Op 4 oktober jl. had ik weer een positieve test in handen. Blij natuurlijk maar gezien mijn twee miskramen in het afgelopen jaar is het toch een voorzichtige blijdschap. Bij de vorige keren had ik elke keer bij 5,5/6 wk een echo waarbij een hartje te zien was, en bij 8 weken bleek het elke keer gestopt te zijn. Ik heb dus met de gyn afgesproken dat ik bij een nieuwe zwangerschap dus niet meer zo vroeg zou komen. Ik heb nog niet gebeld met het zh voor een afspraak maar wil dat vandaag wel gaan doen. Voor wanneer zouden jullie een afspraak maken, met hoeveel weken? Mijn laatste menstruatie was op 31 augustus, met een cyclus van 30/32 dus ik zou nu ongeveer 6 weken moeten zijn. Wat zouden jullie doen? Ik ben enorm nerveus, ben zo bang dat we weer een ma hebben...
Ik vind dat lastig te beantwoorden. Ik kreeg met 7 weken al een echo, maar ik heb dan ook een medische reden. Meestal is de eerste toch met 12 weken?
Ik heb dus ook een medische reden: bij mij in het zh is het gebruikelijk dat je bij meerdere miskramen al bij 5,5 week komt. Maar dat wil ik dus niet, en nu vraag ik me af wat dan een mooie termijn is, wanneer je echt al iets ziet. Verder dan die 5,5 week echo ben ik dus nooit gekomen dus ik weet het niet..
Dan zou ik voor de 7wk gaan. Dan moet er altijd wel iets te zien zijn en ook een kloppend hartje. Spannend!!
Hier doen ze de eerste echo pas bij 9 weken, ongeacht of het een medische indicatie is of niet.... Vond het zelf wel een prettig termijn.
Volgens mij ligt het er ook aan of je bepaalde dingen moet weten. Ik moest bijv. al vroeg weten of ik niet zwanger ben van een kindje met Duchenne, en dan kijken ze je vroeg na, omdat ze anders de bloedtest voor niets doen en dat kost natuurlijk ook weer genoeg. En de bloedtest deden ze bij mij al met 9 weken (de uitslag kreeg ik met 11 weken, nadat ze me nog een keer moesten prikken, omdat er niet genoeg dna van het kleintje in mijn bloed te vinden was), dus moeten ze al eerder weten of je kindje wel leeft enz.
Wanneer het bij 8 weken steeds gestopt is bij je vorige zwangerschappen, zou ik tussen de 8,5 en 9,5 week gaan voor de 1e echo.
@Famke, de eerste keer bleek het bij 6 weken gestopt te zijn, de tweede keer bij 7w3dg. We kwamen er bij beide keren bij de 8 weken echo achter. Ik heb vanmiddag gebeld met het zh, en waarschijnlijk kan ik pas in de week van 5 november terecht omdat mijn gyn eerder geen plek vrij heeft, en ik wil perse bij haar. Dus tegen die tijd ben ik al richting de 9 weken en dat vind ik eigenlijk wel een fijn idee. Als alles dan goed is, ben ik al een heel eind naar die 12 wk op weg..
Ik begrijp je reactie,ik heb namelijk juist hetzelfde gedaan. Vorige zwangerschap ook een kloppend hartje gezien, nadien is het mis gegaan. Mijn gyn zei dat ik bij een volgende zwangerschap vroeg mocht komen ivm onzekerheid. Maar uiteindelijk zag ik dat niet zittn. Ik ging nu gaan bij net geen 10 weken. Uiteindelijk ben ik teruggezet op 9 weken. Ben blij dat ik het zo gedaan heb. Hou in je achterhoofd dat je altijd wat minder ver kan zijn.
9 a 10 weken lijkt mij inderdaad een prima idee. Dat is nu ook een redelijk standaard termijn bij de vk omdat je dan het ergst gehad hebt en de termijn meestal goed berekend kan worden. Succes.
Nu weet ik het niet meer...Ik heb gebeld met het zh en het blijkt dat de eerste echo eigenlijk niet meer bij de gyn gemaakt mag worden, dat je gelijk naar de verloskundige gaat en de hele rambam. Maar ik heb persoonlijk met de gyn afgesproken, en zij zei ook dat ik daarom moest vragen, dat ik bij een volgende zwangerschap moest vragen om de eerste echo bij haar te laten maken. Nu krijg ik een telefoontje van het zh, dat ze het besproken hebben met de gyn en dat ik vrijdag kan komen, bij haarzelf. Maar dat betekent dat ik dan dus vroeger kom dan we eigenlijk hadden afgesproken. Maar als ik die afspraak niet pak, dan kan ik voorlopig niet bij mijn eigen gyn terecht vanwege haar rooster en een vakantie. Dan moet ik dus naar de verloskundige en echoscopiste. Ik weet nu echt ff niet wat ik moet doen..