De titel zegt het eigenlijk al. Wij wonen nu in een huurhuis en willen een huis gaan kopen (waarschijnlijk). Omdat we niets achterlaten is dit best een tijd om nu de stap te nemen. Alleen zijn we hier echt niet in thuis. Hebben jullie tips waar we goed op moeten letten, of waar we naar moeten vragen? Thnx!
Waar ik de volgende keer op zou letten; dubbel glas, kunstof kozijnen, vochtplekken, de buren. Maar dat is op grond van mijn eigen ervaring.. succes ermee!
dank je! Kan alvast wat op mijn lijstje. Mijn belangrijkste punt is de buren! Dat vind ik even heel belangrijk Onze buren hier maken echt veel herrie! Daar word ik gek van.
Pfff moeilijk zoiezo is het een bepaald gevoel, op papier kan iets kloppen maar het gevoel moet er ook zijn! Daarnaast kozijnen, schimmelplekken (evt plekken die net geverfd zijn met eronder schimmel ofzo??) zoiezo bij bepaalde huizen is een bouwtechnisch onderzoek wel aan te raden. Kijk goed naar de buurt, de buren e.d rij ook eens regelmatig langs gewoon zomaar en kijk naar de mensen in de buurt e.d., evt. bij iemand aanbellen en vragen hoe het hier wonen is? Technisch zegt het mij allemaal niet zoveel, dat is mijn man zijn werk ik kijk meer of ik al zie in mijn hoofd hoe met moet worden (kan ik goed doorheen kijken) dus knap niet af op ene kleurtje, een verkeerde keuken of badkamer dat is relatief cheap op te lossen (maar de prijs moet er dan wel naar zijn natuurlijk!)
ja kozijnen is inderdaad wel duur maar dubbel glas heb je voor 1000 euro een heel huis dus dat is wel te overzien natuurlijk.. dat zit in zoveel ex huurhuizen bv niet maar is heel simpel op te lossen natuurlijk..
goeie tips, deze ook idd Maar wat als mensen werken zijn, hoe kom je erachter of het gehorig is? Gewoon boven heen en weer lopen en beneden luisteren ofzo? (sorry maar ik heb hier echt geen verstand van)
Voor 1000 euro 'n heel huis, dan wil ik wel weten waar je dat kan doen, want wij zijn al 3000 kwijt voor alleen de bovenverdieping al. Verder zou ik kijken of alle deuren en ramen goed open en dicht gaan. En inderdaad laten keuren.
Rij ook een keer in de avonduren door de wijk om te kijken of je je er dan ook prettig voelt (zijn er bijvoorbeeld veel hangjongeren op straat waar je last van zou kunnen hebben?). Verder altijd een bouwtechnische keuring laten doen en goed kijken naar de staat van onderhoud. Persoonlijk zou ik ook kijken naar de mogelijkheden die de woning ook nog heeft voor verbouwingen (dakkapel bijvoorbeeld) en of je daar van de gemeente wel toestemming voor krijgt.
De wijk ken ik wel goed, ben iets verderop opgegroeid, en mijn ouders wonen daar nog. Op zolder is aan 1 kant al een dakkapel (achterkant) We rijden regelmatig langs, en ben al langs de deuren gegaan om een beetje polshoogte te nemen
Bezichtigingen zijn altijd overdag en meestal zijn de buren dan niet thuis. Dus check de buurt 's avonds doordeweeks én in het weekend. Dat vervelende groepje hangjongeren staat er nl. niet om 13 uur 's middags, maar wel 's avonds en in de weekenden. Als iedereen thuis is weet je ook gelijk hoe het zit met parkeerplaatsen. Zijn er wel genoeg? (Bij ons in de straat wonen redelijk wat ondernemers en mensen die gebruik maken van bedrijfsauto's, dus overdag is de straat praktisch leeg en ''s avonds een stuk voller). En werp bij bezichtiging ook even een blik over de schutting in de achtertuin van de buren. Ook dát kan veel zeggen over waar je naast terecht komt.
Ga op verschillende dagen en op verschillende tijden kijken. zo kun je de drukte in de omgeving goed inschatten. Je kunt nu makkelijk bij de ramen en deuren voelen of deze goed afsluiten. Als het niet zo is komt de kou je vanzelf tegemoed. Hoe oud is de CV ketel, wat is de staat hiervan ? Wat is de staat van de voegen? Zijn er vochtplaatsen? Laat het behang ergens los ? Komt er een muffe vochtige lucht uit de kruipruimte? Wat is de staat van de elektra? Wat is de staat van eventuele uitbouw/dakkapel? Wat is er ter overname (bv gordijnen?) Maak een lijstje wat er zou moeten gebeuren om het naar jullie zin te maken. Neem een camera mee, maak foto's. Laat een onafhankelijke keuring doen. Kloppen de aangegeven afmetingen? Waar liggen de erfgrenzen? Koopwoningen bezichtigen, waar moet je op letten | Huis en Tuin: Kopen en huren
Als je een huis hebt gevonden wat je wilt kopen, paar keer op verschillende tijdstippen door de buurt heenlopen, weet je meteen wat voor buurt het is, denk aan hangjongeren, keiharde muziek in straten etc Verder, met je kop in de kruipruimte en een ander de plee door laten trekken en de kraan in de keuken laten lopen, dan kan je zien en horen of er ondergrond een lekkage zit en hoe alles aan is gelegd. Wij hebben een bouwkundig rapport laten uitvoeren, kostte ons 230 euro.
Grappemaker. Mijn ruit in de woonkamer kostte al 480 euro. (3.30 bij 1.85) Voor het hele huis zouden we 4300 euro kwijt geweest zijn.
Wat een goede tips dames! Dank jullie wel. Vanuit de website die gelinkt is heb ik ook goede informatie. We zijn er al een paar keer langsgereden, maar we gaan straks dus nog even kijken hoe het met de parkeerplekken zit Altijd leuk om er nog even langs te rijden.
word lid van vereniging eigenhuis daar kun je korting krijgen als je een keuring laat doen en daar staan ook handige weetjes en dingen waar je op moet letten in. ik zou idd letten op de wijk/ buren, hoe zien de kozijnen eruit, hoe is het schilderwerk gedaan. kunststof kozijnen hoeven niet perse beter te zijn hoor als de kozijnen maar onderhouden zijn. hoe is de tuin.
Oke de fouten waar wij als hele jonge beginners (18 jaar) tegen aan zijn gelopen bij het kopen van ons huis: - let er op dat, ook al heb je dubbel glas, het kit niet uitgedroogd is omdat het dubbelglas dan zijn kwaliteit dermate verliest en je dus altijd vocht hebt en daardoor schimmel - kijk goed naar de schanieren van de binnendeuren (bij ons bleek alles aan elkaar gekit te zijn omdat de schanieren uit de deur gescheurd waren en na een tijdje alsnog de deuren uit je deurpost vallen. - kijk of de verwarming niet lekt. Al met al dingen waarvan je denkt huh? maar het zijn dure dingetjes als je die allemaal nog moet gaan vervangen/repareren.. Ohja en kijk of alle sloten goed werken! toen wij eenmaal de sleutel kregen en in het huis waren geweest wilden we de achterdeur afsluiten en bleek de achterdeur zo uit het lood te staan dat het slot niet dicht ging, dit uiteraard meteen bij de makelaar gemeld maar die zegt dat hij een uur of 2 daarvoor gewoon nog werkte, oftewel we hadden geen poot om op te staan.. bij sommige dingen denk ik echt jeeeetje dat we dat niet hebben gezien! maarja wij als broekkies waren helemaal heppie de peppie dat we een huis gingen kopen..
Ja dan heb je niet goed gekeken denk ik, wij hebben heel huis (van enkel allemaal naar dubbel) voor 1000 euro (alleen glas, zonder montage) met montage was het 1500 euro, op 1 raam na aan de achterkant die was al dubbel) of wij hebben gewoon veel mazzel gehad