DRACHTEN - Een 38-jarige man uit Drachten heeft een vermeende dief (16) bewusteloos geschopt, nadat die een bidon uit een fietstas had gepakt. De boze fietseigenaar is na het incident in zijn woonplaats opgepakt op verdenking van mishandeling. Het incident vond woensdagavond plaats. Een aantal jongens van 16, 16 en 18 jaar en een nog onbekende verdachte liepen door de buurt de Wiken en schopten spiegels van autos. Bij een woning stond bovendien een fiets met fietstassen. Een van het groepje pakte daar een bidon uit. De 38-jarige eigenaar ging daarop achter het vernielzuchtige kwartet aan en schopte een van de verdachten tegen het hoofd. De neergeslagen jongen (16) is hierop naar het ziekenhuis gebracht, waar hij gisteren nog lag. De vechtpartij gebeurde toen de politie de vandalen wilde inrekenen. Dit ging veel te ver. Je mag iemand best vasthouden om te voorkomen dat hij wegloopt, maar een schop tegen het hoofd is nu eenmaal gevaarlijk. Je mag geen eigen rechter spelen, zegt een woordvoerder. Bron: Man schopt dief (16) bewusteloos - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland] ----------------------------------------------------------------------------- Wat vinden jullie hier nu van? Ik zelf ben normaal tegen geweld, maar vind wel dat mensen eens moeten leren om met de poten van andermans spullen af te blijven. Nu ging het om een bidon, dat is natuurlijk nog niet zo erg als een goed gevulde portemonnee. Maar ik kan de man wel begrijpen dat ie dit gedaan heeft. Hopelijk heeft de jongen hier van geleerd.
nee ik kan die man dus niet begrijpen, dat je boos bent en je spullen terug wilt krijgen snap ik, dat je iemand vastgrijpt of evt. een tik uitdeelt snap ik ook, maar iemand bewusteloos slaan? nee dat vind ik veels te ver gaan.
Maar het was waarschijnlijk helemaal niet zijn opzet om hem bewusteloos te slaan. Hij werd boos en wilde hem een pak slaag verkopen. Ik denk dat het vast niet zijn bedoeling was om hem bewusteloos te slaan. Ik weet niet wat ik zelf zou doen in zo'n situatie, maar kan het van die eigenaar wel begrijpen, al ging die bewusteloosheid wel wat te ver.
Ik denk niet dat die man opzettelijk die jongen bewusteloos heeft geslagen. zo hoorde ik laatst van 2 buren die ruzie kregen en de ene sloeg de andere waardoor de andere achterover viel op de straat. op slag dood. zoiets kan ook in het heetst van de strijd gebeuren en dan niet zo bedoeld zijn. misschien een reden waarom geweld gewoon fout is.... (al vind ik het soms begrijpelijk) in dit geval werden de jongens al ingerekend.... tja.. maar goed we waren er niet bij. ik kan niet oordelen op iets wat ik niet gezien heb. wel moet men idd gewoon van andermans spullen afblijven.
Heel dubbel dit, ik ben van menign dat je het recht niet in eigen hand mag nemen. maar ik kan me ook voorstellen dat je uit boosheid een tik op trap uitdeelt. Ik snap alleen niet waarom dat dan tegen het hoofd moet. Feit is dat in Nederland vaak de dief vrijuit gaat en degene die bestolen is en zichzelf niet in de hand kon houden opgepakt wordt. Best krom. Mensen moeten gewoon van andermans spullen afblijven, of het nou om autospiegels gaat, een bidon jatten of 10.000 euro.
Misschien dat ze hier beter van leren en de volgende keer van andermans spullen afblijven. Buiten die bidon hadden ze dus ook al een aantal spiegels van auto's getrapt. Gevalletje risico van het vak dus
Iemand tegenhouden, geen probleem.. Maar hij heeft hem tegen zijn hoofd geschopt! Vind dat misschien zelfs nog erger dan die vernielingen..
Bewusteloos is misschien een gevolg dat die man ook niet had gewild, maar die gasten moeten gewoon van andermans spullen afblijven. Vroeger werd nog wel eens geleerd: kijken doe je met je ogen, niet met je handen.
Ben ik nou de enige hier die iemand ziek in zijn hoofd vind als hij iemand tegen het hoofd aan trapt? Ik denk dat de kans dan groter is dat iemand wel bewusteloos raakt dan niet... Hij heeft hem niet in het gezicht geslagen, maar getrapt! Ik ben het er helemaal mee eens dat ze met de poten van je spullen af moet blijven, ze hebben bij mij ook eens de hele auto in elkaar getrapt, was toen ook pislink, maar iemand tegen zijn hoofd trappen zou mij niet in mijn hoofd opkomen..
Ik snap best dat je boos bent en idd tegenwoordig ziet iedereen maar met zn poten aan andermans spullen maar om dan iemand tegen het hoofd te schoppen?!?! Nee dat keur ik niet goed! Het had nog slechter met de jongen af kunnen lopen.
Tegen t hoofd aan schoppen is haast poging tot moord als je t mij vraagt. Maar met harde hand aanpakken is juist goed. Als je kijkt wat voor een generatie tuig er nu rondloopt, moet dat ook wel met harde hand aangepakt worden. Anders leren ze t nooit. Hoop dat de dief z'n lesje nu wel heeft geleerd, de sukkel.
Als die jongens zich gewoon normaal gedroegen en van andermans spullen afbleven, was er ook geen reden om de jongen te schoppen. Dus ik zie het ook als 'het gevolg van....' Ik vind dat ze het echt uit hebben gelokt.
Dan moet die gozer maar met zijn fikken van andermans spullen afblijven ... Tis toch van de zotte dat je tegenwoordig het heft niet meer in eigen handen mag nemen om je spullen terug te krijgen ?? Politie doet er toch geen ene reet aan dus moet je het wel zelf oplossen..
In alle eerlijkheid? Ik heb standaard een mes boven mijn hoofdkussen liggen. Als iemand hier binnen komt dan gaat ie zonder twijfel tussen zijn ribben. Moet ie maar uit mijn huis blijven. Nu zal zoiets niet snel gebeuren aangezien er twee Duitse Herders hem watertandend opwachten maar zo denk ik erover. Ik denk niet dat die man dit bewust heeft gedaan maar begrijpen doe ik het wel. Zeker met ons tenenkrommend rechtssysteem.
Bewusteloos schoppen gaat wat te ver, maar een flinke tackel had hij van mij ook wel kunnen verwachten. Ach ja, risico van het 'vak'.
Ik vind het echt belachelijk om iemand tegen zijn hoofd te schoppen voor zoiets als dit. Iemand aanspreken, iemand vasthouden, iemand achterna gaan.. oke, daar kan ik helemaal inkomen. Maar tegen zijn hoofd SCHOPPEN? Dat vind ik niet in verhouding staan tot wat deze jongen heeft gedaan. Ervan uitgaande dat deze minderjarige jongen dit niet op dagelijks basis doet, vind ik risico van het vak ook echt een domme uitspraak. Waar ligt de grens dan? En zeg je dat ook tegen je eigen kind als er zoiets gebeurd? Goh, ja dat je nu bewusteloos geschopt bent voor een bidon is het risico van het vak? Die jongen is in mijn ogen gewoon vervelend en baldadig bezig geweest, uiteraard verkeerd! maar vind het wel heftig dat zulk geweld daarom goedgekeurd wordt. Wat ik trouwens wel een heel ander verhaal vind is als je iemand in je huis aantreft midden in de nacht.
ik schrik er echt van dat hier wordt gezegd boontje komt om zijn loontje.. dat waren 16 jarige.. pubers.. waarschijnlijk ook nog eens beroerd opgevoed omdat ze dit gedrag vertonen of bezweken onder groepsdruk met een stel hersenen wat niet fatsoenlijk werkt. Ik werk met pubers, ken helaas dit gedrag... egoistisch, geen benul wat ze doen, geen besef over de schade die een ander oploopt, gewoon ouwehoeren... slecht gedrag, gedrag dat ze af moeten leren, gedrag waar tegen opgetreden moet worden, daar ben ik het helemaal mee eens. maar met geweld? zwaar lichamelijk geweld? Je trapt niet iemand zo tegen zijn hoofd (ik tenminste niet, heb niet zulke lange benen), je werk hem eerst tegen de grond en begint dan te trappen. Als jullie een zoon hadden en die vernielde een bushokje of zo en wordt vervolgens bewusteloos getrapt door iemand, denk je er dan hetzelfde over? het gaat me niet om het eigen rechter spelen, ik kan dat heel goed begrijpen, maar ik vind het geen gelijke "straf". een inbreker in je huis is een directe bedreiging voor jezelf, vind ik al weer heel anders dan iemand die een bidon jat.. haha... zal wel komen door mijn (af en toe doorgedraaide) leerlingen dat ik voor een stelletje vandalen opneem