moeder die een goed boek in kindertaal koopt en daarna nog toevoeging geeft als er vragen zijn. Klinkt heel preuts maar dat vind ik echt ongemakkelijke gesprekken met kinderen.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  7. Dagda

    Dagda Fanatiek lid

    8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    Inderdaad precies dit. Eerlijk en begrijpelijk uitleggen aansluitend op de leeftijd
     
  8. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Dat vroeg ik me ook af..

    De oudste heeft toentertijd gevraagd hoe de baby uit de buik komt en ik heb haar het babygaatjesverhaal verteld. Nou je had dr hoofd moeten zien " :eek: maar die is heeeel klein?!"
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Hahaha mijn zoon was ook in shock na een dierenbevalling op animale planet aangezien ik dus het navel verhaal verteld heb.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  10. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Hoe oud?:roflmao: het is ook best iets heftige toch.. ik weet niet of ik er aan toe ben dat mijn onschuldige meisje leert over penissen in babygaatjes:D
     
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik denk dat hij 8 was. Hoe vaak het woord gadverdamme viel toen het kwartje viel dat het bij mensen ook zo gaat vergeet ik nooit meer :roflmao:
     
    Lies1611 en meis1987 vinden dit leuk.
  12. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.399
    113
    Hier ook het eitje zaadje verhaal. Oudste was 9, jongste 6 denk ik.
    Door het te benoemen zoals het is wordt het geen beladen onderwerp.
    Een onderwerp als veranderingen in de puberteit, menstruatie en natte droom worden dan ook makkelijker om te bespreken. Het moet geen onderwerp worden waar kinderen schaamte bij gaan voelen, omdat ze merken dat jij het een lastig onderwerp vindt. En dat begint dus door heel dapper en vol overtuiging te vertellen over het eitje en het zaadje. ;)
     
    Lindah, owly en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Heb ik dan zulke rare kinderen die dat met 2 jaar al vroegen? Hier toen al volop interesse voor hoe een baby eruit komt, maar ook vooral hoe die er überhaupt in is gekomen. En waar dat eitje dan ineens vandaan komt. En dat zaadje, leuk dat het uit de penis komt, maar hoe komt het ín de penis? Etc etc. Nu met 8 en 5 weten ze echt al lang hoe het zit en zijn ze er ook echt niet geschokt over; ‘t is gewoon een heel logisch verhaal allemaal voor ze.
    En als je geen baby wil, gebruik je gewoon een ‘crondoom’, aldus mijn jongste ;)
     
    Jo79 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  14. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    zoe123, zoals je weet heeft onze oudste ook ass. Wij hebben het heel erg bij feiten gehouden, dus verteld dat vrouwen bepaalde klieren hebben die melk maken, een zak in de buik waar de baby in groeit etc. Woorden als 'vrijen' zijn voor zoon te vaag dus die gebruiken we niet. Meer alsof je een biologieboek voorleest zeg maar, maar dan eenvoudiger.
     
  15. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Hier komt de vraag ook wel eens voorbij. Net op het punt dat ik bij het belangrijkste deel ben aanbeland, is zoon allang weer met iets anders bezig...:rolleyes::roflmao:
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  16. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Bij mijn kinderen kwamen die vragen ook al heel jong. Met een vaag verhaal over papa die een zaadje in mama’s buik deed etc. kwam ik er niet van af. Ze bleven maar doorgaan ‘hoe dan’. Ik heb toen zo’n boekje van Sanderijn van der Doef voorgelezen over hoe dat zit en toen stopten de vragen.
    Vond dat fijner dan in mijn eigen woorden, want het zijn natuurlijk wel echt kleine kinderen, ik hou het zelf snel te wazig of ik ben te direct, dit boekje is echt geschikt voor kinderen.
     
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Ik had hier overheen gelezen, maar dit boekje bedoel ik inderdaad.
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  18. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.641
    2.377
    113
    Vrouw
    #18 Shay25, 11 jun 2020
    Laatst bewerkt: 11 jun 2020
    Hoe eerder je begint met dit soort gesprekken, hoe makkelijker! Hier praten we juist openlijk over dit soort onderwerpen (eigenlijk alle onderwerpen). Het hoort bij het leven!
    Laatst waren we 's ochtends gewoon bij elkaar aan het liggen in bed (Pjyama aan) en toen zag mijn zoon dat; rende de kamer uit en riep 18+ hahahaha
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ben ik even blij dat ze hier in Duitsland al in de vierde klas (groep 6) het hele verhaal uitgelegd krijgen :) Wij hebben het verhaal nog niet hoeven vertellen, zou ook niet weten hoe ik het zou moeten vertellen hoor.
     
    Lynx vindt dit leuk.
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Vertel je het niet liever zelf? Ik vind het helemaal prima dat ze dit ook op school uitgelegd krijgen, maar thuis zijn ze toch wat vrijer in het stellen van vragen etc, dus als het puur het verhaal op school is en thuis niks, zou ik bang zijn dat ze zelf hun antwoorden verzinnen op vragen die ze niet durfden te stellen op school en dat er daardoor ook een soort taboesfeer rond komt.

    En groep 6 lijkt mij bijzonder laat om het voor het eerst te horen, dan zijn ze 10...
     
    Lindah vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina