Baby 7 maanden eet erg weinig naast BV

Discussie in 'Voeding' gestart door Boordevol, 14 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.170
    4.321
    113
    Ik heb weer eens een vraag. Mijn zoontje is niet de grootste en/of dikste. Maar dat zou moeten veranderen als ze ook bijvoeding krijgen. Ik ben begonnen met ongeveer 6 maanden. Dat ging erg moeizaam maar inmiddels kan hij goed van een lepeltje eten. Het probleem is alleen dat hij erg weinig eet.

's ochtends krijgt hij na de BV (ongeveer 1,5 a 2 uur later) pap. Maar hij eet nog altijd maar de helft van de pap die op de verpakking staat (60ml water en 25 gram pap). Soms laat hij hier nog iets van staan. Maar meestal gaat dit wel op en moet ik bij de laatste hapjes echt even doorzetten. Vervolgens krijgt hij rond 16-17 uur avondeten. Een groenteprakje wat ik met de staafmixer fijn maak. Hij eet tot nu toe alle groenten die ik hem voorschotel, alleen eet hij weer weinig. Ongeveer 1 grote eetlepel (om en nabij de 50 gram). Hij zou ondertussen toch veel meer binnen moeten krijgen? Hij krijgt een klein beetje water (ong. 20ml). Fruit is bijna niet noemenswaardig. Daar eet hij nog minder van. Van Liga 2de stap eet hij een kwart (de helft van 1 liga koekje). Verder krijgt hij veel BV. Als hij echt honger heeft accepteert hij alleen de BV en geen eten. 's nachts komt hij ook nog steeds 2 keer voor een voeding. Overdag kan hij zo 5 uur laten tussen de pap en de volgende voeding (BV).

Sorry voor dit ingewikkelde verhaal maar ik hoop dat iemand tips heeft hoe ik hem meer kan laten eten. Ik zit er al over na te denken groentehap in de middag te doen en dan rond 4 uur weer pap zodat hij dan op 1 bord zit. Hij krijgt de pap met een lepeltje omdat hij geen fles neemt. Ik hoop op goede tips en geruststelling want als ik zie wat de kindjes hier eten schrik ik me soms dood :(.

2. Bloempjuh23

Bloempjuh23 Bekend lid

25 sep 2008
    726
    0
    0
    Hey boordevol,

Fijn een medestander in dit hele verhaal.. Ik ben ook altijd zo bang dat mijn dochter te weinig krijgt! Lastig hoor!! Op het cb zeiden ze dat ze vanaf 9 a 10 maanden pas echt goed de BIJvoeding hoeven te eten met BV. Ik begreep zelfs dat ze tot 12 maanden volledig op BV kunnen teren. Mijn cb is ook pro-bv dus dat scheelt een heleboel.

Ik maakt me ook ontzettend ongerust of mijn dochter wel genoeg binnen zou krijgen. En van de ene op de andere dag had ze in het in ene door. Ik geef het wel via rapley, dus gewoon in haar handje en daardoor heeft ze zelf de regie. Ik had hier van tevoren wat over gelezen en ik vond het allemaal verschrikkelijk zweverig. Ik doe het dus op mijn eigen manier maar het werkt wel. In het begin is het een vreselijke smeerboel en eten ze echt héél weinig maar nu eet ze overal toch wel een beetje van. Ik geef bijv een peer in 8 lange stengels waarvan ze dan in totaal misschien 2 stengels echt op heeft. In het begin was dit ook maar een kwart van zo'n stengel. Op bv.com staan hier hele goede verhalen op.

Ik hoop dat mijn verhaal je een beetje gerust gesteld heeft. Ik heb een topic onder de pijler bv staan. Ik vind namelijk ook dat ze nu al zoveel moeten eten.. En mijn dochter slaapt nog best veel. Mocht je nog wat willen weten kan je me gerust een pb sturen.

Succes!

Liefs Bloempjuh

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    BV bevat veel meer calorien dan groente, fruit of de meeste soorten pap.
    Als je de groei erin wilt houden is het zeker het eerste jaar vooral belangrijk dat er voldoende moedermelk ingaat.

Beste aanpak met vast voedsel is om altijd eerst een borst aan te bieden, dan wat hapjes en als toetje weer een borst. Ze eten dan qua hoeveelheid vast voedsel misschien wat minder, maar door de enzymen in de moedermelk verteren ze het beter en halen ze er veel meer uit. En op deze manier kun je ook veel meer eetmomenten in een dag inlassen.

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Toen mijn zoontje niet voldoende aangekomen bleek te zijn bij een controle op het CB, moesten wij één fles bv aandikken met rijstebloem. En dat werkte goed! De keer erop was hij goed aangekomen. Nu geven we die rijstebloem alleen als ik niet thuis ben, dus 4 dagen per week in één fles.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.194
    113
    Vaker aanleggen is de beste manier om aan te komen, de rest is alleen nog voor erbij.

Dus lekker vaak de borst geven en de rest komt vanzelf. Mijn dochtertje is nu 9 maanden en eet ook nog bijna niks anders dan bv, komt vanzelf. Gewoon aanbieden en kijken wat hij eet. Doorzetten zodat hij ook de laatste hapjes eet zou ik nooit doen moet ik zeggen. Het is toch ook niet zo raar dat als hij 2 uurtjes geleden nog een flinke bv maaltijd heeft gehad dat hij dan niet alle pap wil eten?

Rijstebloem om aan te komen zou ik niet doen. Ik geloof dat in 2 slokken moedermelk evenveel caloriën zitten als in de rijstebloem die je dan geeft.

6. kiddie

kiddie Niet meer actief

Ja ik heb ook gehoord dat rijstebloem niet 'aanzet,' hoe zit dat dan?
    @Bloempjuh, hoe doe jij dat met die peer?? Mijn meis lust het volgens mij ook wel, maar of het glijd continue uit haar handjes en wordt ze boos, of ze knijpt het meteen in gort en dan gaat het hele stuk zo de mond in. Dat vind ik te gevaarlijk..

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.194
    113
    In rijstebloem zitten eigenlijk maar heel weinig caloriën, net zoveel als in een paar slokken moedermelk. Wel geeft het vaak een wat voller gevoel, waardoor kindjes pas later weer willen eten en daardoor weer minder moedermelk binnenkrijgen en dus in totaal minder caloriën dan wanneer je gewoon een extra bv zou geven, of zelfs maar een paar slokken.

8. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Boordevol, ik vind dat je kindje al best veel eet, veel meer dan mijn dochters rond die tijd hoor! En aankomen doen ze niet van bijvoeding maar van borstvoeding, dus blijf gewoon lekker op verzoek voeden. Je zegt dat je zoontje niet de dikste/grootste is, maar is dit echt een probleem (volgens arts) of meer een gevoel waarom je je daarover zorgen maakt? Ieder kindje volgt namelijk zijn eigen lijntje, en dat jouw mannetje wat kleiner of slanker is wil niet zeggen dat dit niet goed is of dat hij meer zou moeten eten. Ik zie verder dat je ook wat water geeft, ik zou hem denk ik gewoon vaker aanleggen. In borstvoeding zitten nou eenmaal de meeste calorieën. Maak je vooral niet druk zou ik zeggen, eten komt vanzelf!

Deel Deze Pagina