heel herkenbaar topic! Vind alles ook zo duur En na: een verhuizing (die toch weer veeel meer kostte dan begroot) naar een koophuis, een kind krijgen, een tweede auto moeten kopen, kapotte apparaten in huis, kinderopvang betalen en minder werken... is hier het geld ook op Probeer er nu ook extra op te letten waar ons geld blijft. Heb een overzicht gemaakt vd vaste lasten en ben er van geschrokken wat een 2e auto kost per maand. Maar voorlopig kan het echt niet zonder. Gelukkig krijgen we nog geld terug vd belastingdienst en krijgen we het volgend jaar ruimer qua inkomen. liefs
wij hebben zojuist alles erdoorgejaagd een aan nieuwe auto(noodzaak) en de rest gaat op aan mijn rijlessen. Dus wij duimen gewoon dat het voorlopig effe kalm blijft op financieel gebied
1 keer per week geld pinnen voor de boodschappen vind ik ook altijd wel een goede tip (doe het zelf trouwens niet hoor). Stiekem pin je best veel elke maand
Zo ik zag bedragen aan spaargeld voor bij komen...jeetje ik dacht dat wij veel spaargeld hadden niet dus hahah Ja alles is wel duur maar wij kunnen toch rond komen. Ik koop niet zoveel kleertjes voor mijn zoontje. Als ik het koop is het in de uitverkoop,zeeman,wibra,hema en h&m ookal vind ik die niet super goedkoop moet ik zeggen!!! Ik denk idd dat wat anderen al gezegd hebben gewoon je financien elke maand even opschrijven en zo krijg je dan een overzicht over hoe of wat En ja arme landen hebben het erger die weten niet hoe ze hun kindjes moeten voeden,maar dat betekend niet dat je hier niet mag klagen vind ik.
misschien een tip! woensdag avond 7 oktober geeft de wibra 20% korting op alles!! is een "vriendenkoopavond". groet Inge
Nou ik ben gisteren wezen shoppen met mijn zoon moest voor een paar nieuwe schoenen 90 euro betalen! Schrok er wel ff van kijk nooit op m'n centen qua schoenen en jassen,geeft gerust 70 euro uit voor een paar goeie schoenen maar vond dit wel te. Kon natuurlijk wel wat goedkopere schoenen kopen maar alle andere leuke schoenen lagen rond de 80 euro en deze schoenen vond hij zo mooi!
Toch ligt het denk ik aan verkeerd uitgeven van geld. Wij hebben gewoon een goed salaris (echt niet overdreven veel) en wij gaan geregeld uit eten of iets leuks doen we hebben van onze salarissen en 3000 euro spaargeld een giga verbouwing gedaan dit jaar (15.000 euro) En mijn ouders waren 25 jaar getrouwd daar hebben we ook een flink bedrag aan uit gegeven en vergeet alle verjaardagen niet. En we gaan dit jaar ook nog een vliegreis doen. Wij halen frisdranken bij de lidl en voor de rest doen we boodschappen bij de AH/c1000. En we hebben nooit honger of dorst gehad maar soms moet je wat minder kopen of een minder ''goed'' merk. Klagen zal ik nooit doen ben super gelukkig met mijn leven al zou een groter salaris lekker zijn en weer een gevulde spaarrekening maar daar wordt nu weer hard aan gewerkt.
Toch erg dat er heel veel gezinnen in een rijk land dan toch naar de voedselbank moeten.. Verder mogen we nu nog niet klagen over ons geld. Oké, ik verdien maar het minimum, en mijn vriend verdient ook erg weinig vergeleken met anderen die dezelfde baan hebben, maar we kunnen rondkomen. Als mijn contract gewijzigd wordt, 18 november, zullen we het een stuk moeilijker gaan krijgen. Ik ga na mijn verlof namelijk minder werken, (van 32 naar 20 uur), en krijg dan uiteraard ook minder salaris. Ik kan me er nu soms al druk over gaan maken hoe we dat moeten gaan doen, maar ach, dat zien we tegen die tijd wel weer.
Ik zou dan toch eens goed opschrijven waar alle uitgaven heen gaan.. Dus een optel sommetje van alle vaste lasten: Daarnaast kijk je na alle inkomsten.. Op basis daarvan kijk je wat je nog over hebt en je dus uit kunt geven aan boodschappen en extra's Misschien niet zo leuk om te doen en erg comfronterend maar het heeft hier enorm goed geholpen. Wij hebben het helemaal niet slecht.. maar het was elke maand op.. Ik pinde rustig 200,00 in de week en waar het bleef? Nu pin ik als we mijn loon krijg 5x 100,00 en daar doe ik de boodschappen en andere kleine uitgaven van.. Dan blijft er nog geld over voor de vaste lasten zoals hypotheek etc.etc.. En zo'n 200,00 besteden voor leuke dingen, kleding etc.. De rest zo'n 600-700,00 gaat naar de spaarrekening.. En ik moet zeggen.. Nu ik een vast budget heb let ik beter op aanbiedingen, wat we wel en niet nodig hebben.. Werkt hier super en in een jaar tijd heel wat centjes bespaard en toch doen we nog genoeg leuke dingen en luxe dingen..
Voedselbank is niet te vergelijken met Afrikaanse landen. En het is inderdaad erg maar vaak echt wel te wijten aan keuzes die de mensen zelf hebben gemaakt. In een land als Afrika hebben de mensen ( vrouwen) geen keuze. Ook niet eens om kinderen te krijgen. (verkrachting) Ik vind het dus geen vergelijking. Maar goed, ik vind het dus persoonlijk geklaag om luxe.
Ach ik zeg altijd maar zo als je je rekeningen en boodschappen kunt betalen heb je niks te klagen! en met 17000 op de bank heb je zeker niks te klagen! hier kunnen we alle vaste laten betalen en de boodschappen en we houden ook nog een lekker bedrag over voor leuke dingen, heb het gewoon opgeschreven een keertje en nu weet ik wat ik wat erin komt en eruit gaat
Ik vind het ook een beetje geklaag om luxe. Met 17000 op je spaarrekening nog klagen dat alles zo duur is? Kijk eens naar wat je wel hebt ipv wat je niet hebt. Dat helpt enorm te relativeren. Tuurlijk wil ik ook wel eens iets wat we ons niet kunnen veroorloven, maar dan kijk ik naar wat we wel hebben en dan durf ik al niet eens meer te klagen. 2 gezonde kindjes, een lieve man, een leuk huis en voor zover bekend een goede gezondheid, wat heb je nog meer te wensen?
mijn dochtertje moest nog een schoolagenda hebben en een rugtas,nou de agenda kost maar liefst 15 en een doodnormale rugzak bij scapino 20 vind dit echt te gek voor woorden hoor reken maar eens om naar de gulden,heb ik vroeger toch niet betaald hoor
Ik schrik er een beetje van dat mensen hier een tweede auto als noodzaak zien. Ik ben opgegroeid in een gezin zonder auto, mijn ouders hebben pas een auto gekocht toen ik allang het huis uit was. Mijn vader is altijd met het openbaar vervoer naar zijn werk gegaan en mijn moeder deed de boodschappen op de fiets. Zelf hebben wij geen auto maar we wonen dan wel weer in een stad waarin alles zeer goed te doen is met het openbaar vervoer. Boodschappen doen we lopend, met de bus of metro. Een goede kinderwagen was hier dus geen overbodige luxe.. Eén auto zou hier al luxe zijn maar twee auto's als noodzaak? Is dat werkelijk zo?
Je kunt toch ook een goedkopere kopen? Je bent niet verplicht om een dure te kopen sorry maar dit ligt aan jezelf.
ik maak me verder ook niet druk om of het duur is of niet hoor ik heb gezien hoe het er in arme landen aan toe gaat en tja dan zijn wij nog erg rijk met de voedselbank! Verschrikkelijk naar dat er moeders naar me toe kwamen om melk te vragen voor hun baby omdat ze niet genoeg borstvoeding konden geven omdat ze zelf ondervoed waren. Ik heb zitten huilen in de auto daarna. Ik ben rijk met hoe wij leven onderdak, elke avond eten op m'n bordje en een liefdevol compleet gezin.
Helemaal mee eens mensen moeten eens wat meer positief denken! Er zijn ZOVEEL mensen die amper iets te eten hebben en tevreden zijn met kleine dingen. Echt sommige mensen moeten zich schamen.
Veel dingen zijn naar verhouding duur, maar zelf kan je daar heel wat aan doen ( niet altijd). Een goede kosten-baten analyse doet wonderen. En wees kritisch op jezelf, bijv. alcohol en sigaretten zijn grote kostenposten iedere maand, reken maar eens uit. Iedereen legt zijn prioriteiten anders. Ga eens een jaar niet op vakantie, en wees ook eens creatief met je geld. Mensen die op een sociaal minimum zitten worden nog steeds in Nederland bij het handje genomen en bij het loket wordt ze precies verteld op welk potje ze recht hebben. Wat dat betreft hebben de middeninkomens het naar verhouding zwaarder, werken veelal met z´n tweeen, komen nergens voor in aanmerking omdat het inkomen te hoog ligt. In principe hoeft niemand in Nederland honger te lijden, daar is het te rijk voor.