Man's Aquarium

Discussie in 'De lounge' gestart door Nana86, 10 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nana86

Nana86 Niet meer actief

Hallo,

Mijn man heeft een aquarium en mag daar graag zo nu en dan wat tijd in steken. Ik zal niet zeggen dat hij er altijd mee bezig is, maar het is zeker een hobby van hem.
    Zelf heb ik er niet zoveel mee en ben ik het ding liever kwijt dan rijk.. :)
    Op zich vond ik het dus nooit zo'n probleem, maar intussen heeft het aquarium 2 keer in korte gelekt (niet een paar druppen maar zo'n 30 a 40 liter!:x), waardoor onze mooie parketvloer helemaal nat was.. Niet echt bevorderlijk voor een houten (ongelakte) vloer!
    Ik ben nu geneigd om te zeggen; het is genoeg, wat mij betreft mag hij weg! maar aan de andere kant is dit een van zijn weinige hobby's en is hij er graag mee bezig..

Wat zouden jullie doen?
    Het aan blijven kijken, want hij is er zo graag mee bezig.. of toch vertellen dat je wilt dat het aquarium weg gaat?

2. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik zou mijn man zijn hobby niet afnemen hoor. Het is toch ook zijn huis? Hij mag in zijn huis toch ook doen wat hij wil...

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou het hem ook niet afnemen...waarom zou je? omdat ie heeft gelekt?
    Ik zou er eerder voor zorgen dat hij een goed aquarium heeft die niet lekt!

4. Anice

Anice Niet meer actief

Misschien kan het aquarium ergens anders staan? of onder het aquarium een ander soort vloer leggen. Iets van een matje bv. Maar een goed aquarium hoort volgens mij niet te lekken.
    Vind ook als dit het enige is waar je man gelukkig mee is dat je hem dat niet kunt ontnemen.

5. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Iedereeen heeft zijn hobby en ik denk niet dat je zomaar in je eentje kunt beslissen of een aqua weg gaat of niet..

6. Nana86

Nana86 Niet meer actief

Ik ben vandaag ook iets milder.. :)
    De tweede keer dat het lekte was natuurlijk gisteravond en ik had er echt flink de pest in.. Je schrikt zo als er zoveel water op je vloer ligt als je thuis komt en dit door een waterbak komt waar je zelf niet dol op bent!

en het heeft niet zozeer te maken met de bak die lekt, die is goed waterdicht.. Maar mijn vriend mag graag nieuwe pompen proberen tegen de algen, dat is nu twee keer fout gegaan (de eerste keer had hij 'm aan laten staan en was ie gaan lekker, gisteravond had hij 'm met opzet uit gezet en was het gaan lekken).

Wat mij betreft mag het topic wel gesloten worden, ik was vannacht geirriteerd (want het was net gebeurd), maar nu ben ik er niet meer zo negatief over :)

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.235
    6.095
    113
    Ik kan het me helemaal voorstellen hoor. Het is gewoon niet leuk als iets waar jij niks mee hebt schade veroorzaakt aan iets wat wel waarde heeft voor jou.
    Ik zou toch met je man gaan praten over mogelijke oplossingen hoe je het voor beide een prettige hobby kan maken. Dus hiuj kan zn ding doen en jij hebt er geen last van. Misschien een andere plek of stoppen met die pompen uitproberen ;)
    Vind het trouwens zelf helemaal leuk, een aquarium, maar ik snap dat het voor de partner helemaal niet leuk hoeft te zijn.
    Zo vind ik het dus ook niet grappig als er olie wordt gelekt door zn hobbymotor op mijn:p prachtige nieuwe tuintegels.grrr.

8. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik zou hem inschrijven bij help mijn man heeft een hobby ;)

Maar even serieus. Als je echt vind dat hij er te veel tijd in steekt zou ik daar wel even serieus met hem over gaan praten voor het uit de hand loopt en je je alleen maar gaat irriteren aan je man en de vissen.

9. Nana86

Nana86 Niet meer actief

Hij weet dat ik niet gek ben op het aquarium, maar ik weet ook dat hij daarbij wel heel erg rekening houdt met mij.. Hij baalde gisteravond net zo erg als ik, juist omdat hij met opzet de pomp had uitgezet (om dus het lekken te voorkomen) en het dus alsnog fout is gegaan.. en hij weet dat ik dan nog liever dat aquarium weg wil hebben :)
    Gelukkig is dit gevoel dat ie er 'nu echt uit moet' (ik kan heel dramatisch zijn op zulke momenten), na een paar uren slaap wel over :)

10. Nana86

Nana86 Niet meer actief

Hahaha, nou daar is deze situatie echt niet mee te vergelijken! :p

Het is niet zo dat ik vind dat hij er teveel tijd (of geld) in steekt, want dat valt wel mee! dat ding had gewoon gister de vloer beschadigd, die ik wel heel erg belangrijk vind!
    en op dat moment is het dan voor mij een vloer die me lief is van 7000 euro (+ evt een nieuwe vloer van 7000 euro) tegen het aquarium van 300 euro, waar ik niet dol op.. ;)

11. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Ik kan me voorstellen, dat je even heel erg geirriteerd was. Zou ik ook zijn hoor, als ik 40 liter water moet opdweilen. Balen van die vloer. Is dat niet iets voor de verzekering?
    Hopelijk let je man de volgende keer nog beter op, of alles goed dicht zit en niet kan lekken.

12. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Het probleem van lekkage over de vloer is vrij simpel op te lossen door een bak onder de pompen te zetten. Gebruik hiervoor een afwasteil/speciekuip of wat er ook maar onder past om lekkage op te vangen. En zorgen dat die pompen gewoon goed afdichten!
    Hier ook wel eens de vloer blank gehad helaas. Gelukkig een stenen vloer ;)

13. LittleMonsters

Of gewoon een terugslagventiel aansluiten..

14. shadowstep

shadowstep Bekend lid

6 jul 2011
    671
    0
    0
    Oh ik begrijp zijn hobby zo goed. Ik heb vroeger bij Jarathana gewerkt (als hij echt thuis is in vis dan kent hij dat wel). Als kind werkte ik daar elk uurtje. Prachtig vond ik het. later ook zelf een aquarium gehad maar door verhuizing en relatiebreuk weggedaan.

Ik wil er zo weer een. Maar nu even niet. Eerst even wat dingen op een rijtje en dan wil ik er zeker weer een.

Die vriend van jou moet alleen niet zo spelen met die pompen he! ;). Aquarium zou niet mogen lekken. Maar als hij met die pompen aan de gang is is de lekkans natuurlijk wel vergroot. Overigens ook niet heel bevorderlijk voor de waterhuishouding.

15. VrouwtjeRomy

VrouwtjeRomy Niet meer actief

Wat ik zou doen? Hem voor zn verjaardag/kerst/sinterklaas of weet ik veel wat voor gelegenheid er het eerst komt, een nieuw aquarium geven dat niet lekt.

En zelf ook een hobby zoeken dat je kunt doen als hij met zn aquarium bezig is.

16. Nana86

Nana86 Niet meer actief

Daar ga ik wel vanuit (dat hij er nog beter op gaat letten) :)
    Ik heb me er nog niet zo in verdiept in hoeverre de verzekering dat vergoed.. maar is wel een goede inderdaad :)

@uk2011
    Hij heeft er ook bakken onder staan, maar vorige keer liep de bak over en dit keer is het op een andere manier fout gegaan (is me nog niet helemaal duidelijk hoe).

@MrsNuke
    Ga ik doorgeven :D

@Shadowstep
    Ik snap dat dus niet he :p Ik vind er zelf weinig aan, maar ik vind het wel mooi om te zien dat hij het wel heel erg leuk vind!
    met die pompen; ik ben er niet zo in thuis, maar we hebben veel last van algen en komen er anders niet van af ofzo? Hij had er ook al zo'n groen goedje in gegooid, maar dat hielp niet echt.. (heb jij nog tips? :p)

P.s. vanmorgen het feit dat ik niet zo blij was even goed gemaakt met een ontbijtje op bed :)

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Hmm algen ontstaan (volgens mijn man met de zelfde hobby) door teveel direct zonlicht, te veel voeding (voor de vis maar ook door plantenvoeding)

Ook hier al een keer waterschade gehad doordat er een rubbertje van de pomp niet goed afsloot. Uiteindelijk is er hier een nieuwe pomp gekomen..

Wat betreft de verzekering, bij mijn vriendin was de vissenkom geknapt terwijl ze op vakantie waren. Resultaat was een mooi bolstaande vloer.
    Dit is wel door de verzekering vergoed dus het is zeker het informeren waard.

18. LittleMonsters

de algen kunnen eventueel ook komen door een tehoog aan nitraat of een telaag fosfaat.. je kan eens proberen om tegaan filteren over turf

19. bijtjuh16

bijtjuh16 Niet meer actief

misschien een kleinere variant voorstellen?

20. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

hier ook een aquarium en een vissenkom (ruim 15 liter en alleen voor babypuppen) mijn vriend vind het wel mooi, maar is geen fan (heb moeten zeuren wel 2jr lang) ben er ook veel mee bezig.

maar algen is meestal probleem van idd te veel licht en te veel voer, vooral dat laatst is een probleem.
    zorgen voor een goede pomp, en even de water waardens laten controleren, kan bij een dierenwinkel vaak wel.

Het Nederlandstalig Aquaforum - Portal

Deel Deze Pagina