Beste verloskundigen! heb gisteren een pretecho gehad bij ruim 28 weken. Baby lag wel met het hoofdje naar beneden in de baarmoeder, maar ook met de benen langs het hoofd. Ik dacht eigenlijk meteen, dan dus nog tijd zat om dat te veranderen. De radioloog begon echter over dat het kindje dat echt moet veranderen en zo niet natuurlijk geboren kan worden etc. Bovendien meette ze, met betrekking tot deze ligging, toen de hartslag van het kindje om vast te stellen of het bij deze houding wel comfortabel lag (dat is dus blijkbaar niet altijd het geval?). Nu maak ik mij dus eigenlijk een beetje zorgen, ook omdat het zo moeilijk voor te stellen is dat een kindje in een krappe baarmoeder de benen nog naar beneden kan halen. Kan je mij geruststellen?
Hallo, Dat het hoofdje beneden ligt is natuurlijk goed. De baby heeft nu ook nog veel ruimte en er kan nog van alles veranderen. Ik zou me er nu dus geen zorgen over maken. Die benen gaan hoogstwaarschijnlijk vanzelf weg daar beneden. Bij 35 weken is de ligging pas echt van belang, mochten er dan problemen zijn worden ze ook dan pas verholpen. Over de rugligging, je steeds zwaarder wordenende baarmoeder kan de vaten in je rug wat beknellen waardoor het bloed minder snel terug gaat naar je hart. Hierdoor kun je duizelig worden en kan het ook minder fijn zijn voor de baby. Als je hier geen last van hebt, hoef je je ook geen zorgen te maken. Groetjes evelien