de placente lag in het begin normaal gesproken tegen de buik zeg maar, nu is het omlaag gegaan en ik ben momenteel bijna 28 weken zwanger kan het tot week 32-34 de placente nog mee naar boven groeien of kan die ook omlaag gaan... Kan de placenta zich ook omlaag of andere richting verplaatsen? waarom ligt er bij sommige toch nog op dezelfde plek vanaf begin af en bij mij niet? Moet je perse bloeding krijgen bij mensen die placenta laag zitten, bij mij ligt de placenta tegen de buikwand en zit laag momenteel normaal gesproken voor mijn 26 week zat de placenta op de goede plek, de placenta die tegen de buik of achter rug ligt welke verplaats (groeid met de baarmoeder mee) het makkelijk of maakt het niet uit...... Bij mijn eerste bevalling lag de placenta ook laag tegen de rugwand en is toch meegegroeid maar na de bevalling heb ik 1 week in de ziekenhuis gelegen vanwege veel bloedverlies... Mijn vraag is kan een placenta zich ook omlaag verplaatsen voor de uitgang of groeit de placenta altijd mee met de baarmoeder en groeit de placenta ook of blijft het in dezelfde formaat vanaf 28 weken zwangerschap? Kunt u mij hierover meer informatie geven, Groetjes, Orchidee
hoi de placenta verplaatst zich niet in de buik. Hij ligt waar ie ligt. Alleen is het zo dat het onderste stuk van de baarmoeder groeit en dat ie daardoor wat hoger kan komen te liggen. Dan lijkt het of ie zich verplaatst maar dat is niet echt zo. Je hoeft zeker geen bloed te gaan verliezen, dat gebeurt maar zelden. Je hebt goede kans dat het onderste deel van je baarmoeder groeit de komende weken waardoor de placenta relatief hoger ligt. Waarschijnlijk is het niet goed opgemerkt dat de placenta laag lag bij eerder echo's. Dat je de vorige keer na je bevalling veel bloedverlies hebt gehad is heel vervelend maar heeft niet te maken met het feit dat je placenta toen laag lag. Als je veel bloed verliest na je bevalling komt dat meestal doordat de baarmoeder niet goed samentrok. Mirjam