Hier vanaf 6 maanden direct stukken in de hand. Nooit geen problemen gehad. Juist dingen die fijn gepureerd zijn of smelten kunnen ze middels hun khr niet terug halen en die blijven dus in de keel steken. STukjes kunnen altijd teruggekokt worden. Daarom zijn wij al helemaal geen fan van Liga. Rijswafeltjes, daar zijn we fan van. Maar er is vast meer aan de hand dan dat er te lezen is. Die dingen zijn al jaren in de handel, en dan nu opeens klachten? Lijkt me stug maar goed.
ik snapte sowieso al nooit dat mensen zulke kleine kinderen die dingen uit het vuistje geven. ent als rijstewafels trouwens. ik vind dat vragen om problemen.
Ronja vindt ze heerlijk, juist uit het vuistje. En ze zijn voor die leeftijdsgroep, dan verwacht je toch ook geen problemen? Het heeft hier in ieder geval nog geen problemen veroorzaakt anders dan dat ze er wel helemaal onder zit elke keer! Toch maar weer door de fruithap dan de volgende keer!
Ik heb die Liga's wel gegeven, maar omdat het zo'n vieze dikke plakboel werd (zat ook helemaal aan zijn gehemelte) ben ik overgestapt op Nijntje koekjes en rijstwafeltjes. Eens in de zoveel weken/maanden krijgt hij een lange vinger, maar die haal ik meestal niet in huis, omdat ik zelf dan de overige 29 (of weet ik wat er in zo'n pak zit) lange vingers op eet .
@Jo: die neiging met die lange vingers herken ik... is voor mij ook een groot gevaar. Maar die Nijntje koekjes zijn dus wel een succes? Zal ik eens kijken of ik die hier ook ergens kan vinden!
Jeetje! Gaf ze regelmatig zo in zn handje aan mn zoontje. Dat ging altijd nog goed, maar dat doe ik nu dus zeker niet meer! Opzich slordig dat er nu pas voor gewaarschuwd wordt, ze liggen al een tijdje in de schappen toch?
Wij vinden liga ook vieze plaktroep. Krijg zelf al een kokhalsreflex bij het idee dat ik die plakkerige troep moet eten. Hier alleen liga door fruit heen (als we het al doen) en verder lekker volkorenbiscuitjes of rijstwafels (het meeste die rijstwafels). Ze smullen ervan, beide.
Whaha, moest echt even lachen toen ik het gister op het nieuws zag, ik weet namelijk niet eens wat een kind tussen de 6 en 9 maanden al met koek en snoep moet laat het eerst maar eens gezonde dingen kennen . Maar oke, prima dat ze er even een extra melding op gaan zetten (zoals ik begrepen heb blijven ze gewoon maar komt erop te staan dat het alleen voor verkruimelen is).
ik vind uberhaupt 6 maanden best vroeg voor zulke dingen. Emma krijgt deze liga's 'pas' sinds een maandje/anderhalve maand. Maar goed de liga's gaan niet uit de handel meiden! ze gaan de verpakking aanpassen en halen nu dus de oude dozen uit de winkel. Ik kreeg ze vroeger al en ik heb er ook nooit geen problemen mee gehad (ook niet met Emma).
ik heb het zelf ook meegemaakt met mijn dochtertje. De liga bleef ook in haar keeltje steken. Ik ben me helemaal rotgeschrokken, ze kreeg geen lucht meer. Uiteindelijk heb ik mijn vinger in haar keeltje gestoken en heb het ligaatje erdoorheen kunnen duwen. Wel had ze allemaal bloed in het mondje van mijn nagels (die zijn niet lang, maar toch)... Pfff wat was ik in paniek. Mijn dochtertje was het een paar minuutjes erna weer helemaal vergeten, maar ik heb er echt van bij moeten komen... onbegrijpelijk dat ze dit nu pas laten weten...
Wat erg voor de mensen hier (en niet hier) die het hebben meegemaakt met Liga! ik heb het tussen de 6 en 12 maanden elke dag gegeven! Meestal in de vorm van een koekjepapje zoals ik al lees in het artikel, toen hij groter werd in stukjes aan hem gegeven. bij een baby mag je geen heimlichgreep toepassen (alleen bij oudere kinderen), je moet hem optillen en op zijn rug kloppen. Je tilt hem op en draait hem met buik en mond richting de grond en dan op zijn rug `slaan `met vlakke hand. Ik heb het een keer gehad met een stukje meloen, pfff gelukkig heb ik ehbo gehad anders had ik het niet geweten. dit heb ik van een ehbo site Verslikking [FONT=Verdana, Arial, Helvetica]Bij verslikking van de baby is een totaal andere handeling nodig. De hulpverlener pakt de baby bij de onderkaak en legt de baby op de onderarm. De onderarm steunt op de knie. Met de andere hand geeft de hulpverlener beheerste stootjes tussen de schouderbladen van de baby. Vijf maal. Als dit geen effect heeft draait de hulpverlener de baby om en controleert hij op tekenen van leven, nadat hij de mond heeft geïnspecteerd op eventueel aanwezige los zittende delen.[/FONT]
T probleem is dat deze koekjes echt in de keel vastplakken en dan kun je ze op de kop houden en slaan wat je wilt maar dan kpmt t niet los.. Heb ik nl eerst ook geprobeerd! meloen is stuk gladder dus daar zal t idd wel beter gaan!
Ik las het nieuwsbericht gisteren, eergisteren had mijn vriend het ook net in huis gehaald. Kleine meid had ook al een halve op, ze vond het heerlijk en ging gelukkig goed. Voorlopig toch nog maar even niet weer geven, of in een papje of fruithapje kruimelen dan maar. Lijkt me doodeng om mee te moeten maken wat hier al een paar keer geschreven werd. Heb bij de cursus bedrijfshulpverlening ook geleerd hoe je een baby moet reanimeren en wat je moet doen als bij een baby iets in de keel blijft steken. Kreeg er toen al de rillingen van (Rosalie was toen ook net 3,5 maanden dus zat nog VOL met zwangerschapshormonen en kraamtranen.. je snapt hoe dat gegaan is...).
Owwww vandaar dat er niets meer was toen ik ze ging halen. Die stap 3 mag Finn niet omdat daar koemelk inzit...dus wij geven nog steeds stap 2. (ook al vanaf een maandje of 7 hoor...maar Finn heeft maar 1 maand prut gegeten...vindt ie niks) Dus nu ook maar die nijntjes gehaald...heel mn huis zat onder de kruimels...maar hij vond het iig wel lekker!
Ik heb ook de nijntjes in huis gehaald (hier ook KMA) Maar ik gaf de liga stap 2 vanaf 8 maanden, daarvoor(vanaf 6 maanden) gaf ik stap 1 maar wat ik niet begrijp, een baby heeft toch het wurgreflex, dus theoretisch zou alles wat te groot voor het keeltje is, er vanzelf uit gekokt moeten worden...daarom kan je ook eten op de rapley manier geven. Danique heeft nooit geprakt/gepureerd eten gewild, vanaf 7 maanden eet ze alles in kleine stukjes en dat geef ik met een vorkje, ze kauwt er op en slikt het dan door, de liga krijgt ze in haar handje, en heeft best al vaak een stukje terug gekokt...maar ik durf die liga nu toch ook niet meer te geven
ik vind liga toch niet echt onder de 'koek en snoep' categorie vallen, het is een tussendoortje van koek inderdaad, maar dat is een volkoren koekje ook en dat is op zich ook redelijk gezond nog. Een liga is best een oke tussendoortje hoor. Voordat Danique vast voedsel ging eten ben ik bij een dietiste geweest en van haar kreeg ik advies om als tussendoortje liga stap 1 te gaan geven (vanaf 6 maanden) Kan me niet voorstellen dat een dietiste 'slechte' adviezen zou geven...
Nee, je gaat ervan uit dat een dietiste het wel weet inderdaad. Maar, zij geeft natuurlijk ook alleen advies op basis van wat bekend is etc, kan me voorstellen dat ze hier niet van op de hoogte was/is!