Graag zou ik mijn zoontje van 7 maanden pap of brood geven. Helaas begint hij te kokhalzen van de structuur in zijn mond. Ook van groentehapjes waar een klein stukje in zit. Daarna komt alles eruit. Wie heeft er tips, want ik kan toch niet alleen de fles blijven geven?
Geef hem een flinke broodkorst in de hand, zodat hij zelf kan proeven/voelen/sabbelen en dus kan wennen aan de structuur in zijn mond. Die kokhalsreflex is heel normaal, vrijwel alle kindjes hebben daar last van en gaat vanzelf over naarmate ze meer gaan eten. Als hij zelf de broodkorst vast kan houden heeft hij zelf min of meer de controle. Zorg er verder ook voor dat hij goed rechtop zit tijdens het eten, dat hij het inderdaad ook terug kan kokhalzen als het te groot was of in de weg zit. In liggende of halfliggende houding (bv wipstoel) is dit een stuk lastiger! Oh ja, en probeer zelf niet te schrikken of in paniek te raken door het stukje meteen weer uit de mond te halen. Dat neemt je kindje over en zo kan hij nog meer moeite krijgen met (stukjes) eten. Hier moest ze ook wel eens kokhalzen bij het brood, dan pakte ze het stukje weer uit haar mond, bekeek het een keer en at het dan alsnog op!
Mjah, blijven proberen... Is hier ook vrij rampzalig (9 maanden gecorrigeerd). Wat wel werkt, dat zijn cracottes. Dat kunnen ze zelf afbijten en wordt snel zacht...
Hier de eerste week ook aan het kokhalzen geweest bij brood. Ging snel over. Bij het avondeten worden hier ook nog steeds de stukjes uit de mond gehaald. Gelukkig stopt hij ze ook vaak terug.
Hier ook 1 die veel problemen heeft gehad met brood eten. Ik gaf maar vaak een korstje in de hand om op te sabbelen, en dat ging wel goed. Ben gewoon brood blijven aanbieden en sinds kort, hij is nu 12 maand eet hij het zonder problemen op. Stukjes bij het avondeten vond hij ook niets, spuugde hij zo weer uit. Ben het gewoon blijven geven en het kokhalzen en uitspugen was na een week afgelopen, toen was hij er aan gewent.
Zelf laten eten. Broodkorst of repen geroosterd brood. En kind zelf het tempo laten bepalen, eerst beetje likken en sabbelen, dan komt het eten later wel.