ligt het aan ons?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door lunap, 27 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koon

Koon Niet meer actief

Hier nooit laten huilen en een goede slaper.
    Zo'n dooddoener vind ik dat.
    Alsof laten huilen alles oplost...
    Je hebt nou eenmaal kinderen niet zo goed slapen, het zijn net mensen.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar misschien kan je slechte slapers wel leren om goeie slapers te worden? En doe je dat bij sommige kinderen door hen in veilige omstandigheden te tonen dat ze ook zichzelf kunnen troosten, en daar niet steeds mama voor nodig hebben?

Ik zeg niet dat dat moet. Of dat het garanties biedt. Maar bij mijn dochter was dit duidelijk wel nodig.

3. moeps84

moeps84 Lid

14 mrt 2014
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het ook een verschil wanneer je ze ff laat huilen. Als ik zeker weet dat ze geen honger heeft, schone luier heeft en moe is, etc etc, dan laat ik dr gerust ff huilen, want mijn ervaring is dat als ik er dan snel heenga, het alleen maar langer duurt voordat ze in slaap is en dat is ook zielig!
    En iets anders, als jullie dr helemaal doorheen zitten van de nachtelijke onrust, dan kun je toch eens proberen om het ff te laten huilen, kijk je aan wat er gebeurd, wie weet heeftie het ff nodig om zich weer in slaap te huilen. Succes!

4. Koon

Koon Niet meer actief

Maar er zit een wereld van verschil tussen bij iedere kik naast het bedje staan of echt laten huilen. Vind ik althans.

5. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Ik liet mijn zoon ook niet huilen. Ik vond dat echt verschrikkelijk.. Tot het moment dat hij 1,5 was we rond moesten sluipen door het huis omdat hij anders OVERAL van wakker werd, we weet ik veel hoe lang naast zijn bedje zaten totdat hij sliep, wij weg moesten sluipen want anders werd hij direct wakker, om vervolgens s avonds rond een uur of 11 weer wakker te worden, niet meer te willen slapen en uiteindelijk bij ons in bed te belanden. Wij liepen op ons tandvlees.. Toen hij eens s morgens met zijn benen over mijn hoofd lag en een scheet in mijn gezicht liet, was de maat vol!!

Ik heb mijn altijd snoezige lieve kind in zijn eigen bedje gestopt, een dikke kus gegeven en ik ben weggegaan. Gebrul all over the place voor een 45 min. Steeds weer ingestopt totdat hij sliep, de HELE nacht. De volgende dag weer hetzelfde en toen brulde hij misschien een kwartier. Uiteindelijk gaat hij nu fluitend zijn mandje in.

Moraal van het verhaal; per kind verschillend. Ik hielp mijn zoon niet door steeds zo dichtbij te blijven als dat ik deed. Hij moest het zelf leren natuurlijk wel in mijn nabijheid. Nu uiteindelijk een perfecte slaper. Wat een genot. :)

Succes! En doe vooral wat goed voelt maar kijk ook naar wat je kindje nodig heeft terwijl dat misschien voor jou niet direct goed voelt. :)

6. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Dit gold voor ons precies zo! Top verwoord.

7. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Dat is de methode Estivill. Werkte hier ook super. Je moet kindjes idd léren slapen, net als leren eten, leren lopen, etc. Gaat uit van het principe dat slapen iets is dat je kan aanleren. Elke keer dat ze beginnen huilen even langer wachten dan voorheen. Dus 1-3-5-7-10-13 min etc. Echt op de klok kijken want een minuut gaat traag voorbij als je baby huilt. En geloof me, het is véél moeilijker voor de ouders dan voor de babies om dit vol te houden. Maar het werkt. Na een paar nachten ging het prima. En ook nu kan je hem gewoon in zijn bedje zetten en dan huilt hij niet meer, hij begint gewoon te spelen met zijn beestjes tot hij in slaap valt. Hij vindt het bed alleen niet akelig meer. Wel grappig: hij roept soms heel luid "MAMAAAA!" Dat is wanneer hij (vaak met opzet) zijn speentje uit het bed heeft gegooid. Hij weet dat als hij mama roept op die manier, dat ik dan toch even kom kijken. Huilen helpt niet, lijkt dat hij het weet.

8. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Vanaf hoe oud begin je daarmee dan?

9. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Het CB gaf ons ook dat advies met 3 maanden. Maar hier werd bij steeds hysterischer. Dus na 2 nachten ben ik gestopt. Heb het nog een keer geprobeerd, toen weer hetzelfde. En op de dag was het dan ook drama. Wat ik vorige keer heb gedaan. Wel troosten, bij ons in bed laten inslapen en na 30 min weer in eigen bed slapend terug gelegd. Maar hier is het meestal maar 3 of 4 nachten dat hij zo spookt. En soms wel elke 2 weken helaas. Maar elk kind is inderdaad anders. Maar hier werkt dit het beste voor B en voor ons. Maar zo kreeg ik ook altijd commentaar op het feit dat B altijd in de wagen, box of op schoot sliep tot 6 maanden. Toen was het ineens over en nu slaapt hij het liefst in bed of in de auto.

10. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48

Maar wat is een veilige omstandigheid?
    Wij als ouder vinden de eigen slaapkamer een veilige omstandigheid, maar vanuit een baby gezien kan dat heel onveilig zijn.

En er zijn toch echt al veel onderzoeken dat laten huilen schadelijk is.
    Baby's laten uithuilen maakt hen dagenlang ongelukkig - AD.nl

Nu kun je gaan discusseren over wat nu lang huilen is en wat kort, maar een baby kan niet klokkijken, dus voor hem zal alles lang zijn.

De enige methode waar ik me tot nu toe in kan vinden is Sleep, Changing Patterns In The Family Bed | Jay Gordon, MD, FAAP

11. cindya1

cindya1 Actief lid

19 nov 2013
    309
    26
    28
    NULL
    Rand v/d bible belt
    :d :d

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Volgens mij zijn er ook genoeg studies die aantonen dat slaapgebrek bij een kind dat voortdurend wakker wordt en zichzelf niet opnieuw kan laten inslapen ook nefast is voor de ontwikkeling.

En ik heb dit ook nooit gedaan bij een baby van pakweg 2 maand oud. Wel bij mijn dochter van 11 maand, die de woorden 'het is tijd om te slapen' echt al wel begreep.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik geloof er zelf zeer in dat er genoeg ouders zijn die hun kind verkeerde slaapassociaties aanleren maar volledig onbewust. Ik denk ook dat een flink aantal van de slechte slapers voorkomen had kunnen worden maar zeker niet allemaal.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.164
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben onze oudste zoon na 14 maanden gebroken nachten laten huilen als hij 's nachts wakker werd. Na een week sliep hij vrijwel alle nachten door.

15. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #35 piccolina, 28 apr 2014
    Laatst bewerkt: 28 apr 2014
    Nee hoor hier sliep ze nooit door.
    Ik ben juist ook voorstander van laten huilen en dat hebbdn we regelmatig gedaan en ik geloof enige tijd waneer ze echt goed heeft geslapen was een mand lang tussen 8 en 9 mnd oud.
    Nu helpt niet ze is ook erg actief en druk waardoor als we haar nu laten huilen raakt ze in soort stress huil en moeten we haar erna nog uur calmeren.
    Ze slaapt 1 a 2 keer per dag kort maar dan wel gelijk.
    Ze slaapt om 20.30 gelijk zonder pip tot rond uur of 04-05.00. Dan ze is gewoon wakker huilend en actief. Het is of 20-30x heen lopen of bij ons nemen en haar daar vasthouden. We doen haar bij ons en slapen tot 08.00 lekker uit. We merken niet eens dat ze bij ons ligt en ze is vrij rustig met slapen. Ook we rustig en geen medicijnen geen rookmensen etc waardoor dus we zich daar geen zorgen maken.
    Ze vind het heerlijk, komt lekker kroelen bij ons en sochtends ze is wakker als eerst gaat ze weg spelen eventjes zelf in woonkame en na halfuurtje komt ze ons wakker maken

Idd dat gebreking slapen is slecht voor kind en voor zijn ontwikkeling ( al hier merk ik juist dat niet ze is super slim en vlot voor haar leeftijd mrt vergelijking kind die doorslaapt:) maar dat deel ik ook dat dus beter laten huilen maar ondanks dat lukt dat huilen hier nog niet al eerder wel gelukt maar het lijkt dat er steeds niet goed moment is of zo.
    We gaan met 1.5 jaar op peuterbedje en dat schijnt te helpen bij super actieve kinderen dan kan ze dus zelf beslissing maken en ziet niet in kooi (box vond ze ook niets dus dat zal wel kloppen). Hoorde vele dat met peuterbedje opeens sliep kind door.

Ik zou bij leeftijd van 1-2 mnd laten huilen met beleid.
    Hier was het 5min max en inbakeren en steeds terugkomem

16. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48

slaapgebrek hoeft niet altijd he, bij zichzelf niet opnieuw in kunnen laten slapen. En om dat niet in kunnen slapen op te lossen, is alleen op een kamer laten huilen niet de enige oplossing/methode.

Hier gaan we met 15mnd ook aan de slag binnenkort, maar dan wel met ons naast hem.

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat hebben wij eerst ook geprobeerd, geloof me. Naast haar blijven zitten en stil zijn. Of zingen. Of tegen haar praten. Zelfs op een matras naast haar slapen. Maar het ging niet. Zo lang ze ons zag, kreeg ze telkens nieuwe prikkels om te blijven huilen. Ze werd niet rustig van ons in de buurt hebben, maar net woedend. Wat moet je dan?

Elk kind is anders. Was het maar zo gemakkelijk dat er 1 methode was die voor iedereen werkt...

18. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Zoals bij alles ligt volgens mij ook hierbij weer de waarheid in het midden. Je hebt huilen en hysterisch huilen. Je hoort zelf wel het verschil. En ik ben ervan overtuigd dat goed slaapgedrag aangeleerd kan worden. Natuurlijk, van nature is het ene kindje een betere slaper dan de ander, maar je kunt ze een heel eind op weg helpen. Huilen is zielig en vreselijk voor je moederhart, maar slaap is van levensbelang. Voor je kindje én voor mama...

19. Shendari

Shendari Fanatiek lid

28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Eens.

Ik heb hem nooit laten huilen, maar er zit een verschil in de huiltjes. Soms hebben ze het even nodig en dat kan je duidelijk horen. Als ik me dan liet zien werd het namelijk alleen maar erger.

Maar het inbakeren hier heeft ontzettend geholpen. Hij heeft geleerd om rustig in slaap te vallen zonder hulp. Tuurlijk gaat het niet altijd goed, zeker niet tijdens een sprongetje. Maar hij wordt sinds zijn geboorte minimaal 1x per nacht wakker voor een fles. Het zij zo, maar van 7 tot 7 slapen met 1 nachtfles vind ik al hartstikke goed.

Het advies van ons CB was: Babyfoon weg/uit -> oordoppen in -> laten huilen -> en volhouden. Na 5 nachten zou hij nachtfles af zijn ;) Dikke doei!!

20. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Laat jij je kindje van 1j2m zelf alleen spelen in de huiskamer? Terwijl jullie op bed liggen?

Deel Deze Pagina