Liga door fruithap

Discussie in 'Voeding' gestart door B en N, 19 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Even een vraagje over het doen van Liga door het fruithapje.
    Van het weekend heb ik een liga verkruimeld door het fruithapje van onze dochter en dat vond ze wel wat.

Maar nu vraag ik me af hoelang blijft die liga lekker door het hapje? Ik maak namelijk savonds altijd haar fruithapje klaar voor de volgende dag bij de opvang maar ik vraag me af of die liga wel lekker blijft na 12 uur in de koelkast?

Het zelfde geld eigenlijk voor het invriezen? Kan dat met liga?

En anders dan krijgt mijn dochtertje er gewoon alleen liga doorheen op de dagen dat ze niet naar de opvang gaat, maar als het wel kan lijkt het me wel wat.

Bedankt alvast iniedergeval voor jullie antwoorden!

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik denk dat de liga opzich wel goedblijft, maar het is dan natuurlijk wel helemaal sompig..

Wij deden alleen de liga erin, als het wat slappe prut was. En anders de liga lekker op de middag bij de thee.

3. lisanne1204

lisanne1204 Actief lid

19 jul 2008
    243
    5
    18
    Vrouw
    hallo
    ik zou de liga gewoon meegeven en dan zeggen tegen de opvang willen jullie die liga er doorheen doen
    en ik heb mijn fruithapjes een tijdje ingevroren en dan ontdooide ik ze en dan pas de liga er doorheen

4. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    blijft wel goed hoor, toen esmee nog fruithapjes kreeg deed ik er savonds ook de liga er al door heen als ze de volgende dag naar opa en oma moest.
    het word alleen wat prut zeg maar de liga ze hoeven het niet te kouwen (geen klontjes dus)

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.853
    3.367
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier gaat alles door de staafmixer, dus prut is het toch al. Dus het gaat zo mee de vriezer in. Maarja, jou kindje is wat ouder en eet dus stukjes, dus dan is het misschien wat anders....

6. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Waarom niet die dagen thuis alleen, lijkt me ook belangrijk dat ze fruit leert eten zonder koek! Ik doe nooit liga door het fruit eigenlijk, dan krijgen ze 2 tussendoortjes in 1, geef dan liever 's middags nog een liga, dus op zich lijkt het me een goede middenweg alleen thuis geven, maar moet je natuurlijk zelf weten, typ even neer wat ik denk!

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.853
    3.367
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    tja, de liga eerste stap is speciaal om door het fruit te doen. Zover ik het begrepen heb is die te droog enzo, om gewoon te eten. Ik vergelijk die liga ook een beetje met rijstebloem. Gewoon om weer een andere structuur te voelen en om het wat dikker te maken.

8. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    liga eerste stap kun je ook als tussendoor geven word snel zacht ;) je krijgt er wel een plak en knoeiboel van maarja dan de truitjes maar in de was en kind in bad

ik doe het door de fruithap om het dikker te maken anders gaat dice ervan spuugen
    ik geef het hem ook tussendoor een halve liga

9. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Je kunt hem gewoon eten, en zeker stap 2( vanaf 6 maand). Het is op zich niet nodig om liga door het fruit te doen, zit ook niet door de olvarit potjes, ok je hebt een koekvariant. In een koek van 14,6 gram zit 11 gram koolhydraten, daarvan is 3,2 gram suiker, de rest zetmeel, ook zit er per koek 1,1 gram vet in. Als je het dikker wilt maken zou ik dan eerder kiezen voor rijstebloem. Ik vind het juist goed om kinderen de smaak van appel, of banaan te leren. Denk ook dat ze dan later dat beter eten, je leert het ze goed aan. Ik zie het meer als eens een extraatje, maar niet om elke dag te doen. Maar ja dat moet iedereen natuurlijk zelf weten ;)

10. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    het verkrummelen van liga door de fruithap doet niets af aan de smaak van het fruit waar je het doorheen doet hoor.

hier eten ze werkelijk alles en ze weten precies de smaken van welk fruit of groente soort dan ook ondanks dat ze ook lekkere zoete dingen kregen en of dat nou verkrummeld was door het fruit (liga) of gewoon een lekker koekje tussendoor (lange vinger e.d.) denk niet dat je je kind hiermee beïnvloed dat het later beter zal eten omdat het bovengenoemde niet of nauwelijks zal krijgen, dat ligt meer in de rest van je opvoeding en wat je ze voorschotelt. want als dat de leidraad zou zijn zouden ze hier eigenlijk heel slecht moeten eten ;) en het is hier het tegenovergestelde.

ze zijn soms nog blijer met een stuk komkommer met aromat of augurk dan een snoepie of koekie ;) waarom? ze kennen de smaken van maar willen de ene keer dit, de andere keer dat. ;)

verder ontopic.
    zelf ben ik meer van het vers bereiden, en vindt het totaal geen moeite om het fruit pas in de ochtend te maken maar dat is voor ieder dus verschillend maak jij het liever in de avond klaar is er volgens mij niks ergs om dan ook in de avond de liga er door te doen, maar ja zoals gezegd tis nog geen 5 min werk en ik zou het lekker vers maken en dan meegeven. ik zou het zelf in ieder geval niet meer eten,en als ik zelfs iets niet zou eten zou ik het mijn kinderen ook niet gemakshalve laten eten, maar ja iedereen is daar gewoon weer anders in.

11. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Hier krijgen ze hun zoetigheden ook wel hoor, het is niet zo dat ik het niet geef, maar met mate en niet door het fruit! Denk ook dat het helemaal niet geven van zoetigheid zinvol is, vroeg of laat ontdekken ze het toch wel ;) Je moet ze leren er goed mee om te gaan, indd. Maar ik zou zelf gewoon niet elke keer liga door het fruit doen , wel eens af en toe. Kijk ik ben gek op friet maar eet dat dan ook niet elke dag. Daarom zeg ik dan van waarom geef je de liga er niet thuis door en op het kdv niet. Een goede middenweg vind ik dat . Maar goed ik heb ook kinderen met aanleg voor overgewicht en moet daarom de calorien die ze eten zorgvuldig verdelen, als ik fruit en liga door elkaar doe hebben ze al zoveel dat ik dan verder niets meer kan!

12. mamatje24

mamatje24 Fanatiek lid

10 sep 2008
    1.236
    0
    0
    Hier krijgen ze hun zoetigheden ook wel hoor, het is niet zo dat ik het niet geef, maar met mate en niet door het fruit! Denk ook dat het helemaal niet geven van zoetigheid zinvol is, vroeg of laat ontdekken ze het toch wel Je moet ze leren er goed mee om te gaan, indd. Maar ik zou zelf gewoon niet elke keer liga door het fruit doen , wel eens af en toe. Kijk ik ben gek op friet maar eet dat dan ook niet elke dag. Daarom zeg ik dan van waarom geef je de liga er niet thuis door en op het kdv niet. Een goede middenweg vind ik dat . Maar goed ik heb ook kinderen met aanleg voor overgewicht en moet daarom de calorien die ze eten zorgvuldig verdelen, als ik fruit en liga door elkaar doe hebben ze al zoveel dat ik dan verder niets meer kan!

oh maar daar heb je ook gelijk in hoor, hier kregen ze ook echt niet elke dag een fruithapje met liga er doorheen, het was gewoon gevarieërd fruit en soms inderdaad met een liga (banaan-sinaasappel-liga) rest zat het niet doorheen.

wat jij zegt kan natuurlijk ook,thuis de liga, en op het kdv niet, maar zoals je zelf al aangeeft heb jij kinderen met aanleg voor overgewicht en daarom zou ik er zelf ook al iets zorgvuldiger mee omgaan inderdaad, mijn reactie was eigenlijk meer omdat ik de laatste tijd zoveel topics zie waarin met zo ontzettend soms tegen het extreme aan om hun kinderen te behouden van zoetigheid en dergelijke dat ik denk dat ze daar soms echt wel eens in doorschieten hoor, een kind krijgt er niets van als het eens wat lekkers krijgt waar suikers inzit. ;)

13. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Iniedergeval heel bedankt voor de reacties en het is niet zo zeer dat we haar graag zoetigheid ofzo willen geven hoor. Het is meer om het fruit hapje iets steviger en daardoor vullender te maken daarbij is het soms fijn als ze bijvoorbeeld kiwi krijgt dat die zure smaak een beetje minder wordt.

En elke dag krijgt ze het zo ie zo niet en daarbij doe ik maar de helft van zo een koekje erdoor hoor.

Ik prop mijn meisje niet vol hoor ;) (al moet ze van het cb wel wat aankomen).

14. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Offtopic: Ik weet niet beter dan dat je kindjes onder de 1 jaar beter geen kiwi kan geven...Maar dat even terzijde...Weet niet of je dat wel wist?

15. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Ik zou het ook gevarieerd aan blijven bieden...Dus niet elke keer koek door t fruit..straks krijg je hetzelfde effect als mensen die altijd appelmoes over de groenten van t kind heen doen...

Ook zou je t fruit wat dikker kunnen maken met een lekker stevige banaan erdoorheen!

16. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Haar kleine is duidelijk niet allergisch ;) Daar wordt het voor afgeraden.. ze zijn sterk allergeen. Als je kindje geen reactie vertoont kan het prima.

17. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ik heb weleens begrepen dat als je je fruit iets dikker wilt maken je er dan een beetje rijstebloem door heen kan doen!

18. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Helemaal mee eens, houd ook niet van dat extreme, maar houd ook niet van het doorschieten naar de andere kant. Als je kijkt wat sommige kinderen mee krijgen in de pauze naar school, of de traktaties. Mijn dochter heeft echt door nu dat zij dat niet zomaar krijgt, en dat is best heel moeilijk voor haar, maar raak nu of topic ;)

Deel Deze Pagina