Wie maakt er gebruik van een gastouder?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door misa, 4 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

Even een vraagje aan de ouders die gebruik maken van een gastouder. Ik heb ook al meningen gevraagd aan andere gastouders, maar wil ook graag wat van deze kant horen. :)

Ik ben gastouder en binnenkort gaan de ouders van een opvangkindje trouwen. Dan haal ik het kindje van dan bijna 17 maanden bij de trouwlocatie op rond 20:00/20:30 uur. Hij blijft slapen en wordt de volgende dag opgehaald, waarschijnlijk tegen 11:00 uur.
    Wat zouden jullie redelijk vinden qua vergoeding/ betaling/ uurprijs?

2. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Hmm, heeft de organisatie waarvoor je werkt daar geen regels voor of wil je dit eenmalig persoonlijk doen zeg maar.
    Het lijkt mij voornamelijk slapen en ontbijt. Dus misschien iets van €3,50 per uur ofzo. Als het kindje doorslaapt heb je er ook geen werk van natuurlijk.
    Als je het wel wilt opgeven zul je de regels van de organisatie even moeten opzoeken denk ik.

3. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Mijn kind slaapt regelmatig bij de gastouder. Ik betaal dan altijd 25,-.
    Meestal breng ik hem rond etenstijd en haal ik hem de volgende dag rond 12.00-13.00 weer op.

4. misa

misa Niet meer actief

Ja ik zal morgen het gob ook even bellen. Maar 25 euro vind ik persoonlijk wel een beetje weinig.
    Ik doe dit trouwens alleen uitzonderlijk en ga dus niet voor vast nachtopvang bieden.

Grappig trouwens, in het gastouderforum vinden ze juis dat de hele nacht betaald moet worden...! :)

5. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Oh, maar ik vind wel dat je voor elke uur betaald moet krijgen. Maar misschien wat minder? Ik weet niet wat de regels van je GOB zijn. Je bent toch verantwoordelijk voor het kindje. Maar zeer waarschijnlijk heb je er "geen last" van omdat hij/zij toch lekker slaapt.

6. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Lol ik ben dan geen gastouder maar werk wel in de kinderopvang.ik zou dat dus gewoon als gunst doen en er niets voor vragen aangezien zoiets eenmalig is

je geeft zelf al aan dat je normaal geen nachtopvang bied en dit een (hoge)uitzondering is

7. misa

misa Niet meer actief

Het is zeker een uitzondering, maar werken voor niets (hij is er de volgende dag ook en ik haal hem ergens met de auto op)? Dat gaat me te ver. De verdiensten van een gastouder is bruto. Dus mijn bruto uurloon is normaal 4,75. Ouders krijgen er nog geld van terug en ik moet er zelfs nog 1/3 belasting over betalen.
    Een vriendendienst is oke, maar dit zijn geen vrienden (hoe leuk en lief ze ook zijn!)

Maar goed, wel verschillende reacties overal dus. :) Ik heb hebt het gob net nog niet kunnen bereiken dus zo nog eens proberen.

8. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Het kind slaapt toch de hele nacht. Dus het gaat hooguit om een uurtje 's avonds en een paar uurtjes 's ochtends? Zo weinig vind ik dat niet :)

9. tuc

tuc Niet meer actief

Het is bijzondere opvang he...ik vind zelf dat het juist nog meer betaald moet worden dan de dagopvang. Het is een stuk prive tijd dat je opgeeft. Nee voor 25 euro zou ik er niet eens over na denken.

10. misa

misa Niet meer actief

Ik rij savonds naar de feestlocatie, het is mijn vrije avond/dag, het kindje slaapt op onze kamer of op de kamer van onze zoon zodat onze kinderen samen op een kamer slapen. En 25 euro is ook nog een bruto voor mij, evenals voor ouders. Er gaat nog 1/3 af.
    Maar goed om te weten hoor dat mensen er heel verschillend over denken. Al bevestigd dit wel erg mijn gevoel wat ik soms heb: gastouder zijn lijkt geen beroep in het ogen van velen. "Beetje oppassen, meer niet". Als ik voor iedereen een gunst zou moeten leveren door gratis mijn werk uit te voeren? Dan loont het al helemaal niet meer.
    Voor vrienden of familie, daar doe je zoiets natuurlijk wel voor..! :)

Ik denk nu aan de helft van het tarief voor de nacht (zo'n 10 uur) en de rest volle pond.

11. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Ik zou denk ik van 20.00? Tot 24.00 dag tarief rekenen. En vanaf 24.00 tot 07.00/07.30 nacht tarief (meestal de helft) vanaf 07.00/07.30 weer dagtarief.

12. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik vind €70 of €75 wel netjes. Je blijft verantwoordelijk voor het kindje natuurlijk en het is en blijft werk.
    Het kind je slaapt ook natuurlijk, maar je bent wel de hele nacht 'stand by' voor hem.

Voorbeeld. M'n vriend heeft af en toe storingsdienst (storingsdienst telefoon moet mee naar huis. De kans dat hij dan gebeld wordt is nihil)
    Tòch krijgt hij er €100 extra voor. Het is niet hetzelfde, maar hij is wèl beschikbaar als ie wordt gebeld.

13. tuc

tuc Niet meer actief

ja Dat bevestigd mijn gevoel ook...het is werk waar ik 3 jaar voor geleerd heb.

Ik kan mij niet voorstellen dat iemand die een andere baan heeft wel even s avonds laat of op zaterdag voor niks werkt?

14. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Hier sluit ik me bij aan.

15. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    #15 Mams136, 6 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2015
    Mijn man krijgt ook 75euro voor beschikbaarheidsdienst.
    Ik zou echt meer vragen dan 25 euro.
    Kom op zeg, dat zijn geen standaardwerkuren.

Zou je alle uren schrijven dan heb je 15 x 4,75= 71,25.

Denk dat ik dat zou doen. ;)

16. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.275
    6.187
    113
    Minimaal je uurtarief.

Tuurlijk zit er een nacht bij, maar ben je dan ineens minder verantwoordelijk?
    Nee toch?
    Ook in de nacht moet je er op elk moment (kunnen) zijn voor hem.
    Dus vind het niet meer dan logisch dat die uren ook betaald moeten worden.

17. misa

misa Niet meer actief

Ja zeker ben je snachts ook verantwoordelijk. Meesal slaapt hij snachts (thuis!) door, maar de laatste tijd minder goed. Daarnaast slaap ik echt minder goed met de verantwoording voor een ander kindje in huis. ;)

Ik neig nu naar de nacht halve uren en de dag volle uurtarief. Tenzij hij wakker wordt natuurlijk. Ben benieuwd wat deze ouders zelf vinden.

18. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    huh die snap ik ff niet je wil voor de nacht halve uren en de dag volle uurtarief maar als het kindje wakker word ga je een vol uurtarief vragen?

Ik denk dat je dan beter compleet dagtarief kan vragen.
    En dan bijvoorbeeld een uur eraf ofzo..

Ik zou het persoonlijk apart vinden alsik mijn dochter eenmalig voor een nacht naar de go zou doen en ik kom daar s'ochtneds mn kind weer ophalen en de go zegt oh ja ze was vannacht eeen paar keer wakker voor een tut/knuffel onrustig weet ik veel wat, dus daar reken ik het volle dagloon voor maar de rest is halve nacht..

Ik zou dan liever hebben dat ik gewoonhet dag tarief doorgerekend krijg.
    Het is al super dat je het wil doen dus ik zou dan ook bereid zijn gewoon dagtarief te betalen ;)

19. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Zou in dit geval een vast bedrag afspreken.

Ben zelf ook pedagogisch medewerkster van oorsprong maar werk nu alleen nachtdiensten in gehandicaptenzorg. Ik krijg volledig betaald en goede ort.

Maar de slaapdiensten krijgen ene stuk minder omdat ze slapen. En ze krijgen alleen meer betaald als ze langer dan 4 uur snachts aan het werk zijn.

Zou in dit geval gewoon een leuk bedrag afspreken. Zou dan ook denken aan 25 euro totaal plus wel je benzinekosten.

20. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    En toch vind ik er een groot verschil in zitten.
    TS haalt het kindje in haar eigen huis. Geeft hiervoor een flink stuk privacy op.
    Voor 25 euro zou ik er nog niet eens over nadenken.

Deel Deze Pagina