Hoi, Ik weet dat er al vele topics over gestart zijn en dat het antwoord op mijn vragen met een simpel 'heb geduld' beantwoord zou kunnen worden maar misschien dat iemand mij toch even gerust kan stellen of hopelijk waardevolle tips kan geven. Sinds mijn zoontje 4 maanden en 1 week is ben ik heel rustig aan begonnen met het wennen aan fruithapjes. Alles maak ik vers met de Avent stoom/blender. Tot nu toe heeft hij aan fruit appel, banaan en peer gehad. De eerste weken moest hij er niks van weten, vandaar dat ik ook vaak een aantal dagen heb overgeslaan met de gedachte dat hij er nog niet aan toe zou zijn. Sinds 3 weken ben ik het hem wel dagelijks aan het geven en heb ik meerdere soorten fruit geprobeerd aan te bieden. De appel, banaan en peer gaan redelijk goed (ook zeker niet elke dag) maar als ik iets anders probeer aan te bieden dan wil hij hier niks van weten en na de eerste hap spuugt hij alles eruit en zet het op een brullen. Ook ben ik 3 weken geleden begonnen met groente, nou dit is helemaal drama... Alles vind hij verschrikkelijk. Ik probeerde juist om meerdere dagen achterelkaar hetzelfde te geven zodat hij eraan zou wennen maar hij vind het helemaal niks (wortel en broccoli). Zijn flessen (4x 180/6 + 2 scheppen JHB) gaan schoon op. Dat vind ik ook erg belangrijk omdat hij de bijvoeding nog niet nodig heeft. Toch snap ik het niet, ik ben zo rustig begonnen en na 2 maanden proberen wil hij er nog niks van weten. Wat denken jullie?
Stop eens.. veel kindjes zijn pas met 6 maanden toe aan andere voeding. Stop gewoon eens een week (helemaal) en start dan opnieuw op met groenten. Het kan tot 15 x duren voordat een kindje een smaak weet te waarderen. Een lange adem hebben. Door alleeng groenten aan te bieden hou je het zoete van het fruit even uit het menu. Sommige kinderen reageren beter op stukken dan op gepureerd / geprakt. Laat je kindje de tijd nemen en raak niet in paniek.. Melkvoedingen zijn het allerbelangrijkst en je hebt ruim de tijd met hem om te leren eten!
oke, bedankt Cygnet2. Ik ben wel vaker een aantal dagen of een week gestopt en daarna weer op nieuw begonnen met fruit maar het ging dan gewoon weer hetzelfde. Ik zal hem nu eens alleen groente aanbieden en stoppen met fruit, wat is dan het best tijdstip?
Ik zou dat altijd op het midden van de dag doen. Op dat tijdstip zijn kindje vaak heel wakker en alert en je kunt goed zien wat de voeding met je kindje doet. Als het goed gaat, verschuif je de groenten gemakkelijk naar 17:00 -18:00 Ik deed 3 dagen achter elkaar en dan gewoon weer herhalen. En het hielp hier om een kleine fles te geven (honger even gestilt) daarna groenten en daarna de rest van de fles. Je hoeft niet bang te zijn voor het minieme negatieve effect van de zuivel op de opname van vitamines.. De vitamines zitten in de zuivel en de groenten zijn extra!
Mijn dochter is ook niet zon spring in de lucht voor het bijvoeden en ze inmiddels 9 maand. Je kunt een boel beïnvloeden, maar slikken moeten ze toch zelf doen...
Oké, maar zal ik dan wel gewoon het aantal flessen hetzelfde houden? En wanneer is het verstandig om over te stappen naar Nutrilon 2 (voor 6 maanden) Zolang hij nog niets wil van de bijvoeding kan ik toch beter blijven zitten op nummer 1?
Als hij voldoende heeft aan 800cc kun je met 6mnd gewoon over op nr 2. Als hij nog 1liter nodig heeft zou ik op nr 1 blijven. Mijn dochter heeft haar eerste hap met 5,5mnd gekregen. En het heeft precies 8 weken geduurd totdat ze meer dan 3 happen wilde. Ze moest niks hebben van die hele bijvoeding. Vanaf 7,5mnd ging het ineens hartstikke goed.
Het nummer1 of nummer2 kiezen durf ik niet te zeggen, heb daar te weinig koek van gegeten . Maar ook ik zou zeggen gewoon nog even stoppen, al is het wel goed dat je goed naar je kindje hebt gekeken en soms al wat dagen gestopt bent. Zou het nog even afwachten, misschien is hij er ergens toch nog niet aan toe, staat hij nog niet geheel open om die nieuwe smaakjes te ontdekken. Volgens mij las ik er al iets over, maar ik zou proberen te beginnen met groente die zijn vaak toch wat milder dan fruit. Verder kan je als je bijvoorbeeld over 2 weekjes weer begint misschien eens kijken naar andere vormen? Dus gladgepureerd, grofgepureerd, stukjes, kijk waar de kleine zijn intresse naar uit gaat. Wat ik ook nog weleens gezien hier op het forum, de groenten 'prakken' en als het wat droog is een beetje van de melkvoeding erdoor doen zodat de 'vertrouwde' smaak terug komt in het eten en dan steeds wat minder doen. Maar moet zeggen dat ik niet goed weet hoe je die verhoudingen moet doen dan en het is denk ik echt iets waar je zelf als ouder achter moet staan om te doen, zelf zou ik het bijv niets vinden. De eerste maanden is het echt nog oefenen, kijken goh wat is dat in mijn mond, wat moet ik ermee, etc. Pas met een maand of 9 gaat het meer om echt eten en voedingstoffen eruit halen/nodig hebben. Liefs Hanneke.
Veerle dronk altijd rond de 600/700cc per dag, soms met een uitschieter. Ik ben gewoon met 6 maanden over gegaan naar nummer 2 en heb daar het advies van cb gevolgd. Vanaf 6 maanden ben ik Veerle voeding aan gaan bieden volgens het voeddingsintroductieschema van Stefan Kleintjes (kan je via google vinden).
ja, heb weleens iets gelezen / opgezocht over rapley en kleintjes. De meningen zijn zo verschillend dat het moeilijk is om ervoor te kiezen of niet... Ik ben als de dood dat hij erin stikt en dat ik dan niet weet wat ik moet doen. Maar aan de andere kant lijkt het mij wel logisch dat ze al vroeg moeten leren wat ze in hun mondje krijgen. Vandaar dat ik ook heb gekozen om alles zelf te maken zodat ik zeker weet wat mijn zoontje krijgt (buiten dat ik het leuk vind om voor hem zelf eten te maken). Ik ga volgende week het eens proberen met een klein gestoomd worteltje. Over de opvolgmelk, hij drinkt nu 4 x 210 dat is bijna een liter. Ik denk dat ik volgende week wel nummer 2 koop, dan 2 schepjes nummer 1 en 2 schepjes nummer 2 ga combineren. Volgende maand moet ik toch weer naar het cb dan wacht ik dat wel af. Iedereen bedankt voor het meedenken!