babygebaren, wie nog meer?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door NoukjeTygo, 4 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NoukjeTygo

NoukjeTygo Fanatiek lid

3 apr 2012
    1.379
    0
    0
    Hoi!

Ik merk bij mijn mannetje van net negen maanden dat hij ontzettend veel na doet. Zowiezo doet hij al ontzettend veel en loopt hij hard voor. Kruipen doet hij wel maar het optrekken en stukkie wandelen doet hij liever.
    Inmiddels is hij ook al aan het zwaaien naar mensen en roept hij keihard 'uip' (uit) als ik een lamp uitdoe, als we weggaan, als zijn shirtje uit gaat etc.
    Hij weet het allemaal zo goed en is (nu al!) zo wijs dat ik hem eigenlijk nog een uitdaging wil geven.
    Of eigenlijk is uitdaging misschien niet het goede woord.
    Juist omdat hij alles al zo snel oppikt raakt hij heel erg snel gefrustreerd als ik niet direct weet wat hij nu wil.

Omdat hij al zwaait bedacht ik me in een keer dat het misschien wel iets is om hem gebaren te leren bij verschillende acties en dingen.
    Zijn er hier meer mensen die dat doen? Ben wel benieuwd naar ervaringen en tips :)

2. babyproject

babyproject Niet meer actief

ja leuk!
    Baby's kunnen veel eerder gebaren maken dan ze kunnen praten. Ook begrijpen ze dingen al eerder.

Er bestaan "vaste" babygebaren hè? Er zijn zelfs cursussen van. Misschien een idee?

3. babyproject

4. babyproject

5. juf85

juf85 Niet meer actief

Ik heb een boek over babygebaren:
    Van lissa zeviar.

Soms twijfel ik of hij het gebaar voor melk doet. Verder kijkt hij wel naar m'n handen, maar of hij het al begrijpt... geen idee.
    Ik vind het vooral leuk dat hij straks terug kan gebaren. Maar we moeten er wel wat serieuzer mee bezig gaan. Tot nu toe doen we maar een paar gebaren:
    melk, papa, mama, licht uit, eten, lekker, slab om. oh dat lijken er al best wel wat... :)

6. NoukjeTygo

NoukjeTygo Fanatiek lid

3 apr 2012
    1.379
    0
    0
    oh leuk! Heb even het een en ander opgezocht en gelezen maar schijnbaar ben ik er al wat later mee. (?)
    Denk dat hij het redelijk snel oppikt, ik ga er gewoon mee aan de slag.

Hoe heb jij dat gedaan in het begin? Ik weet niet zo goed hoe ik ermee moet beginnen. Zijn het officiele gebaren of gebruik je zelf verzonnen gebaren?

7. juf85

juf85 Niet meer actief

Ik gebruik het boek. Volgens mij zijn dat officiële gebaren. Er wordt uitgelegd dat er kindgeoriënteerde gebaren zijn: boek, bal, vogel (dingen die het kind interessant vindt). Er zijn oudergeoriënteerde gebaren: voorzichtig, ophouden, wachten. En er zijn algemene gebaren: wat, waar, meer, klaar, spelen.

In het boek staan gebaren om mee te beginnen: help, bal, meer, licht (kindjes vinden licht interessant), waar, muziek, slapen, klaar, drinken, melk, eten, pijn, auto, regen, sleutel, vogel, hond, poes. Dat zijn suggesties, je kunt natuurlijk zelf kiezen.

Wij zagen dat hij licht interessant vond. Dus als hij naar bed gaat, doe ik als hij in bed ligt eerst het gebaar voor 'slapen' (en dan zeg ik een paar keer lekker slapen ...). Daarna doe ik 2x het gebaar voor licht uit, dan weet hij (hoop ik..) dat het licht uit gaat. Een soort van bedritueel.

Verder als hij melk krijgt doe ik een paar keer het gebaar voor melk. Inmiddels krijgt hij ook water en af en toe diksap, dus dan doe ik het gebaar voor 'drinken'.

Je moet gewoon eerst een paar gebaren kiezen (niet te veel). En ze steeds herhalen. Daarna voeg je er gebaren aan toe. Toen mn zoontje hapjes kreeg, ben ik het gebaar voor pap en eten gaan toevoegen. En ook het gebaar voor 'lekker'. Soms denk ik 'zal er ook een gebaar voor dat of dat zijn' en dan zoek ik het op, zo komen er steeds gebaren bij.

Soms doe ik er een aantal dagen bijna niks mee, en dan bedenk ik dat ik er toch wat meer aan moet doen, anders zal hij nooit terug gebaren of het begrijpen.

Wij hebben katten, dus wij zullen het gebaar voor hond niet gauw gebruiken, af en toe doen we het gebaar voor poes. Omdat hij onze katten toch wel heel interessant vindt.

Hier de gebaren die wij tot nu toe gebruiken (sommige vaker dan anderen): drinken, eten, lekker, melk, pap, slab, papa, mama, bad, luier, poep, slapen, licht uit, poes,
    Maar sommige doen we nog niet vaak: luier, poep, poes.

8. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij doen ook gebaren , maar dan omdat ons kindje down heeft, maar desalnietemin vind ik het erg leuk. Het boek babygebaren hebik ook , en de dvd,s va Lotte en Max zijn ook erg leuk...:). Achteraf vind ik het jammer dat ik het met mijn oudste twee niet heb gedaan. De middelste verzon soms zelfs gebaren voor bijvoorbeeld boom en huis.

9. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Het is wel belangrijk dat je ook telkens de bijbehorende woorden zegt, dus altijd het gebaar + uitgesproken woord. Verder kun je feitelijk zelf gebaren bedenken, geen probleem, maar via een boek oid zijn de gebaren vaak heel handig bedacht, dus ondersteuning met een boek is wel prettig :)
    Veel kinderen pikken gebaren makkelijk op, dus leuke uitdaging inderdaad :)

Deel Deze Pagina