Dit ga ik doen om te kijken of mijn zoontje via de bv last heeft van deze allergenen. Maar ik mag zoveel niet. Ook ben ik door extreem slechte nachten niet al te scherp en is het lastig om de energie te vinden om uit te zoeken wat ik allemaal wel mag. Ik ben op zoek naar tips voor kant en klare dingen in de supermarkt. Recepten heb ik nu nog niks aan, want met een onrustige baby uitgebreid gaan kokkerellen lukt niet echt. Gewoon gewone tips in groente, vlees, aardappelen, pasta(saus) wel. Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen.
ik heb dit ook een aantal weken gedaan en had ontzettend veel moeite om producten te vinden. voor tussendoor fruit en rauwkost. voor avondeten werkt vooral alles zelf maken (zonder pakjes zakjes maar ik gok dat je dat al doet). ik had brood van blue band die was (toen) zonder koemelk. ik deed zelf ook zonder noten voor de zekerheid omdat het zo"n sterke allergeen is.
Hier alleen melk vrij dus de rest zou je even moeten controleren: Gewoon Zaanse volkoren van de Ah is melk vrij. Plantaardige smeer en bakboter. Cereal kokoskoekjes zijn melk vrij. Ipv melk kokos melk of Rice melk. Pannenkoeken kunnen wel met Rice melk maken maar voor andere gerechten is kokosmelk beter (ivm binden in de maaltijd)
Op de Facebook pagina ‘koemelkallergie’ staan bestanden en fotoalbums van bijna alle supermarkten. Daar staan foto’s in van producten die sowieso koemelkvrij zijn. Mijn ervaring is dat je het beste alles vers kan maken. Vooral in verpakte/kant en klaar pakjes zit sowieso vaak soja. Het is even wennen, maar het enige dat je kan doen is ALLE verpakkingen lezen in de supermarkt. En dat ook blijven doen, want de ingredientenlijst wisselt nog weleens. Alle allergenen moeten dikbedrukt of in hoofdletters tussen de ingrediënten staan. Vaak staat er nog een aanvulling op de verpakking. ‘Bevat mogelijk sporen van melk’ of ‘kan sporen bevatten van melk’. Deze vermelding is niet verplicht, maar de fabrikant dekt zich graag in deze producten kan je gewoon gebruiken. De kans dat er een reactie komt is 1 op 50.000 (even uit mn hoofd). Alleen als je anafalactysch reageert moet je deze vermijden. Als er staat dat er zeker sporen van melk in zitten of dat er mogelijk melk in zit, dan deze vermijden. Ook kan er melkzuur op de verpakking staan. En hoewel het woord melk erin zit, zitten hier geen melkeiwitten in, is ook niet van melk gemaakt. Mocht dit wel zo zijn, dan staat het woordje melk in hoofdlettes of dikgedukt. Ditzelfde geldt voor lactaat, cacaoboter en kokosmelk. De Albert Heijn gebruikt trouwens logos op melkvrije huismerken. Een glas met een streep erdoor. Alleen voor soja en ei zou je dan nog even moeten kijken. En let op met vers brood van de bakker. Altijd vragen of het koemelkeiwitvrij is. Dat ze dat niet verwarren met lactosevrij. Ik vraag altijd een ingredientenlijst op. Als er meelverbeteraar op staat, ook even navragen wat daar dan weer in zit. Soms voegen ze daar ook iets aan toe waar dus wel melkeiwitten in zitten. Het is echt even uitzoeken, maar als je het gewend bent is het goed te doen. O ja, ook even niet eetbare producten nakijken. Zelfs in shampoo, tandpasta en zonnebrandcreme kan melk zitten. Mediacatie is wel veilig over het algemeen. Soms zit er lactose in, maar die is compleet zuiver gemaakt. Maar ook daarvoor geldt, dat je de bijsluiter moet lezen of even navragen bij de apotheek
Echt kant en klaar zal er weinig zijn, fruit/ noten .. alles zo puur mogelijk. Bij glutenvrije producten staan vaak ook lactose vrije producten. Moet je nog wel even naar het ei kijken . Mijn tip: ga ALLEEN een keer zonder tijdsdruk naar 2 supermarkten en neem de tijd om dingen te lezen, op te schrijven en te vergelijken . Trek daar dan dus ook rustig 3 uur voor uit . 1 x investeren en je hoeft het je daarna niet meer af te vragen waar je zo voorbij kan lopen en wat je alleen even hoeft te controleren op gewijzigde ingrediënten.
Lactosevrij is niet koemelkeiwitten vrij. De producten van minus L bijvoorbeeld, zijn NIET geschikt bij kma.
Misschien heb je iets aan de Foodsciffer app? Die kan aangeven welke producten vrij zijn van vooraf ingevoerde allergenen
Bedankt voor de tips! Het lastigste is denk ik dat ik na een slechte nacht niet even een makkelijke maaltijd kan maken.. Hoewel ik vanavond zag dat vissticks wel weer kunnen bijvoorbeeld. Hoe zit het eigenlijk met de snackbar? Nu lijkt het net alsof we altijd slecht eten haha maar we hebben altijd max 1 keer per week patatjes en een keer een vers soepje met stokbroodje bijvoorbeeld.
Ah stokbrood is melkvrij, soepje weet ik niet. Onze dochter mag ook geen suiker en dat zit in veel soepjes. Frikandel en hamburgers zijn melkvrij te vinden. Oven friet van aviko dacht ik is ook melk vrij. Bij snackbar ligt het er ook aan in welk vet ze bakken natuurlijk.
En hoe zit het met deze bewoording? https://www.ah.nl/producten/product/wi3453/koopmans-pannenkoeken-origineel Ingrediënten Ingrediënten: TARWEBLOEM , boekweitmeel, HAVERMEEL , maïsmeel, rijsmiddelen (E501, E341), zout. Kan sporen van EI, LUPINE en MELKbevatten. Allergie-informatie: ALLERGENEN staan DIKGEDRUKT en in hoofdletters in de ingrediëntenlijst. Allergie-informatie Bevat: haver, tarwe, glutenbevattende granen. Kan bevatten: eieren, lupine, melk. Wel of niet doen?
Ik zou bij vegan producten kijken.de vegetarische slager bijv. Je zult wel even op de achterkant moeten kijken of er soja gebruikt is, maar ze zijn helemaal melk en ei vrij en er worden vooral bonen en peulvruchten gebruikt. Ze hebben daar ook frikandellen van, worstjes enz enz
Nee deze zou ik niet doen, maar bij mijn zoontje zwellen de oogleden op, dus ik ben heel voorzichtig. Maar het is wat tegenstrijdig wat er staat. Eerst staat er dat er sporen in kunnen zitten, maar verderop staat ‘kan melk’ bevatten. In geval van twijfel nooit doen
Kant en klare soep uit een blik of pakje weet ik niet. Maar een zakje soepgroente kan wel, evenals bouillonblokjes. Alleen even checken op soja. Gehakt van albert Heijn is ook melkvrij (gemeng gehakt haal ik altijd). Stokbrood van ah basic (met een gele streep in de hoek) is melkvrij, evenals afbak croissants. Ze hebben wel verschillende soorten dus even kijken welke je moet hebben. Snackbar gaat hier goed, maar even checken welk vet ze gebruiken. Ook of ze bijvoorbeeld frikandellen, kroketten en kaassouffles in dezelfde pan frituren. Hier doen ze het apart voor hem in het deel waar ze de patat in bakken.
Mijn vraag is dan meer, ga je ze alledrie tegelijk uitsluiten? Want dan kan het zijn dat hij misschien voor één allergisch is? En je dat dan niet weet? Ik heb het zelf ooit moeten doen om te testen wat het bij mij was en moest één allergeen per “test-periode” uitsluiten.
Ja ik zou eerst ook allergeen proberen. En dan zou ik eerst voor koemelk gaan. Koemelk en eivrij is redelijk te doen. Een vriendin mag beiden niet.
Ik eet zelf volledig veganistisch dus dit klinkt voor mij als een (kipvrij) eitje Melk kun je vervangen door plantaardige melk naar keuze, hier valt amandel en havermelk in de smaak bij de kinderen maar dat is gewoon uitproberen, er zijn zoveel soorten. Ipv yoghurt kun je kokosyoghurt kopen. Ik weet niet waar je normaal sojaproducten voor gebruikt aangezien je wel vlees eet, maar als je ook wel eens vleesvervangers eet kun je makkelijk een blik peulvruchten opentrekken en ergens doorheen doen. Er zijn ook vleesvervangers zonder soja te vinden, bijvoorbeeld quorn. Makkelijke maaltijden kunnen ook prima. Bijvoorbeeld pasta: pasta, zak roerbakgroente, pot tomatensaus en vlees of een vleesvervanger, ben je in max 20 minuten klaar. Nasi is ook makkelijk, of gebakken aardappels en diepvriesgroente. Je kunt ook zakken soep kopen en dan dat eten met brood erbij als je iets makkelijks wilt. salade is ook zo gemaakt, zak slamix en er wat komkommer en tomaat en wortelrasp doorheen, blikje mais erdoor vinden de kinderen hier ook lekker. Wat je ook kan doen is preppen, dat je de maaltijden voor de week voorbereidt en vast maakt en invriest of in de koelkast bewaart, dan hoef je het alleen nog maar op te warmen. Ik weet niet echt advies voor een kant- en klaarmaaltijd, ik denk dat dat lastig is, maar als je een keer per week wat simpele dingen maakt en bewaart is dat volgens mij ook best makkelijk. Succes!
Soja zit echt in heel veel producten. Mijn neefje is/was allergisch voor alle 3 de allergenen die ts uit wil proberen. Soja vrij is veel moeilijker dan het lijkt omdat het dus echt in heel erg veel etenswaren zit. Ik zou alles waar ei, soja of melk op staat vermijden maar dan wel om de beurt.
Oké daar weet ik niet zoveel van want ik maak bijna alles zelf dus op dat gebied kan ik dat niet echt tips geven aangezien ts daar geen tijd voor heeft.