Light frisdrank schadelijk tijdens zwangerschap

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by sandranuijs, Jul 12, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

Apr 29, 2010
    713
    1
    16
    Onderzoek
    EU Onderzoek bij 60.000 vrouwen toont een verband aan tussen de hoeveelheid geconsumeerde light frisdranken en een vroegtijdige geboorte.
    Toekomstige moeders die dagelijks light-dranken drinken, hebben 38 procent meer kans om voor 37 weken zwangerschap te bevallen.
    Bij degenen die meer dan vier blikjes per dag drinken, stijgt het risico met 78 procent.

Methanol
    Wetenschappers denken dat methanol, een stof die in sommige van deze kunstmatige zoetstoffen zit, een rol speelt in het vervroegen van een geboorte.
    Deze stof is een gekende toxine, die zich kan omzetten tot formisch zuur in het lichaam.
    Het kan ook leiden tot de vorming van formaldehyde, een chemische stof die gebruikt wordt om dode lichamen te bewaren.
    Ook blijkt de kunstmatige zoetstof aspartaam het risico op een vroegtijdige bevalling te vergroten.

Light
    Veel toekomstige moeders schakelen tijdens de zwangerschap juist over op kunstmatige zoetmakers omdat ze ervan uit gaan dat dit gezonder zou zijn.
    Britse gezondheidsexperts adviseren toekomstige moeders deze chemische stoffen in voeding te vermijden.

Light frisdrank schadelijk tijdens zwangerschap - vrouw.telegraaf.nl [Actueel]

2. sannnniee

sannnniee Fanatiek lid

Jul 17, 2007
    2,133
    0
    0
    ...
    noord brabant
    ik geloof er niet in,
    maar alhoewel ik wel vroegtijdige weeen kreeg met 30 weken uiteindelijk is hij blijven zitten tot 36 weken.. dus ook te vreog bevallen, maar ik denk niet dat het komt door teveel light, ik drink het wel heel veel.
    me dochter was niet te vroeg en me zoontje wel.

3. Dana

Dana Niet meer actief

light frisdrank is sowieso schadelijk, ook voor mensen die niet zwanger zijn, dit is voor mij geen nieuws in ieder geval.

4. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Ach als je al die onderzoeken moet geloven is alles schadelijk, en kan je dus eigenlijk gewoon niks meer.

5. sannnniee

sannnniee Fanatiek lid

Jul 17, 2007
    2,133
    0
    0
    ...
    noord brabant
    wat is er wel goed??????
    light is nie goed.. maar gewoon ook niet want das weer teveel suiker.
    maakt me verder nie uit ook..

6. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Wat wel goed is? Gewoon water drinken en af en toe een glaasje frisdrank of vruchtensap ;) Al die zoetstoffen zijn ook erg slecht voor je nieren dus is gewoon beter om het niet teveel te drinken. Of het vroeggeboortes veroorzaakt lijkt me dan weer sterk maar he ik ben ook geen onderzoeker.

7. veertje

veertje Fanatiek lid

Ik heb tijdens allebei mijn zwangerschappen veel light gedronken (lees 1 fles per dag) en ben bij allebei pas na de 40 weken bevallen :D
    Maar dat light drinken niet goed is weet ik maar of het echt voor een vroeg geboorte zorgt weet ik niet.
    Iig was het bij mij niet zo..

8. sannnniee

sannnniee Fanatiek lid

Jul 17, 2007
    2,133
    0
    0
    ...
    noord brabant
    ach ik kijk helemaal nergens meer na, me pa is 3 weken geleden overleden, en dronk nooit light sporte en was nooit ziek..
    dus of het nou wel of niet goed is, dood gaan we toch.. dan wil ik liever geleefd hebben ook........

9. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Tja ik moet zeggen, ik ben zwanger en drink gewoon light drank, ik ga er echt niet wakker van liggen dat het niet goed voor je kan zijn want tegenwoordig is er niets meer goed ...

10. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Jeetje, vind wel dat sommige dames nogal licht omgaan met de uitslagen van dit onderzoek. Dat de stoffen die een drankje 'light' maken schadelijk zijn, is gewoon een feit. Dat je dat je eigen lichaam wilt aandoen, prima. Maar je draagt ook je baby in je, die dit allemaal meekrijgt. Ik denk echt niet dat ze het uit hun mouw schudden dat als je meer als 4 blikjes light per dag drinkt de kans op een vroeggeboorte met 78% stijgt. Vind ik nog al wat. Ja, tuurlijk gebeurd het niet bij iedereen, maar dat neemt niet weg dat het voor diegene niet schadelijk is. Ik vraag me dan af hoe groot de moeite is om gewoon lekker water of vruchtensappen zonder aspartaam en/of methanol te drinken, genoeg andere keuzes toch?
    En dat alles tegenwoordig ongezond is, ik ben het hier wel een beetje mee eens en neem dan ook graag de moeite om het kaf van het koren te scheiden als het om mijn gezondheid gaat.

11. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik drink alleen als ik wegga wel eens een colaatje light, vind ik lekkerder dan gewone cola.
    Maar goed, wie drinkt er dan ook meer dan 4 blikjes light frisdrank per dag? Dat is 1,3 liter!

12. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Tja zoetstoffen zijn sowieso superslecht.
    Aspertaam bijvoorbeeld, proefratten krijgen er kanker van. Maar ja is niet bewezen dat dat bij mensen ook zo is :p
    Lekker gezond!

13. Ckialita

Ckialita Bekend lid

Jan 28, 2009
    993
    0
    0
    Moet je nagaan hoe lang ze anders waren blijven zitten :p

14. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

Jul 8, 2006
    2,797
    28
    48
    noord holland
    Ach, ik drinkt alleen maar cola light! ook tijdens mjn zwangerschap gedaan, met afwisseling van casis light.
    De eerste is met precies 40 weken geboren en de 2e met 41.3 weken!

ZIt ik even te denken he..je mag geen light producten, wat dat is slecht, je mag geen gewoon frisdrank zit veel te veel suiker in dus kans dat je teveel aankomt. Je mag niet teveel sapjes, want ook daar wordt je te dik van. Koffie moet je beperken tot 2 per dag, want ja, teveel cafeine in ook heel slecht. Thee ook niet teveel, ja die gene zonder theeine...
    MMmm...conclusie, als je zwanger bent moet je kiezen: of alleen water of teveel aankomen....

sorry maar ik doe niet mee aan die gekkigheid. Alles waar Te veel op staat is slecht, dus gewoon iets minder maar lekker doen!

15. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Hihi, tja, en als je teveel water drinkt kun je je lichaam ook vergiftigen, dus ja.. Blijft er weinig over volgens mij.

Tis nou eenmaal een feit, van leven ga je dood..

16. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Mijn moeder waarschuwde me er vandaag al voor inderdaad. Die had het ook al gelezen. Gelukkig heb ik nog geen frisdrank gehad met de zwangerschap en drink ik alleen sap, water, melk, roosvicee en thee.

Als het gezegd word, dan doe ik het ook maar niet...

17. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Kan wel zo zijn, maar ze zeggen niet voor niets dat het slecht is.
    Waarom zou je geen sap mogen? Omdat je daar dik van wordt?

Als je gewoon 1 of 2 glazen sap drinkt, 1 of 2 kopjes thee en verder water, dan is dat echt niet slecht. Zoetstoffen zijn zoooo slecht, chemische rotzooi die ook nog eens je spijsvertering voor de gek houdt, dus je wordt er ook echt niet minder dik van.

18. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,848
    3,364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik wist niet van het onderzoek, maar omdat voor kleine kinderen zoetstoffen ook erg slecht zijn, let ik daar deze zwangerschap eigenlijk sowieso heel erg op.
    En ach, dan pak ik dus inderdaad gewone suiker in plaats van zoetstof. Dat is in mijn ogen minder slecht. Maar anderen vinden suiker ook zo ongeveer vergif ;) dus tja...

19. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Suiker heb je ook niet echt 'nodig', eigenlijk zijn alleen fruitsuikers redelijk gezond. Dus verse sap, of gewoon vers fruit..

Ik weet het allemaal wel, maar ja, chocola, ijsthee en aardbeitjes met suiker zijn te lekker :D

20. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Wie drinkt er zoveel frisdank, 4 blikjes is echt veel!?
    Er was volgens mij al bewezen dat je niet te veel met zoetstof geproduceerde rommel moet drinken. Geen nieuws eigenlijk dat te veel ook niet goed is voor het ongeboren kind. Maar wel goed dat er zoveel wordt onderzocht eigenlijk. Het maakt je alleen maar bewuster van wat je naar binnen gooit en wat dat kan doen.

Share This Page