Vertellen jullie dat de oppas komt?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Juud74, 23 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juud74

Juud74 Fanatiek lid

15 jul 2010
    1.264
    0
    0
    Utrecht
    Het onderwerp zegt het al, als jullie 's avonds weggaan als de kindjes in bed liggen, vertellen jullie dan wel als ze nog wakker zijn dat jullie weggaan en de oppas komt?

Wij doen dat meestal niet namelijk. De reden hiervoor is dat ik ze niet onnodig onrustig of iets naar bed wil brengen, maar ik kan me voorstellen dat als ze dan 's avonds wakker worden en om mij of mijn man roepen het nogal schrikken is als de oppas opeens aan hun bed staat....

Ben benieuwd hoe andere ouders dat doen.

2. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Wij hebben eigenlijk nog nooit een echte oppas gehad, alleen mijn ouders of evt mijn zusje die wel eens oppassen. Maar die komen meestal al voordat ze naar bed gaat.
    Maar als ik zelf ga sporten, dan weet ze dat. Meestal ben ik toch degene die gaat troosten als er iets is 's avonds. Dus wij zeggen dat altijd wel.

Maar we hadden laatst ook dat oma 's avonds kwam (ze blijft dan slapen, omdat we 100km uit elkaar wonen) en toen stond dochter dus 's ochtends om 615u op de overloop OMAA!! te roepen...;)
    Dus toen begon ik wel te twijfelen of ik dat nog wel moest vertellen dan.. Maar dan gaat het echt om het feit dat oma er de volgende morgen is (en ik ook nog). Dat is dus een twijfelgevalletje geworden ;)

Als ze 's avonds komt oppassen en wij zijn weg, dan vind ik wel dat ze het moet weten.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm tot nu toe niet gedaan... alsin uberhaupt geen oppas

maar ik denk niet dat het bij ons goed zou vallen als er ineens een oppas is 's avonds
    daarentegen komt ze zelden tot nooit uit bed anders dan om naar het toilet te gaan
    en het maakt ook nogal verschil hoe gek ze met de oppas zou zijn.. is ze daar helemaal gek op dan is het minder erg als die er onverwachts zou zijn dan wanneer ze diegene niet zo goed zou kennen..

ligt ook aan je kind.. die van ons is niet zo gek op het onverwachte.. dus dan kun je het beter wel vertellen :)

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ik vertel eigenlijk zoveel mogelijk. Maar een "onbekende" oppas hebben wij nog niet gehad. Ik zeg het wel als papa 's nachts zal komen ipv ik (tja, dat is nl niet de gewoonte ;) ), of als ik haar bij oma ga achterlaten om te slapen (dat is wel anders natuurlijk).

Het maakt wel uit, hier slaapt ze beter door als ze weet dat ik niet kom 's nachts. Maar ons meisje is nog kleiner natuurlijk (dan je oudste).

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ja uiteraard vertellen we dat. Stel ze worden wakker en er staat op eens iemand anders aan hun bed ... M zou dat ook als 1/2jarige niet waarderen ;) en jouw dochter heeft zeker ook de leeftijd dat ze zich ongans kan schrikken. Lijkt me ook niet goe voor het vertrouwen: papa en mama kunnen dus 'op eens' weg zijn / weggaan.

Nee hoor, hier altijd eerlijk over onze eigen pleziertjes ;)

6. Saskia78

@salapio: daarom hier meestal bij oma logeren
    hebben we allemaal plezier! :)

7. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Hadden laatst zoonlief al in bed en opa kwam oppassen.
    Ik twijfelde enorm of ik het zou zeggen.
    Zoonlief gaat meestal gelijk slapen, maar stel je voor dat hij dat nu een keertje niet zou doen en opa is er ineens.
    Nu is opa een bekende, dat scheelt.
    Ik heb het wel verteld, maar was ondertussen bang dat zoonlief dacht dat hij dan wel lekker kon gaan keten zodat opa boven zou komen.
    Ook dat was niet gebeurt, dus helemaal goed van die kleine man...

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier ook :D (soms komen opa en oma oppassen en sporadisch het buurmeisje)

9. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou trouwens nooit iemand laten oppassen die mijn kinderen niet kennen. Toen het buurmeisje voor het eerst ging oppassen is ze al gekomen rond etenstijd. Zodat zowel M als T echt zagen dat ze er al was ... en dat is een oppas die ze met enige regelmaat zien ;)

10. Juud74

Juud74 Fanatiek lid

15 jul 2010
    1.264
    0
    0
    Utrecht
    Oh maar mijn dochter kent de oppas wel hoor, das het probleem niet. Maar soms komt ze wel pas als ze al slaapt...

11. Saskia78

@juud: ik bedoelde ook eigenlijk.. HEEL goed kennen
    onze dochter is vrij eenkenning dus dat zal weinig beter zijn als ze wakker schrikt :)

maar dat varieert per kind natuurlijk
    en als je weet dat de boel compleet op stelten wordt gezet omdat ze weten dat de oppas er is.. vertel je het volgende keer vast ook niet :)

12. mamamaaike

mamamaaike Actief lid

18 jan 2008
    153
    0
    0
    Ik had afgelopen jaren bijna elke woensdagavond een oppas (een buurmeisje die mijn dochter wel kent, maar niet supergoed) voor mijn toen 3 of 4 jarige dochter en vertelde dat meestal niet. De oppas kwam om 20.30 als mijn dochter al lang sliep en ze wordt nooit wakker (dat is in die 2 jaar ook helemaal niet gebeurd). Als de oppas vroeger kwam, vertelde ik het wel maar vaak kreeg je dan toch dat ze dan onrustig werd en per se wakker wilde blijven tot de oppas kwam etc.

13. fafje

fafje Niet meer actief

ik bereid zoon altijd voor...heel soms haalt mijn moeder of een tante hem uit bed smiddags, omdat ikd an ff weg ben...maar ook als papa het is...

ik vertel dan gewoon als je straks wakker wordt komt die of die je uit bed halen...want ondanks dat papa gewoon papa is...hij is dat smiddags niet gewend, wel sochtends altijd...

en mn moeder of tante vind ie geweldig dus vind het alleen maar fijn (vooral ook voor mezelf) dat ik hem heb voorbereid en niet te erg "schrikt"

14. Juud74

Juud74 Fanatiek lid

15 jul 2010
    1.264
    0
    0
    Utrecht
    Ja, dit is dus heel herkenbaar voor mij! Als ik wel vertel dat de oppas komt gaat mijn dochtertje niet slapen. Dan vindt ze dat leuk spannend en gaat dan proberen wakker te blijven en de oppas roepen vanuit haar bedje enzo. Als wij gewoon net doen of het een gewone avond is, valt ze in slaap en is er niets aan de hand, ze wordt ook zelden wakker.... is in ieder geval nog nooit gebeurd op een avond dat wij weg waren. Wel is gebeurd dat wij om 22 uur ofzo thuiskwamen en ze nog steeds niet sliep in de wetenschap dat er een oppas beneden zit. Tjsa.

15. Bri

Bri Niet meer actief

Wij vertellen het heel bewust wel altijd, precies om de reden dat ik niet wil dat er ineens een onverwacht persoon naast hun bed staat als ze 's avonds wakker worden. Hier trouwens nooit echt problemen met naar bed brengen, we hebben 2 makkelijke slapers.

Nog liever laten we de oppas wat vroeger komen, zodat de kinderen haar nog kunnen zien voor ze gaan slapen (maar vorige week ging dat alsnog mis, omdat zoonlief om zes uur naar bed wilde - doodmoe van eerste hele schoolweek - we hebben dus bij het naar bed gaan verteld dat zijn oppas zou komen).

16. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Dit wekeend gaat voor het eerst iemand anders oppassen s'avonds. Normaal deed oma dit altijd als het nodig was.
    Maar aangezien oma naar hetzelfde feestje gaat, hebben we nu de 15 jarige dochter van een vriendin van ons gevraagd.
    De oudste kent haar, en de jongste vind alles best zolang iemand haar maar een speen geeft als ze wakker wordt ;)
    Ik laat de oudste opblijven en breng samen met de oppas haar op bed.

17. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Wij vertellen het wel altijd, niet dat het nou zo vaak voorkomt ofzo.. Mocht ze dan een keer wakker worden, of nog niet slapen als wij weggaan. Dan weet ze wie ze kan roepen.

18. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Wij hebben het de keren dat we oppas thuis hadden niet verteld, ze wordt eigenlijk nooit wakker dus dan merkt ze er niks van.
    Oppas die wij aan huis hebben is dan mijn broer, ze is helemaal gek op haar oom dus als ze dan een keer wakker zou worden is dit geen probleem. Denk inderdaad eerder dat ik een probleem heb als ze het wel weet want dat is dan veel te interessant...

19. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja, wij vertellen dat de oppas komt. De oppas laten we ook wat vroeger komen dan we daadwerkelijk nodig hebben. Ze komt dus altijd vlak voor de kinderen naar bed gaan. We brengen de kids met elkaar naar bed. Dit gaat altijd goed. Ik moet er niet aan denken dat mijn zoontje van 3,5 jaar 's avonds / 's nachts wakker zou worden zonder dat hij weet dat papa en mama er niet zijn.

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.833
    19.170
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als wij 's avonds oppas aan huis hebben, zijn dat altijd onze ouders. Die zijn er dan al voordat onze zoon naar bed gaat. Dus hij weet dan al dat ze er zijn. Ik weet ook zeker dat hij er niet van zou schrikken als ineens opa of oma naast zijn bed staat in plaats van papa of mama. Feest juist! Dus ik zou me daar niet druk om maken.
    Bij een oppas die ze minder goed kennen, lijkt het me toch wel handig om het te zeggen. Maar wij zijn gelukkig in de luxe positie dat wij nooit een 'vreemde' oppas nodig hebben. Ik zou dat dus ook niet snel doen.

Deel Deze Pagina