Hoe het beste opbouwen fruit, groente en pap?

Discussie in 'Voeding' gestart door tamtam78, 28 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Mijn zoontje is maandag 5 maanden oud.
    Op advies van het Cb ben ik vorig weekend begonnen met groente.
    Dat ging wel goed alleen had hij wel last van de darmpjes, maar dat lijkt me niet zo gek.
    Afgelopen week heb ik Danian laten wegen en was hij erg weinig aangekomen.
    95 gram in 2 weken.
    Nou mocht ik ook met fruit en pap beginnen.
    Gisteren voor het eerst alle drie een beetje gedaan, maar ik denk dat het teveel in een keer is voor zijn darmpjes.
    Hij trappelt erg met zijn beentjes en gisteravond moest hij na de fles met 2 eetlepels rijstebloem erg huilen.
    Zit er dus aan te denken om een paar dagen fruit te doen en dan een paar dagen groente, dus afwisselen.
    Wat zouden jullie doen of hebben jullie gedaan?
    Doen jullie de fles dan meteen na de groente/fruit of laten jullie er tijd tussen?
    Op het CB werd gezegd om de fles er meteen na te doen zodat je niet de hele dag aan het voeden bent, maar met de groente vind ik dat erg lastig, want dan zou hij of de laatste fles erg vroeg krijgen of de groente erg laat.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat een raar advies van je CB. Pas met 6 maanden zijn de darmen van een baby zover ontwikkeld dat ze iets anders dan melk kunnen verwerken. Eten dat ze daarvoor krijgen is alleen maar voor de smaak en om te oefenen, voor de leuk dus. Al zit er dan dus wel het risico van krampjes en buikpijn in (en erger, verstopping, diarree en allergie).

Tot 6 maanden groeit een kind alleen maar op melk. Melk bevat veel meer makkelijk opneembare voedingsstoffen en veel meer calorieen dan hapjes ooit kunnen bevatten.

Dus als Danian moet aankomen, dan lijkt het me een logischer advies van een CB om hem vooral voldoende flessen te geven en juist NIET groente en fruit of pap. Dat vult namelijk wel, maar voedt nauwelijks. Dus hij heeft er weinig aan, terwijl het hem wel energie kost. Waardoor hij logischerwijze juist MINDER zal groeien i.p.v.meer!

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O, en als hij zo met zijn beentjes trappelt dan heeft hij er dus duidelijk last van. Dan zou ik hem niet verder plagen, maar gewoon fles geven. Zonder extra's!

4. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    Ik geef hem al een liter op een dag aan melk, dus dat kan ik niet verhogen.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als hij al een liter krijgt, dan zal hij van die bijvoeding ook niet harder gaan groeien, dan volgt hij waarschijnlijk zijn eigen lijntje. Dus waarom zou je hem dan plagen met eten waar hij buikpijn van krijgt?

6. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    Ja dat is ook zo.

7. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    Heb het CB net gebeld en moest het fruit en de pap even laten.
    Eerst alleen de groente en dan over een week verder kijken.

8. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Heej,

Hoe eet jou kindje de groente?? Bij mij krijg ik er maar een paar happen in. Hij gaat kokken & slaat de lepel uit mijn handen.
    Bekend? Of bij andere?
    Kan die altijd nog veranderen?

9. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    Het eten gaat goed.